معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به روند افزایشی میانگین روزانه بستری در استان گفت: متأسفانه میزان نمونه های کرونامثبت در هفته اخیر نسبت به دو هفته قبل، 100 درصد افزایش داشته است.
کد خبر: ۹۵۴۴۰۳
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷ 10 April 2021

به گزارش تابناک قم، سیامک محبی با اشاره به روند افزایشی ابتلا و بستری کرونایی در تمامی استان های کشور اظهار کرد: این امر به دلیل سهل انگاری های صورت گرفته در ایام نوروز بویژه افزایش سفرها و دید و بازدیدهاست.

وی افزود: نقشه حرارتی با موضوع کرونا در روزهای اخیر بیانگر آن است که قم در بین 31 استان کشور، در رتبه بیست و ششم قرار دارد که با توجه به قرار داشتن استان در رتبه های بیست و نهم و سی ام در روزهای پایانی سال قبل، نشان از روند صعودی ابتلا و بستری کووید19 در استان دارد.

رئیس مرکز بهداشت استان سپس به افزایش تجمع ها و ترددها در روز سیزدهم فروردین ماه به عنوان روز طبیعت و آخرین روز تعطیلات نوروزی توجه داد و یادآور شد: با توجه به روند کاهشی فوتی های کرونایی در هفته منتهی به سیزدهم فروردین ماه در استان، پیش بینی می شود که نتیجه این افزایش تردد و تجمع در آن روز، در روزهای آینده با افزایش بستری ها و جانباختگان همراه باشد.

محبی میانگین روزانه بستری کرونایی را در استان افزایشی دانست و اظهار کرد: میانگین هفتگی مراجعه بیماران کرونایی در استان و در چند هفته قبل حدود ۶۰۰ بیمار بود که این رقم در روزهای اخیر به حدود یک هزار و ۸۰۰ بیمار رسیده است.

وی با بیان این که تعداد نمونه های کرونامثبت در هفته اخیر نسبت به دو هفته قبل، افزایشی ۱۰۰ درصدی را نشان می دهد اذعان کرد: قطعا اگر طرح محله محور شهید سلیمانی نبود، این مشکلات زودتر بروز و ظهور داشت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم سپس به آمار پیک های قبلی کرونا در قم توجه داد و گفت: آمار بیانگر آن است زمانی که تعداد نمونه های مثبت کووید۱۹ به حدود ۴۰ درصد کل نمونه گیری ها برسد، حدود ۴۷ جان باخته کرونایی در هر هفته خواهیم داشت، البته امیدواریم که این آمار در موج جدید ایجاد شده با همراهی بیشتر مردم و تجربه کادر درمانی دوباره رُخ ندهد.

وی همچنین به رنگ بندی درون استانی 29 مرکز خدمات جامع شهری اشاره کرد و گفت: در حالی که در روزهای پایانی اسفند ماه سال قبل، حدود دو سوم این محله ها از نظر ابتلا و بستری کرونایی در وضعیت آبی قرار داشت، اکنون حدود نیمی از این محله ها در وضعیت نارنجی و قرمزند، یک سوم هم در وضعیت زرد به سر می برند و تنها 4 محله در وضعیت آبی قرار دارد.

رئیس مرکز بهداشت استان درباره آخرین آمار رعایت شیوه نامه های بهداشتی در مکان ها و اصناف مختلف بیان داشت: صنایع و اصناف، جایگاه های سوخت و سی ان جی، مراکز معاینه فنی، پایانه های مسافربری درون و برون شهری، دفاتر اسناد رسمی، مساجد، امکان متبرکه، حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س)، مسجد مقدس جمکران، اماکن بین راهی، مجتمع های خرید و پاساژها، تالارهای پذیرایی، نانوایی ها، آرایشگاه ها، آبمیوه و بستنی فروشی ها، رستوران ها، اغذیه فروشی ها، گیم نت ها، فروشگاه های زنجیره ای، امکان ورزشی و همچنین بانک ها از جمله مواردی هستند که درصد رعایت شیوه نامه های بهداشتی در آن ها کمتر از ۷۵ درصد گزارش شده است.

محبی درباره استفاده از ماسک در بین مردم خاطرنشان کرد: آخرین آمار بیانگر آن است که تنها ۶۷ درصد عموم مردم استان از ماسک استفاده می کنند و البته استفاده از ماسک در وسائل نقلیه عمومی از این عدد هم کمتر است و عدد ۶۳ درصد را نشان می دهد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار