مدیرعامل سازمان قطارشهری قم با بیان اینکه این شهر در بومی سازی سوزن کراس آور خط شکن بوده است، گفت: برای حمایت از تولیدات بومی باید در ابرپروژه‌های شهری به دستاوردهای مهندسان ایرانی اعتماد کرد.
کد خبر: ۹۴۲۵۰۳
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷ 21 February 2021

به گزارش تابناک قم، منصور درویشی اظهار داشت: در خطوط مترو، قطاری که در حال عبور است برای تغییر خط، نیاز به سوزن یا کراس آور دارد و این سوزن‌ها نیز به دو گروه راست گرد و چپ گرد تقسیم می‌شوند.

مدیرعامل سازمان قطارشهری قم بیان کرد: در فاز یک مترو، حدود ۱۹ سوزن کراس آور در دپو، پنج کراس آور نیز قبل و بعد از ایستگاه ۹ و ۱۴ و یکی نیز در ابتدای تونل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درویشی خاطرنشان کرد: براساس قرارداد موجود، باید این سوزن و کراس آور از کشورهای خارجی تامین می‌شد که از سال ۹۶ تصمیم بر بومی‌سازی این قطعه و استفاده از آن برای نخستین بار در مترو قم گرفته شد.

وی گفت: با توجه به اینکه در ادامه مجموعه مطالعات بومی سازی، به تحریم‌ها برخوردیم اما این مهم را به یک فرصت تبدیل کرده و موفق شدیم با همکاری شرکت فولاد طبرستان قائم شهر که از شرکت‌های سطح یک ایران به شمار می‌رود هسته‌های مرکزی که یکی از قطعات مهم این سوزن‌های کراس آور که بیش از این تنها در انحصار یک شرکت خارجی بود ساخته شود و در دو ایستگاه‌های راه آهن که بارمحوری بالاتر از مترو دارد تست و نتیجه آن مثبت شده است.

مدیرعامل سازمان قطارشهری قم افزود: پس از دستیابی به این مهم، با قراردادی که با شرکت صنایع ریلی تبریز منعقد شد در ماه گذشته، نخستین دستگاه کامل کراس آور را بدون هیچ خطایی در آزمایش‌ها و با سختی بالا تحویل گرفته تا در پروژه مترو قم مورد استفاده قرار دهیم.

درویشی بیان کرد: با این دستاورد مهم توانستیم ۶۰ درصد مبلغ قرارداد خارجی، که باید با یورو ۳۰ هزارتومانی خرید و سبب خروج ارز نیز می‌شد تجهیزات مورد نیاز را در کشور ساخته و بومی سازی کنیم.

وی گفت: همچنین این موضوع سبب شد با مشکلات تحویل قطعه، حمل و نقل و سایر موانع تحریمی روبرو نشده و در کمترین زمان ممکن با کنترل ابعاد هندسی در پروژه، کراس آور را تحویل بگیریم.

مدیرعامل سازمان قطارشهری قم تصریح کرد: خوشبختانه پس از قم سایر سازمان‌های قطارشهری از جمله کرمانشاه، تهران و شیراز نیز برای خرید کراس آورهای ایرانی با صنایع گسترش ریلی وارد مذاکره و انعقاد قرارداد شده اند که این جای بسی افتخار است.

درویشی با بیان اینکه خوشبختانه در حوزه پابند، سوزن کراس آور و برخی تجهیزات دیگر مترو بومی سازی شده و در حوزه جوش نیز به بهره گیری از محصولات بومی فکر می‌کنیم، تاکید کرد: سخن ما این است که باید به بومی کردن محصولات ایرانی اعتماد کرده و در خرید آن نیز دیدگاه آرمان گرایی و ملی گرایی داشته باشیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار