مدیرکل آموزش و پروش قم گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی باسوادی در این استان ۴۷ درصد بود که با افزایش ۵۰  درصدی، امروز به ۹۷ درصد افزایش یافته است.
کد خبر: ۹۴۲۹۱۷
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۱ 22 February 2021

به گزارش تابناک قم، حمیدرضا شیخ‌الاسلام افزود: باسوادی زنان و مردان قبل از پیروزی انقلاب به ترتیب ۳۴ و ۶۴ درصد بود که امروز به ۸۷ و ۹۳ درصد رسیده است.

وی اضافه کرد: باسوادی ساکنان شهر و روستای قم قبل از انقلاب به ترتیب ۵۳ و ۳۰ درصد بود که امروز به بیش از ۹۰ و ۸۰ درصد افزایش یافته است.

به گفته وی، بر اساس نتایج سرشماری سال ۹۵، رشد باسوادی در گروه سنی ۱۰ تا ۲۹ سال، ۹۷ درصد و در گروه سنی ۶ سال به بالا، استان قم رتبه هشتم را در سطح کشور دارد.

شیخ‌الاسلام بیان کرد: تعداد مدارس ابتدایی قبل از پیروزی انقلاب ۱۹۶ مدرسه بود که امروز به بیش از ۷۰۰ مدرسه افزایش یافته و مجموع مدارس استان در سه مقطع یک هزار و ۴۰۰ واحد آموزشی است.

وی افزود: قبل از پیروزی انقلاب، مجموع کلاس‌های دوره ابتدایی یک هزار و ۴۰۸ کلاس با ۵۴ هزار دانش‌آموز بود و این تعداد امروز به بیش از پنج هزار و ۲۰۰ کلاس و ۱۵۰ هزار دانش‌آموز در دوره ابتدایی رسیده است.

وی افزود: در حال حاضر ۱۰۲ سالن چندمنظوره، پنج زمین چمن، سه سالن بدن‌سازی، چهار استخر سرپوشیده،‌  ۲ هنرستان رشته خاص تربیت‌بدنی و ۱۱ اتاق اختصاصی اجرای درس تربیت‌بدنی در آموزش‌وپرورش موجود است.

به گفته مدیرکل آموزش‌وپرورش قم، پوشش تحصیلی دختران قبل از انقلاب ۶۹ درصد بوده و امروز بیش از ۹۶ درصد رسیده و پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی ۶۸ درصد بود که امروز بیش از ۹۹.۷۰ است.

وی خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب، نرخ گذر از دوره ابتدایی به مقطع بالاتر ۴۵ درصد بود که امروز به بیش از ۹۷.۵ درصد افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: قم تنها استانی است که بیش از ۹۸ درصد دانش‌آموزان آن در شهر قم تحصیل می‌کنند و تراکم دانش‌آموزی بیش از ۱۰ هزار نفر در هر سال تحصیلی بوده است.

شیخ‌الاسلام با بیان این‌که برای سال تحصیلی ۱۴۰۰ تعداد دانش‌آموزان بیش از ۲۸۳ هزار پیش‌بینی‌شده است، گفت: در هفت سال گذشته بیش از ۱۵۰ مدرسه احداث شده است و امروز حدود ۵۰ درصد از احداث مدارس توسط خیران صورت می‌گیرد.

وی گفت: در حال حاضر از مجموع ۲۶۵ هزار دانش‌آموز محصل در استان قم، بیش از ۴۰ هزار نفر اتباع غیرایرانی از ۱۰۱ ملیت هستند که در بیش از هشت مدرسه اتباع خارجی با سبک آموزشی کشور خودشان تحصیل می‌کنند.

به گفته وی، معدل کتبی دانش‌آموز در دروس نهایی پایه دوازدهم خردادماه، بیش از ۰.۸۹ درصد در سال ۹۹ نسبت به ۹۸ افزایش یافته است.

شیخ‌الاسلام خاطرنشان کرد: استان قم در شاخص حضور دانش‌آموزان در برنامه شاد و تعامل آن‌ها با آموزش‌وپرورش رتبه اول را دارد.

وی افزود: رتبه کنکور دانش‌آموزان استان قم در سال ۹۲، ۱۱ بود که امروز به چهارم رسیده است و امسال ۹ دانش‌آموز برگزیده المپیاد از استان قم بودند.

وی ادامه داد: توسط دانش آموزان قمی توانستند رتبه نخست مسابقات قرآن، عترت و نماز را در سال جاری کسب کنند.

در سال تحصیلی جاری تعداد دانش‌آموزان با افزایش هشت‌ درصدی نسبت به سال تحصیلی گذشته به حدود ۲۶۵ هزار نفر در مقاطع مختلف رسیده است؛ ۶۷۰ فضای فیزیکی و پنج هزار و ۸۰۰ کلاس درس آماده‌ شده و تعداد کد فضاهای آموزش‌وپرورش قم حدود یک هزار و ۳۰۰ واحد است.

 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار