همایش کتاب سال حکومت اسلامی روز پنجشنبه با حضور جمعی از اساتید حوزوی و اعضای مجلس خبرگان رهبری در دبیرخانه این نهاد در قم برگزار شد.
کد خبر: ۹۴۱۸۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹ 18 February 2021

به گزارش تابناک قم، رییس موسسه فقه نظام در این همایش عنوان کرد: استباط دلایل عقلی و نقلی ولایت فقیه و حکومت اسلامی از منابع روایی و قرآنی باید در دوره جمهوری اسلامی به صورت کامل و تام انجام بگیرد.

آیت الله محسن اراکی بیان داشت: بزرگان زیادی تاکنون درباره حکومت اسلامی در حوزه علمیه سخنرانی کرده اند اما نظریه پردازی حکومت اسلامی دایره بسیار وسیعی دارد که هنوز گام های زیادی در آن برداشته نشده است.

به گفته وی، برای نظریه پردازی در زمینه حکومت اسلامی باید مباحث مهمی چون نظام سیاسی، جهان بینی سیاسی، فلسفه سیاسی، اصل حکومت اسلامی، امت اسلامی، سرزمین، قانون و شریعت اسلامی و اموری از این دست به صورت مشخصی تعریف و تبیین شود.

رییس موسسه فقه نظام افزود: مبحث حکومت اسلامی در بین سایر ابواب فقهی اسلام دارای گستردگی و پیچدگی های بسیار زیادی است.

ضرورت ورود به فقه معاصر

عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری نیز در این همایش اظهار داشت: مجلس خبرگان رهبری این آمادگی را دارد که تا محتوا و مسائل جدید جامعه که مورد سوال است را برای تبیین در دروس خارج فقه در اختیار علما و اساتید حوزوی قرار دهد.

آیت الله عباس کعبی با اشاره به ضرورت ورود به فقه معاصر و نیازهای روز جامعه گفت: در دروس خارج فقه بیان کرده ایم از نظر حوزه علمیه قم ساخت و انباشت بمب اتم جایز نیست همچنین مسائلی مربوبط به عدالت اجتماعی و غیره هم جای خود را در دروس خارج فقه باز کرده است.

وی با بیان اینکه با ورود به مباحث جدید بسیاری از معضلات و دغدغه های مردم از بین می رود، ابراز کرد: گزارش فساد در قالب مباحث مربوط به فقه نظام با ادله به مساله امر به معروف و نهی از منکر و صیانت از بیت المال، حقوق عامه، نفع مسلمین و دفع منکر در برخی امور واجب کفایی و در برخی امور واجب عینی است و با اتکا به این قواعد می توان قانون متناسب برای اجرا را تصویب کرد.

ارسال ۲۳۰ اثر به دبیرخانه مرکز تحقیقات حکومت اسلامی

قائم مقام مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی نیز گفت: آموزش، پژوهش و ترویج سه پایه اصلی مرکز تحقیقات حکومت اسلامی است و در بخش آموزش شبکه استانی ولایت فقیه راه اندازی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین امین رضا عابدی نژاد تاکید کرد: برگزاری ۲۰ نشست علمی در قالب وبینارهای تخصصی در مسائل روز جامعه سیاسی از فعالیت های دیگر مرکز تحقیقات حکومت اسلامی طی ماه های اخیر بوده است.

قائم مقام مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی تصریح کرد: تبیین نظام مسائل درباره نیازهای اساسی نظام اسلامی هم از مباحث مهمی بوده که در حوزه پژوهش و تحقیق مورد توجه بوده است و موضوعات بر اساس اولویت بندی در دست اقدام است.

وی اظهار داشت: تولیدات متناسب با فضای مجازی، درس گفتارهای کوتاه و فراخوان تولیدات چندرسانه ای هم به صورت جدی در حوزه ترویجی و رسانه ای مرکز تحقیقات حکومت اسلامی در حال انجام است.

عابدی نژاد تصریح کرد: با همکاری امور بین الملل حوزه علمیه قم در صدد هستیم تا مبحث ولایت فقیه را به زبان های مختلف در بین کشورهای دیگر ترویج کنیم.

به گفته وی، پاسخگویی به شبهات فضای مجازی در حوزه ولایت فقیه و حکومت اسلامی به عنوان یک اقدام مهم توسط مرکز تحقیقات حکومت اسلامی در حال انجام است.

عابدی نژاد تاکید کرد: سومین کتاب سال حکومت اسلامی در سال ۱۴۰۰ در سه موضوع اصلی فقه حکومتی، اندیشه سیاسی و حقوق عمومی از امروز ۳۰ بهمن ماه به صورت رسمی فراخوان شد.

قائم مقام مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی گفت: برای دومین همایش کتاب سال حکومت اسلامی ۲۳۰ اثر در قالب کتاب و پایان نامه از ۷۰ نهاد علمی به دبیرخانه ارسال شده بود که در نهایت ۳ پایان نامه و ۵ کتاب به عنوان شایسته انتخاب شد.

وی با اشاره به لزوم برگزاری این همایش،‌ بیان کرد: مسائل مربوط به حکومت اسلامی طیف متنوعی از ضرورت‌هایی است که با آن مواجه هستیم و بالندگی نظام مقدس جمهوری اسلامی تا حد زیادی وابسته به پژوهش‌های فاخر و تحقیقات موثر در این رابطه است.

وی افزود: در همین راستا مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی وابسته به دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در نظر دارد با برگزاری سالانه این همایش،‌ آثار و نویسندگان برتر در حوزه مسائل مرتبط با حکومت اسلامی را شناسایی و با شناخت این ظرفیت‌های علمی تا حد امکان از ایشان حمایت کند.

همچنین در بخشی از این همایش از مقام علمی آیات فقید محمدتقی مصباح یزدی و محمدقمی و همچنین محسن اراکی و عباس کعبی به دلیل نشر کتب در عرصه ولایت فقیه و حکومت اسلامی تجلیل به عمل آمد.

همچنین در این آیین از یک مجموعه ۶ جلدی فقه نظام سیاسی اسلامی اثر آیت الله محسن اراکی و درس گفتارهای مبانی فقهی و حقوقی گزارش های فساد اثر آیت الله عباس کعبی به همراه چند اثر جدید مرکز تحقیقات حکومت اسلامی رونمایی شد و از پژوهشگران برتر با اهدای لوحی تقدیر به عمل آمد.

در بخشی از این همایش نیز پیام آیت الله احمد جنتی رییس مجلس خبرگان رهبری به دومین همایش کتاب سال حکومت اسلامی توسط یکی از حاضرین در جلسه قرائت شد.

منوچهر متکی وزیر اسبق امور خارجه، آیت الله مرتضی مقتدایی رئیس شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران و جمعی دیگری از اساتید حوزوی و اعضای مجلس خبرگان رهبری از میهمانان دومین همایش کتاب سال حکومت اسلامی بودند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار