معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم، گفت: در سال جهش تولید بیش از ۸۰ هکتار گونه‌های مختلف گیاهان دارویی در قم کشت شده‌است که این رقم با درنظر گرفتن سطح زیر کشت گل محمدی به بیش از ۵۰۰ هکتار می‌رسد.
کد خبر: ۹۴۴۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷ 01 March 2021

به گزارش تابناک قم، محمد علی سلامی بیان کرد: طی سال‌های اخیر در راستای تحقق راهبرد تغییر الگوی کشت، توسعه کشت گیاهان دارویی از جمله هدف‌های مهم مورد توجه سازمان جهاد کشاورزی قم برای حفظ و ارتقا سطح سبز استان بوده است.

وی افزود: در همین رابطه تحقیقات گسترده‌ای پیرامون گیاهان دارویی مناسب کشت در مناطق مختلف قم انجام شد و اکنون شمار قابل توجهی از کشاورزان قمی در مزارع خود به تولید انواع متنوع این گیاهان‌ می‌پردازند که تعدادی از این مزارع در زمینه تولید گیاهان دارویی پرمصرف نمونه است.

وی ادامه داد:مقاومت بالایی که گیاهان دارویی در برابر تنش‌های محیطی و کم آبی دارد، بهترین فرصت را برای کشاورزان استان فراهم ساخته که با کشت انواع متنوع این گیاهان علاوه بر سبز نگاه داشتن مزارع خود، درآمد مناسبی نیز داشته باشند.

سلامی با اشاره به این که توسعه کشت گیاهان دارویی در قم طی سال آینده با شتاب بیشتری دنبال می‌شود،‌ گفت: برای بالا بردن ارزش‌افزوده تولید این گیاهان، به دنبال ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی و غذایی در کنار مزارع پرورش گیاهان دارویی در سطح مناطق مختلف استان هستیم.

وی ادامه داد: گیاهان دارویی کشت شده در قم کیفیت بسیار بالایی دارد و به همین دلیل با همکاری کشاورزان می‌توان نسبت به تولید هرچه بیشتر این گیاهان و عرضه آن در بازارهای داخلی و حتی بازارهای صادراتی با برنامه ریزی هدفمند اقدام کرد.

نزدیک به ۱۴ هزار تن در بخش کشاورزی قم فعالیت می‌کنند که در این میان بیش از یک هزار تن خانم هستند.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی ۴۵ درصد اشتغال روستائیان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۸۰۵ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی و شیلات است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار