رئیس مرکز بهداشت قم از افزایش 5 درصدی نمونه گیری های مثبت در استان و در هفته اخیر خبر داد و از عدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی در برخی مشاغل و بویژه نانوایی ها ابراز تأسف کرد.
کد خبر: ۹۴۲۱۷۵
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴ 20 February 2021

به گزارش تابناک قم، سیامک محبی با اشاره به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در قم بیان کرد: متأسفانه ارزیابی رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در مواردی مانند نانوایی‌ها، پایانه‌های مسافربری درون شهری و برون شهری، مراکز شماره گذاری خودرو، دفاتر پلیس بعلاوه ده، آرامستان‌ها، دفاتر اسناد رسمی، هتل‌ها و مسافرخانه‌ها، مجتمع‌های خرید و پاساژها، آرایشگاه‌ها، آبمیوه و بستنی فروشی‌ها، کافی نت‌ها، رستوران‌ها، قنادی و سوهانی‌ها، اغذیه فروشی‌ها و بیمارستان‌ها و مراکز جراحی محدود نشان از نمرات غیرقابل دفاع دارد.

وی افزود: البته از مساجد، حرم مطهر حضرت معصومه (س)، مسجد مقدس جمکران و همچنین ادارات، صنایع و اصناف نیز انتظار می‌رود تا در رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی بیش از پیش کوشا باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم همچنین به افزایش مثبت بودن نمونه گیری‌ها در استان اشاره و اظهار کرد: متأسفانه نمونه‌های مثبت کرونا در قم از حدود 5 درصد به حدود 10 درصد رسیده که نشانه‌ای از تداوم چرخش ویروس در جامعه است.

محبی ادامه داد: زنگ خطر دیگر درباره استان آن است که برخی مناطق قم مانند پردیسان، شهرک قدس، منطقه مدرّس و همچنین منطقه گلزار شهدا به عنوان مناطق با افزایش خطر ابتلا و بستری کرونا شناخته شده اند که پیشنهاد می‌شود تا مدیریت استان در این مناطق و حداقل به مدت یک هفته، برخی محدودیت‌ها و تعطیلی‌ها را إعمال کند.

رئیس مرکز بهداشت قم درباره آمار استفاده از ماسک در میان مردم نیز گفت: آمار بیانگر آن است که 39 درصد مردم قم ماسک نمی زنند که البته آمار واقعی، بیش از این عدد است، ضمن آن که آمار استفاده از ماسک در ادارات استان نیز 77 درصد است، در حالی که این آمار باید حداقل 90 درصد باشد.

وی با تاکید بر اینکه اقناع سازی و حساس سازی مردم درباره خطر شیوه موج جدید بیماری کووید19 باید در دستور کار همه دستگاه‌ها قرار گیرد یادآور شد: خوشبختانه در استان قم ویروس جهش یافته انگلیسی مشاهده نشده است، اما مشاهده این ویروس در استان‌ها همجوار قم مانند تهران، اصفهان، البرز و قزوین از لزوم مراقبت بیشتر حکایت دارد.

محبی درباره تداوم اجرای طرح محله محور شهید سلیمانی در استان نیز خاطر نشان کرد: بیش از 20 هزار نمونه گیری از ابتدای این طرح در استان انجام شده و تعداد نمونه گیری‌ها در هفته اخیر حدود 3 هزار تست بوده که 167 مورد از آن‌ها مثبت شده است.

وی اضافه کرد: تلاش می‌شود تا تست‌های سریع یا رپید در قالب این طرح در مراکز تجمعی مانند مراکز نگهداری سالمندان و یا زندان‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم سپس به رهگیری‌های انجام شده در قالب طرح شهید سلیمانی توجه داد و بیان کرد: 41 تیم رهگیری در این طرح شامل 27 تیم شهری و 14 تیم روستایی فعال هستند که این تیم‌ها تاکنون موفق به انجام حدود 10 هزار مورد رهگیری شده‌اند.

وی افزود: البته تیم‌های رهگیری در هفته‌های قبل شاهد برخی مقاومت‌ها برای نمونه گیری از اطرافیان مبتلایان به کرونا بودند که خوشبختانه این امر در هفته اخیر کمتر شده است.

وی درباره فعالیت 24 تیم مراقبت در منزل طرح شهید سلیمانی نیز گفت: متأسفانه در هفته اخیر و با توجه به افزایش نمونه‌های مثبت، موارد مراقبت در منزل در قالب این طرح نیز 53 مورد افزایش نشان می‌دهد.

رئیس مرکز بهداشت قم سپس به موضوع فعالیت تیم‌های نظارتی در طرح شهید سلیمانی پرداخت و گفت: تاکنون بیش از 56 هزار نظارت و بازرسی در این طرح انجام شده که حدود 5 هزار و 400 اخطار و 133 پلمب را به دنبال داشته است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار