رئیس اتحادیه صنف لوازم‌خانگی قم گفت: به‌هیچ‌عنوان افزایش قیمت لوازم‌خانگی به نفع فروشندگان و فعالان در این عرصه نیست.
کد خبر: ۹۵۲۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰ 04 April 2021

به گزارش تابناک قم، حمیدرضا اوتوئی در خصوص عوامل تأثیرگذار برافزایش قیمت لوازم‌خانگی اظهار داشت: تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه کشور و مردم ایران در سال 1397 به اوج خود رسید و حتی دارو و لوازم پزشکی را تحریم کردند، همچنین افزایش قیمت ارز و خروج تولیدکنندگان برندهای لوازم‌خانگی خارجی از کشور در عرضه و تقاضا در بازار لوازم‌خانگی مشکلی ایجاد کرد.

رئیس اتحادیه صنف لوازم‌خانگی قم افزود: تولیدکنندگان داخلی با مشکلات تأمین مواد اولیه مواجه شدند و نتوانستند به تقاضای بازار پاسخ دهند که درنتیجه اجناس 3 تا 5 برابر گران شد.

وی تصریح کرد: تا زمانی که نوسانات ارز وجود داشته باشد و ثابت نشود، بر روی مواد اولیه تولید اعم از فولاد و ورق و مواد پتروشیمی تأثیر منفی گذاشته و به ثبات نمی‌رسد.

اوتوئی با اشاره به وضعیت خریدوفروش لوازم‌خانگی نیز عنوان کرد: یک اصل کلی دراین‌باره وجود دارد که بیشتر اوقات به دست فراموشی سپرده می‌شود و آن اینکه اصناف نقشی در افزایش قیمت کالای لوازم‌خانگی ندارند.

 فعالان صنفی لوازم‌خانگی موافق افزایش قیمت‌ها نیستند 

وی بابیان اینکه درواقع، برخلاف تصور عموم مردم به‌هیچ‌عنوان افزایش قیمت لوازم‌خانگی به نفع فروشندگان و فعالان در این عرصه نیست، ابراز کرد: افزایش قیمت‌ها سبب کاهش قدرت خرید مردم شده و بازار را از رونق انداخته و درنتیجه سبب کاهش سود فروشندگان و عرضه‌کنندگان در این عرصه می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف لوازم‌خانگی قم خاطرنشان کرد: بنابراین متصدیان واحد صنفی بیشتر تمایل دارند قیمت کالاهای لوازم‌خانگی به‌صورت متعارف و نسبت به درآمد مردم افزایش یابد تا سود منطقی خود را دریافت کنند.

وی در خصوص نقش قاچاق در افزایش قیمت‌ها گفت: اکثر اجناس قاچاق در واحدهای صنفی بدون پروانه کسب و بدون مجوز و در کانال‌های تلگرامی و واتس آپ و اینترنتی عرضه می‌شود و کالای قاچاق اثر نامطلوبی در همه اقشار و کسبه دارد و صنف ما نیز از این موضوع مستثنی نیست.

اوتوئی افزود: با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده در اتحادیه در بخش لوازم‌خانگی، عرضه کالای قاچاق را در استان به حداقل رسانده‌ایم و با توجه به اینکه استان قم در مرکز کشور قرارگرفته با تمهیدات اندیشیده شده توسط مسئولین امر و اتحادیه عرضه کالای قاچاق را تا حد زیادی کنترل کرده‌ایم.

 نقش پررنگ دلالان در اخلال در بازار 

وی پیرامون سهم دلالان در بازار لوازم‌خانگی اضافه کرد: تا زمانی که اقتصاد کلان کشور دارای نوسان زیادی است و سروسامان داده نشود، دلالان هم حضور خواهند داشت، برای مثال دلالان با داشتن پول‌های زیاد مبادرت به خرید در یک کالای خاص کرده و آن را احتکار می‌کنند و برای سود بیشتر از عرضه آن جلوگیری به عمل می‌آورند تا اخلال به وجود آورند و سود بیشتر نصیبشان شود.

رئیس اتحادیه صنف لوازم‌خانگی قم عنوان کرد: بازار لوازم‌خانگی نیز از تیررس این دلالان مصون نیست و هر از چند گاهی بازار لوازم‌خانگی را به آشفتگی می‌کشاند و این‌ها همه به این دلیل آن است که یک شبکه توزیع منسجم و منظم در کشور وجود ندارد.

وی تصریح کرد: بر این اساس، واسطه‌گری و افراد دلال و سودجو بدون پرداخت هیچ‌گونه مالیات و عوارضی، سودهای بسیار کلانی به جیب می‌زنند و در هیچ جایی اسامی این‌ها ثبت و ضبط نمی‌گردد و سود اصلی را این‌ها می‌برند.

اوتوئی در خصوص پیش‌بینی از وضعیت آینده بازار خاطرنشان کرد: با وضع موجود در بازار لوازم‌خانگی آینده روشنی متصور نیست، ولی اگر مسئولین امر و مسئولان اقتصادی اعم از دولت و مجلس طرحی جدیدی ارائه ندهند همین وضع کنونی به‌صورت کجدار و مریض و نوسانات بالا و پایین شدن قیمت کالا‌ها بیشتر بر وضع نابسامان کنونی دامن می‌زند.

 نقش تثبیت ارز در آرامش بازار لوازم‌التحریر 

وی گفت: تنها در صورتی می‌توان به آینده وضعیت لوازم‌خانگی خوش‌بین بود که بازار ارز از تلاطم بیفتد و ثبات داشته باشد و دیگر اینکه مواد اولیه به دست تولیدکنندگان برسد تا بتواند با افزایش تولید بازار لوازم‌خانگی را کنترل کنند، در غیر این صورت با نبود اجناس و برندهای خارجی و نبود تولید کافی این سیر صعودی قیمت‌ها ادامه دارد.

وی در مورد واکنش مردم به گرانی‌ها اظهار داشت: با توجه به گرانی‌های اجناس لوازم‌خانگی و کاهش برندهای خارجی معتبر و با ضمانت و افزایش کالاهای لوازم‌خانگی تقلبی و قلابی مردم در خرید کالای لوازم‌خانگی محتاط‌تر شده‌اند.

رئیس اتحادیه صنف لوازم‌خانگی قم افزود: همچنین با افزایش قیمت کالاها تا چندین برابر قیمت اولیه و نیاز مردم برای خرید مخصوصاً جهیزیه خرید مردم نزدیک به نصف کاهش پیداکرده و مردم منتظرند با کاهش قیمت ارز مقداری از این گرانی‌ها مخصوصاً در بخش لوازم‌خانگی کاسته شود تا بتوانند کالاهای موردنیاز خود را تأمین نمایند.

وی یادآور شد: ازآنجایی‌که لوازم‌خانگی جزء ملزومات و مایحتاج اولیه و ضروری خانواده‌ها محسوب نمی‌شود، به همین دلیل خانواده‌ها بعد از تکمیل سبد نیازهای خانواده برای خرید لوازم‌خانگی اقدام می‌کنند که همین موضوع سبب رکود محسوسی در این زمینه شده است.

اوتوئی تصریح کرد: همشهریان محترم می‌توانند در صورت بروز هرگونه مشکل اعم از گران‌فروشی، کم‌فروشی، تقلب، عدم صدور فاکتور، عدم نصب برچسب قیمت، احتکار وامتناء از عرضه کالا با سازمان صنعت معدن تجارت از طریق سامانه 124 اقدام نمایند.

وی گفت: همچنین با مراجعه به سازمان در خیابان 15خرداد نبش کوچه 41 و یا با بازرسی و نظارت اتاق اصناف قم واقع در خیابان 15خرداد جنب کوچه 4 به‌صورت حضوری، مشکلات خود را مطرح نمایند و همچنین در صورت نیاز می‌توانند  بدون هیچ واسطه‌ای انتقادات یا پیشنهادات خود را با شماره تماس  0253-7708427مربوط به اتحادیه لوازم‌خانگی قم در میان بگذارند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار