ماحصل جلسه ستاد مدیریت بحران استان
مسئولان قم از کمتر شدن حساسیت مردم و استفاده کم مردم از ماسک، در روزهای تهدید کرونای انگلیسی نگران هستند.
کد خبر: ۹۴۳۶۰۸
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۱ 24 February 2021

به گزارش تابناک قم، دکتر محمدرضا قدیر در جلسه ستاد مدیریت بحران که روز چهارشنبه با حضور استاندار قم برگزار شد با تاکید به صدا درآمدن زنگ خطر خیر مجدد کووید۱۹ در قم اظهارکرد: طی هفته جاری تست های مثبت کرونا به میزان دو برابر افزایش یافته است.

وی افزود: ویروس جهش یافته انگلیسی در شهرهای اطراف قم شناسایی شده و این استان در بین شهرهایی که با ویروس جهش یافته دست و پنجه نرم می کنند محصور شده‌است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم اظهار داشت: ویروس جهش یافته حالت انفجاری دارد و ممکن است شرایطی به وجود بیاورد که وضعیت را بسیار دشوارتر از امروز کند. هنوز ویروس انگلیسی در قم شناسایی نشده اما به محض شناسایی اولین مورد از این ویروس جهش یافته کاملا شفاف و بدون تعارف آن را با مردم در میان خواهیم گذاشت.

قدیر افزود: از مردم قم درخواست داریم به دلیل شناسایی ویروس جهش یافته انگلیسی در شهرهای اطراف قم از هرگونه سفر به این شهرها خودداری کرده و میزبان اقوام خود از این مناطق خطرخیز نباشند.

وی خاطرنشان کرد: به خاطر وجود تعداد بالای زائران عراقی در قم تعاملات جدیدی با تولیت آستان مقدس حرم حضرت فاطمه معصومه(س) برای قرنطینه این افراد دربرخی هتل‌های شهر و تشدید پروتکلهای بهداشتی درحرم مطهر انجام شده‌است.

قدیر یادآور شد: به دلیل شرایط جدید کرونایی و احتمال خیز مجدد کرونا از مسئولان درخواست داریم تا اجازه بازگشایی مدارس را تا پایان سال‌جاری ندهند و سخت‌گیری‌ها نسبت به اصناف و ناوگان حمل و نقل عمومی تشدید شود.

همچنین در این جلسه سیامک محبی رییس مرکز بهداشت قم نیز ابراز داشت: روند ابتلا به کرونا با شیب ملایمی در سطح استان قم در حال افزایش است و تعداد افراد بدحال نیز بیشتر شده‌است. مراجعه افراد مشکوک به مراکز سرپایی تست کرونا نسبت به سه هفته گذشته طی هفته جاری با شیب افزایشی همراه شده است.

وی اظهار داشت: طی سه روز گذشته میزان ابتلا به بیماری کرونا از ۳ درصد به ازای هزار نفر به بیش تر از ۶ درصد رسیده که نشان می دهد زنجیره کووید ۱۹ در سطح شهر قم فعال است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی قم یادآور شد: در طول ۵ هفته اخیر میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ابعاد مختلف آن در سطح ادارات دولتی قم با روند کاهشی روبه رو شده است.وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ناوگان حمل و نقل عمومی و پایانه های مسافربری برون شهری به هیچ وجه رضایت بخش نیست و وضعیت رعایت بهداشت فردی و عمومی در آنها نامطلوب است.

محبی اظهار داشت: رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی همچنین در مسجد مقدس جمکران و حرم مطهرحضرت معصومه(س)، هتل ها و مسافرخانه ها روند کاهشی به خود گرفته است.

وی افزود: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مجتمع‌های خرید و پاساژهای قم به ۵۲ درصد کاهش یافته است و احتمال می‌رود در روزهای پایانی سال ضربه سختی به نظام سلامت استان وارد کند.

در بهترین حالت، ۶۲ درصد مردم قم ماسک می زنند

محبی با تاکید بر کاهش استفاده از ماسک توسط مردم و نهادهای مختلف، اظهار کرد: میزان استفاده مردم از ماسک در معابر عمومی در بهترین حالت به ۶۲ درصد کاهش یافته‌است.

وی ابراز داشت: در استان خوزستان در روزهای گذشته سه مورد مرگ کودک بر اثر کرونا گزارش شده‌است که نشان می‌دهد بازگشایی احتمالی مدارس می‌تواند وضعیت بیماری و مرگ و میر در قم را افزایشی کند.

رییس مرکز بهداشت قم افزود: برای کنترل بیماری کرونا در قم باید سختگیری‌ها نسبت به اصناف، پلاک های غیربومی، مبادی ورودی شهر، پایانه های مسافربری و مسافران برون استانی،تورهای مسافربری و سفر به مناطق پرخطر تشدید شود. پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی بر تعطیلی محل‌های بازی و شهربازی های مسقف شهر قم و کنترل بیشتر تردد های شبانه است.

وی ابراز کرد: پیک کرونا در استان خوزستان با زاویه ۹۰ درجه درحال افزایش است و این مساله بشدت نگران کننده و هشدارآمیز است. در هفته جاری ۳ هزار و ۷۰۰ تست کرونا در مجموع در استان قم صورت گرفته است.

به گفته محبی، در هفته اخیر ۵ مرکز خدماتی و تجاری به دلیل عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی پلمب شدند و بیش از هزار اخطار صادر شده‌است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار