موسوعۀ 3 جلدی دانشنامه تسبیح کوثر اثرحجت الاسلام سید ابراهیم موسوی که جامع‌ترین تحقیق پیرامون تسبیح حضرت زهرا سلام‌الله علیها مبتنی بر فقه‌الأحکام و فقه‌المعارف است، به چاپ دوم رسید.
کد خبر: ۹۵۵۲۲۶
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶ 12 April 2021

به گزارش تابناک قم، مطالب این دانشنامه به دلیل تسلط کامل مؤلف بر دو مکتب فقاهت و حکمت بر محور موضوعات حِکمی و فقهی دوران دارد.

این دانشنامه شامل یک پیشگفتار، 9  فصل و یک خاتمه است که پیشگفتار و فصل اول تا سوم در جلد اول، فصل چهارم تا هفتم در جلد دوم و فصل هشتم، نهم و خاتمه نیز در جلد سوم قرار دارد.

مؤلف این موسوعه در پیشگفتار به بررسی ارتباط میان تسبیح خدای سبحان و جناب روح اعظم پرداخته و در ادامه، صدیقۀ کبری سلام‌الله‌علیها را به‌عنوان تشخّص تام جناب روح معرفی کرده و جلوات سبّوحیۀ جناب روح را در تسبیحات حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها متجلی می‌داند.

فصل اول این موسوعه تحقیقی در مقام مطلق تسبیح خدای سبحان است که مطالب بسیار دقیقی را در بر دارد که از آن جمله می‌توان به معنای دقیق تسبیح خداوند، ارتباط تسبیح و امام معصوم علیه‌السلام و حقیقی بودن تسبیح عمومی خلائق اشاره کرد. 

به دلیل اشاره به مباحث مبنایی در تسبیح خدای متعال این فصل را باید ریشه و اساس سایر فصول این موسوعه دانست.

فصل دوم به بررسی مبدأ تشریع تسبیح صدیقۀ کبری سلام‌الله‌علیها می‌پردازد، مبدأ تشریع این تسبیح مقدس آن است که وقتی زهرای مرضیه سلام‌الله‌علیها از سختی کار در منزل به پدر خود شکایت کردند، حضرت ختمی مرتب صلی‌الله‌علیه‌وآله این اذکار شریف را به ایشان تعلیم فرمود. به همین مناسبت در این فصل معنای رنجوریت زهرای مرضیه سلام‌الله‌علیها، مقام و منزلت بیت ایشان و ارتباط آن با ذکر شریف تسبیح موردبررسی قرارگرفته است.

فصل سوم، آخرین فصل از جلد اول این موسوعه، 27 مورد از مواضع ورود ذکر تسبیح حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها در روایات و ادعیه را برشمرده و از باب اهمیت سه مورد آن یعنی بعد از نمازهای یومیه، قبل از خواب و قبل از زیارت حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها را به‌تفصیل شرح و بسط داده است.

فصل چهارم، به‌عنوان اولین فصل در جلد دوم، فضیلت و برکات تسبیح زهرای مرضیه سلام‌الله‌علیها در روایات حضرات معصومین علیهم‌السلام را بررسی می‌کند. مؤلف در این فصل 11 حدیث از روایات موجود در باب تسبیحات زهرای مرضیه سلام‌الله‌علیها را آورده و ذیل هر یک به‌صورت مبسوط و مفصل نکات فقه‌الحدیثی و درایتی آن را نیز  مطرح کرده است.

فصل پنجم به بررسی فروعات فقهی تسبیح صدیقۀ کبری سلام‌الله‌علیها اختصاص دارد و در آن پاره‌ای از شروط ذکر این تسبیح شریف همانند تحفظ بر عدد مأثور، تحفظ حالت نماز، موالات، نیت، حضور قلب و طمأنینه بیان می‌شود. در بخش دیگری از آن نیز برخی از احکام فقهی تسبیح مانند حکم سهو و شک در آن، جهر و اخفات تسبیح، موقعیت زمانی تسبیح بعد از نماز موردبررسی قرار می‌گیرد.

فصل ششم متکفل بحث از کیفیت و ترتیب اذکار تسبیح زهرای مرضیه سلام‌الله‌علیها از منظر فقاهت است. در این فصل به‌تفصیل و طی مباحث اجتهادی پیرامون این موضوع سخن گفته می‌شود که آیا در فقرات تسبیح زهرای مرضیه سلام‌الله‌علیها الحمدالله بر سبحان‌الله مقدم است یا بالعکس.

فصل هفتم که آخرین فصل از جلد دوم محسوب می‌شود، از ذکر تسبیح حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها با تربت مطهر سیدالشهدا سلام‌الله‌علیه سخن می‌گوید و منشأ و فضیلت آن را بررسی کرده و ارتباط و تناسب میان آن دو را می‌کاود و در نهایت برخی از احکام فقهی تربت پاک سیدالشهدا سلام‌الله‌علیه را مطرح می کند.

فصل هشتم که اولین فصل از جلد سوم موسوعه تسبیح کوثر است را باید اصلی‌ترین فصل آن دانست، چراکه در آن تکبیر، تحمید و تسبیح به‌عنوان اجزای تسبیح زهرای مرضیه سلام‌الله‌علیها بر مبنای فقه‌المعارف به‌طور دقیق و جامع موردبررسی قرار می‌گیرد و همچنین علت تقدم تکبیر بر دو جزء دیگر و قرار گرفتن تحمید پس از آن و ختم این ذکر شریف به تسبیح به روشی بسیار فقیهانه بیان می‌شود.

فصل نهم تحت عنوان نُکَت سبّوحیه به طرح برخی از ادعیه و تعقیبات زهرای مرضیه سلام‌الله‌علیها و چند دعای تسبیحی عام دیگر می‌پردازد که در مجموع 21 دعا در آن آورده شده است.

خاتمه نیز به وصایا و نصایح معرفتی مؤلف اختصاص دارد و در آن به نهج صحیح در برخورد با معارف ثقیل و مطالب متعالی و شرط حاملیت بر اسرار مندرج در روایات اشاره می‌شود.

علاقمندان برای تهیه این دانشنامه می توانند به آدرس https://t.me/feghhevelayat  مراجعه و یا با شماره 09300866998 تماس حاصل کنند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار