در سی و هشتمین جلسه شورای اطلاع‌رسانی قم، نگرانی از عادی‌انگاری و کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی توسط مردم مطرح و نسبت به خطر تشدید شیوع کرونا در قم هشدار داده شد.
کد خبر: ۹۴۲۹۲۱
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۹ 22 February 2021

به گزارش تابناک قم، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری قم در این جلسه گفت: هر دستگاهی باید چند بنر اطلاع‌رسانی با موضوع پیشگیری از شیوع کرونا و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در یک هفته آینده نصب و محتوای بنرها را نیز از دانشگاه علوم پزشکی دریافت کند.

بیژن سلیمان‌پور با اشاره به خطر شیوع ویروس کرونا، افزود: همه دستگاه‌ها باید به حوزه سلامت و درمان کمک کنند تا وضعیت بحرانی نشود.

وی ادامه داد: تجربه نشان داده هر کجا نظارت توسط مردم اعمال شده، نتیجه بهتری دریافت شده و وضعیت نیز بهبود یافته است.

وی بیان کرد: با توجه به این‌که اگر به وضعیت قرمز برسیم کسادی کار باعث آزرده‌خاطری کسبه می‌شود، صاحبان کسب‌وکار باید از مشتری‌ها بخواهند از ماسک استفاده و از ازدحام مردم در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها جلوگیری کنند.

سلیمان‌پور با تاکید بر تغییر سبک زندگی و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، ادامه داد: ویروس انگلیسی بسیار جدی‌تر است و اگر اپیدمی و فراگیر شود،‌ می‌تواند برای ما خسارت‌بار باشد.

وی تاکید کرد: امسال مراسم اعتکاف به دلیل خطر تجمع در محیط بسته و زمان طولانی این مراسم برگزار نخواهد شد.

وی ادامه داد: فروشگاه‌های بهاره نیز برگزار نخواهد شد و نظارت بر اصناف و اتحادیه‌های صنفی به خودشان محول شده است.

معاون استاندار قم با اشاره به گذشت یک سال از شیوع ویروس کرونا،‌ گفت: در این مدت جلوه‌های زیبای مواسات،‌ همدوستی، کمک‌های مومنانه، اخلاق، عاطفه و احسان در کشور بی‌نظیر بود و خیران، آحاد مردم و جهادگران پای‌کار آمدند تا در شرایط سخت هم‌وطنان را کمک کنند.

وی اضافه کرد: در کنار این مسائل دستاوردهایی در حوزه فضای مجازی، آموزش و خریدوفروش‌ها ایجاد شد و دولت الکترونیک توسعه یافت که به پیشرفت این بخش از زیرساخت کشور کمک می‌کند.

اتخاذ تدابیر لازم برای برگزاری انتخابات سالم در قم

سلیمان‌پور در ادامه به برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ اشاره و بیان کرد: ثبت‌نام از داوطلبان عضویت در شورای اسلامی شهرها از چهارشنبه ۲۰ تا روز سه‌شنبه ۲۶ اسفندماه و ثبت‌نام از داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی روستاها از روز دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ تا روز یکشنبه ۲۲ فروردین‌ماه خواهد بود.

وی اضافه کرد: همچنین ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری از ۲۱ تا ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ و ثبت‌نام داوطلبان میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری ۱۳ تا ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ خواهد بود.

وی تاکید کرد: ستاد انتخابات استان قم تمام مقدمات و تمهیدات برگزاری انتخابات خوب،‌ سالم،‌ باشکوه و با مشارکت حداکثری مردم در امنیت کامل را در دستور کار دارد.

سلیمان‌پور افزود: جلسه‌های مربوطه به‌صورت مرتب و مستمر تشکیل می‌شود و ستاد انتخابات شهرستان قم تدابیر لازم را برای آغاز فرآیندهای اجرایی انتخابات در دستور کار دارد.

آمار بیماران بدحال افزایش یافته است

مدیرگروه آموزش و ارتقاء سلامت مرکز بهداشت قم نیز در این جلسه گفت: وضعیت قم از نظر رنگ‌بندی همچنان آبی است، اما آمارها نشان می‌دهد مقداری به وضعیت خطر نزدیک شده‌ایم و بیماران بدحال که در هفته‌های گذشته تک‌رقمی بود، روز گذشته به ۱۳ بیمار افزایش یافته است.

محمدتقی سلطانی افزود: وضعیت بیماری کرونای جهش یافته در کشور به‌شدت در حال افزایش است و استان‌های اطراف قم کاملا درگیر شده‌اند.

وی با تاکید بر حساس‌سازی مردم، اضافه کرد: آمارها نشان می‌دهد استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش یافته، بازارها شلوغ است که می‌تواند بستر ورود استان به وضعیت بحرانی را میسر نماید.

وی ادامه داد: از تمام دستگاه‌های ذیربط درخواست داریم با تمامی توان همه پای‌کار آیند و از تمام امکانات نسبت به حساس‌سازی و جلوگیری از عادی‌انگاری اقدام کنند.

سلطانی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های ذیربط وسایل نقلیه‌ای که مجهز به سیستم صوت است را در اختیار ما بگذارند تا در اماکن شلوغ از جمله بازار، پیام‌های هشداردهنده انتشار دهیم.

مدیر روابط عمومی شهرداری قم نیز گفت: شهرداری قم آمادگی دارد هشدارهای ویروس کرونا را در نقاط مختلف و پرخطر شهر قم به‌صورت محلی و داخلی در قالب نصب بنر،‌ چاپ پوستر و سیستم صوتی سیار انتشار دهد.

مهدی کلانترزاده افزود: دستگاه‌های فرهنگی نسبت به تهیه محتوا و طرح پیام‌های هشداردهنده به شهرداری کمک نمایند.

دبیر اتاق اصناف قم نیز گفت: در حال حاضر تمام نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا لغو شده و فقط فروش فوق‌العاده با مجوز اداره اصناف ممکن است.

حمید خرمی افزود: فعالان کسب‌وکار مشتری‌های بدون ماسک را به مغازه راه نمی‌دهند و نسبت به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تلاش حداکثری دارند.

وی با اشاره به عدم رعایت بهداشت در برخی نانوایی‌ها، اضافه کرد: ‌مرکز بهداشت با ابلاغ دستورالعملی نانواهای خاطی را محدود کند و استفاده از ماسک برای نانوا و مشتریان اجبار شود.

 «با اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان قم از ۱۵ دی از وضعیت قرمز به نارنجی، در ۶ دی‌ از نارنجی به زرد و در ۲۰ دی‌ماه جاری از زرد به «آبی» تغییر کرده است».

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید-۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و عطسه، سرفه، دست‌ دادن و روبوسی از جمله راه‌های انتقال آن است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌ دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار