مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: طی سال ۹۹ بالغ بر ۳۰ هزار آزمایش فنی و مهندسی در آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک این استان صورت گرفت.
کد خبر: ۹۵۶۲۲۸
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳ 15 April 2021

به گزارش تابناک قم، مجیدرضا نصرآبادی اظهار داشت: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک قم به عنوان بازوی پر توان دستگاه‌های اجرایی استان توانست سال گذشته در بیش از ۲۰ طرح عمرانی حضور فعال داشته و نقش به‌سزایی در کنترل، ارتقا کیفی و افزایش طول عمر طرح‌های عمرانی ملی و استانی به ثبت برساند.

نصرآبادی به انجام ۳۰ هزار مورد آزمایش در آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان در سال گذشته اشاره کرد و افزود: با توجه به نیاز قم به افزایش و ارائه خدمات کنترل کیفی، با تکمیل، تجهیز و راه اندازی ملزومات مورد نیاز، آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان بویژه در بخش خدمات کنترل کیفیت قیرهای امولسیونی، مقاطع فولادی، میلگرد و مصالح ساختمانی حضوری فعال داشت و اقدام‌های موثری را به ثمر رساند که این فعالیت‌ها در سال جدید نیز استمرار خواهد داشت.

وی با اشاره به ارائه خدمات فنی، مهندسی و تخصصی در ارتقا کیفی طرح‌ها در سطح استان تصریح کرد: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک  قم سال گذشته در طرح‌های راه‌های اصلی و شریانی، فرعی و روستایی حوزه استحفاظی، مطالعات ژئوتکنیک خط B قطار شهری، طرح‌های مد نظر شهرداری های استان، طرح‌های راه و شهرسازی و همچنین در سایر طرح‌های شهری و بخش خصوصی و دستگاه‌های اجرایی استان حضوری فعال داشته است.

 مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک قم با بیان اینکه با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا در کشور، سال گذشته در موضوع برگزاری دوره‎های آموزشی غیر حضوری فعال بودیم ادامه داد: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک قم ضمن تهیه مقاله‌های آموزشی، موفق شد پنج کارگاه‌ آموزشی با عنوان تفسیر شیت‌های آزمایشگاهی بتن، آسفالت، خاک و قیر را برای کارشناسان و مدیران دستگاه‌های اجرایی سطح استان به صورت ویدئو کنفرانس برگزار کند. 

 

پیگیری الحاق اراضی ۵۶۰ هکتاری پردیسان

 مدیرکل راه و شهرسازی قم گفت: در سال ۱۴۰۰ یکی از مهمترین اقدام‌های این اداره کل، پیگیری الحاق اراضی ۵۶۰ هکتاری مجاور پردیسان قم خواهد بود.

 حسن صبوری اظهار داشت: الحاق اراضی ۵۶۰ هکتاری مجاور پردیسان قم در سال گذشته تصویب شد که باید برای تایید نهایی در جلسه شورایعالی شهرسازی و معماری مطرح شود و حوزه معاونت شهرسازی و معماری این اداره کل، مامور به پیگیری آن خواهد بود.

وی افزود: در اراضی ۲۲ هکتاری پردیسان که در سال گذشته به طرح مسکن اقدام ملی اختصاص یافت پس از طی فرآیندهای اداری و کسب مجوزهای لازم، عملیات آماده سازی به زودی آغاز می شود.

صبوری در خصوص مهمترین اقدام‌ها و فعالیت‌های معاونت مسکن و بازآفرینی شهری این اداره کل گفت: در این حوزه، تسریع در ساخت طرح مسکن اقدام ملی در اولویت کاری است و امیدواریم تا پایان دولت دوازدهم بخشی از این واحدها، افتتاح و تحویل متقاضیان شود.

وی گفت: در حوزه بازآفرینی شهری، پیگیری ساماندهی محلات هدف از جمله اسماعیل‌آباد، چهل‌اختران و ساکنان مجاور دکل‌های برق جزو اقدام‌های اساسی است.

صبوری در خصوص فعالیت‌های پیشرو در حوزه راه اظهار داشت: تکمیل ۲ قطعه سه راهی قلعه سنگی و قطعه چهارم محور قم- جعفریه (از شهر جعفریه تا انتهای حوزه استحفاظی) در اولویت معاونت مهندسی و ساخت این اداره کل قرار دارد و امیدواریم با اتمام این دو بخش، بخشی از مشکلات پروژه بزرگراهی محور قم- جعفریه حل شود.

مدیرکل راه و شهرسازی قم در پایان تاکید کرد: حوزه روابط عمومی این اداره کل، ضمن دریافت گزارش از فعالیت‌ها و اقدام‌های مختلف اداره کل و انتشار آن، به پاسخگویی صریح و شفاف به اصحاب رسانه و عموم مردم استان اهتمام داشته باشد.

 

دولت در طرح اقدام ملی مسکن به دنبال سوداگری نیست 

رئیس اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه ‌و شهرسازی قم با تاکید بر اینکه دولت در طرح اقدام ملی مسکن به‌دنبال سوداگری نیست گفت: طرح مسکن ملی که متفاوت از طرح مسکن مهر است برای متقاضیان واجد شرایط تاهل، سابقه اسکان پنج ساله در شهر قم، عدم دریافت تسهیلات مسکن از سوی دولت و نداشتن سابقه مالکیت ثبتی آماده خدمت‌رسانی به مردم خواهد بود.

 مهدی رحیمی‌راد بیان کرد: این طرح با پایبندی به چهار شرط اساسی در بستر اجرا قرار گرفته و افراد واجد شرایطی محصور در تاهل و سرپرست خانوار بودن که حتی شامل زنان سرپرست خانواده نیز می‌شود، اسکان در شهر قم به مدت پنج سال و نداشتن سابقه مالکیت ثبتی و خصوصی و نیز عدم سابقه مالکیت دولتی می‌توانند به منظور بهره‌برداری از این طرح اقدامات مقتضی را به عمل آورند.

رحیمی عدم سابقه مالکیت دولتی را در عدم دریافت وام و تسهیلات لازم برای خرید و ساخت منزل مسکن از سوی دولت، عدم دریافت زمین‌های دولتی و عدم خرید منازل مسکونی از سازمان‌ها و واحدهای دولتی احصا نمود و افزود: دایره شمول این طرح صرفا برای دهک‌های ۴ تا ۷ استان است که اقشار متوسط جامعه را دربر می‌گیرد.

وی درخصوص ۲ محور اصلی این طرح که ملاک تفاوت آن با دیگر طرح‌های تسهیلاتی مسکن است خاطرنشان کرد: این طرح متناسب با آورده‌های مردمی و متقاضیان پیش می‌رود و مشارکت بخش دولتی نه تنها به عنوان اعطای تسهیلات وام بلکه هزینه اخذ پروانه، بیمه و خرید مصالح ساختمانی ارزان‌قیمت پیش‌بینی شده‌، لذا در طرح نامبرده بعد از احداث واحدهای مسکونی براساس قیمت تمام شده هر مترمربع قیمت نهایی هرواحد ساختمانی مشخص می شود.

وی با اشاره به روند اجرای این طرح بیان داشت: برای مثال اگر هر متر از یک واحد مسکونی ۵۰ میلیون ریال باشد، یک واحد ۱۰۰ متری قیمتی معادل پنج میلیارد ریال خواهد داشت که یک میلیارد ریال آن را دولت در قالب تسهیلات وام برعهده می‌گیرد و اقساط آن را متقاضیان در مهلت زمان اعلامی بازپرداخت می‌کنند و چهار میلیارد ریال تومان باقی‌مانده را نیز خود متقاضی در طی مراحل ساخت واحد و تکمیل طرح متقبل می‌شود.

رئیس اداره ارتباطات راه ‌و شهرسازی قم تصریح کرد: در حال حاضر به‌طور پیش‌فرض قیمت هر متر منزل مسکونی در این طرح حدود ۴۰ میلیون ریال پیش‌بینی شده‌ که البته بین ۴۰ و ۵۰ میلیون ریال متغیر است و این قیمت در طرح‌های مختلف متفاوت است.

وی درخصوص تفاوت این طرح با طرح مسکن مهر بیان کرد: در طرح مسکن مهر تسهیلات وام بخش دولتی با نرخ سود حدود هفت درصد به متقاضی اعطا می‌شد درحالی‌که در طرح مسکن ملی تسهیلات وام با نرخ سود ۱۸ درصد خواهد بود از این رو دولت در این طرح نقش سوداگرانه ندارد و به‌عنوان تسهیل کننده و پیشران توسعه وارد عمل شده‌است.

رحیمی در پایان بیان کرد: در طرح مسکن ملی هزینه ساخت‌وساز واحد و بخش عظیمی از پیشبرد طرح بر عهده متقاضی است و دولت صرفا یک کمک‌کننده جزیی نیست بلکه تسهیل‌گر و سازنده قلمداد می‌شود و با توجه به نرخ تورم بازار و افزایش قیمت روزانه مصالح ساختمانی قیمت تمام‌شده برای مردم بیشتر از قبل خواهد بود که البته دولت تمهیدهایی برای خرید ارزان و با کیفیت مصالح اندیشیده‌است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار