سال‌ها از دوران نفت و کوپن میگذرد، اما همچنان صف‌هایش باقیست، صف‌های طولانی روغن، بنزین، گوشت، مرغ و... مردمی که ساعت‌ها در صف می‌ایستند برای یک قوطی روغن، یک عدد مرغ و شاید اصلا هم نمیدانند که چه ضربه‌ای به زندگی خود و جامعه میزنند.
کد خبر: ۹۵۱۹۵۹
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۴:۰۱ 31 March 2021

به گزارش تابناک قم، سال ۹۹ به یکباره قیمت مرغ دو سه برابر افزایش یافت و دقیقا از همان روز صف طولانی مردم جهت خرید مرغ بسته شد. منطقی این است حرف گرانی که به وسط می‌آید مردم نخرند تا اجناس در انبار‌ها و سردخانه‌ها آنقدر بماند تا ارزان کنند؛ اما اینجا برعکس است، مرغ که گران شد مردم از ترس گرانتر شدنش هجوم بردند به فروشگاه‌ها و تمام گرانفروشان و احتکار کنندگان را تشویق کردند و با صف‌هایشان گفتند: لطفا گرانتر کنید، ما بیشتر طلب میکنیم.

البته قبل از ندانستن مردم و صف بستن‌هایشان باید سراغ احتکار کننده را گرفت، کسی که حالا در این شرایط نامساعد اقتصادی خوب یاد گرفته از آب گل‌آلود ماهی بگیرد و اجناس و مواد غذایی را احتکار میکند و با توزیع نامتعادلش منتظر روزی مینشیند تا بتواند دو سه برابر گرانتر بفروشد. انگار کسی هم نیست که دلش آنطور که باید برای جامعه‌اش، برای شرایط نامتعادل هموطنانش بتپد و نظارت دقیق و درستی بر توزیع و قیمت کالا‌ها و مواد غذایی داشته‌باشد و تا زمانی که کالا‌ها صرفا در فروشگاه‌های خاصی توزیع میشود، در انبار‌ها احتکار میشود و عده‌ای منتظرند نان در خون مردم بزنند و مردم هم هرچه گرانتر شود بیشتر استقبال کنند، این صف‌ها پابرجاست.

البته برخی از مسوولان علت صف بستن مردم را گرانی و احتکار و عدم توزیع مناسب نمیدانند و معتقدند بخاطر قیمت‌های عادلانه و مناسب چنین صف‌هایی ایجاد میشود، که البته چیزی که مشاهده میشود با این دسته از نظرات متفاوت است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم گفت: مشکل ما در موضوع مرغ این بود که می‌خواستیم آن را با قیمت مصوّب عرضه کنیم، در حالی که برخی استان‌های همجوار ما این قیمت مصوب را رعایت نمی‌کنند.

مهرداد غضنفری افزود: تلاش شد تا ۷۰ تُن مرغ تولید روزانه استان را با ۳۰ تُن مرغ منجمد روزانه به سقف توزیع ۱۰۰ تن در روز برسانیم تا کمتر شاهد تشکیل صف باشیم، ضمن آن که محل‌های عرضه مرغ را نیز از فروشگاه‌های بزرگ به محله‌ها تغییر دادیم تا تراکم جمعیتی کمتری شکل بگیرد.

وی بیان کرد: به نظر می‌رسد تا وقتی بنا بر توزیع با قیمت مصوّب وجود داشته باشد، صف مرغ نیز پایدار خواهد بود.

در کل قسمت بزرگی از ماجرا به همشهریان و مردم وابسته است و مردم میتوانند با برخوردشان جلوی این ظلم پنهان مالی را بگیرند و با مدتی خرید نکردن نقشه‌های تمام احتکارکنندگان و گرانفروشان را نقش بر آب کنند. جدا از مردم امیدواریم بتوان از ریشه جلوی اینگونه افراد را گرفت.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار