سازوکار مبهم اصولگرایان قم در انتخابات شورای شهر
فعالیت شورای هماهنگی اصولگرایان در قم نیز این تلقی را ایجاد می‌کند که این گروه سیاسی، سطح کنش سیاسی خود را صرفا برای انتخابات ترسیم کرده و در ایام سال به جز صادر کردن بیانیه در مناسبت‌های انقلابی، بروز و ظهور دیگری ندارند.
کد خبر: ۹۵۷۱۵۲
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۴:۱۶ 19 April 2021

به گزارش تابناک قم، حدود دوماه مانده تا انتخابات شورای شهر و فرآیند ثبت‌نام نامزد‌های انتخاباتی این شورا نیز به پایان رسیده و در انتظار تایید و اعلام رسمی فرمانداری‌ها است و جریان‌های مختلف سیاسی نیز بر اساس رویه دوره‌های گذشته در تدارک صف‌آرایی و بستن لیست‌های انتخاباتی‌شان هستند.

در میان همه گروه‌های سیاسی حاضر در انتخابات قم، شورای هماهنگی اصولگرایان قم یکی از تاثیرگذارترین احزاب محسوب می‌شود. این شورا که متشکل از اصولگرایان صاحب نام در قم بوده و از حمایت طیف سنتی اصولگرایان نیز برخوردار است؛ در همه انتخابات‌های قم توانسته است قاطبه کرسی‌ها را از آن خود کند. در پنجمین دوره‌ی شورای اسلامی شهر قم، دوازده نفر از سیزده منتخب شورا، برآمده از لیست شورای هماهنگی اصولگرایان قم است.

ایجاد تشکل، گروه، حزب و بستن لیست برای انتخابات‌ها نه تنها امری مذموم نیست؛ بلکه اگر مجموع این اقدامات در یک چارچوب واضح و مشخص برای رشد و شکوفایی جامعه صورت پذیرد عملی بسیار پسندیده بوده و مورد تاکید رهبر انقلاب نیز می‌باشد. با این حال فعالیت‌های برخی جریان‌های سیاسی به گونه‌ای است که گویا این جریانات و گروه‌ها تنها در انتخابات‌ها احساس تکلیف می‌کنند و پس از آن تا انتخابات بعدی از سپهر سیاسی محو می‌شوند.

فعالیت شورای هماهنگی اصولگرایان در قم نیز این تلقی را ایجاد می‌کند که این گروه سیاسی، سطح کنش سیاسی خود را صرفا برای انتخابات ترسیم کرده و در ایام سال به جز صادر کردن بیانیه در مناسبت‌های انقلابی، بروز و ظهور دیگری ندارند.

از طرفی عملکرد شورای هماهنگی اصولگرایان قم در انتخابات‌های مختلف نیز با انتقاداتی روبروست. برخی از فعالین سیاسی قم از اینکه شورای هماهنگی اصولگرایان بدون آن‌که نسبت به عملکرد و خروجی فعالیت‌های انتخاباتی پیشین خود پاسخ‌گو باشند، پشت در‌های بسته اقدام به بستن لیست‌های انتخاباتی جدید می‌کنند، انتقاد دارند. لیست‌هایی که با حرف‌های دهان پُرکن به نام جریان انقلابی به مردم عرضه می‌شود و احتمالا شانس رای‌آوری بالایی هم دارد.

شورای هماهنگی اصولگرایان قم برای انتخابات آتی شورای شهر، از عامه نامزد‌های انتخاباتی به ویژه جوانان دعوت کرده تا برای حضور در لیست انتخاباتی اصولگرایان، سوابق خود را ارائه دهند. با این وجود فعلا مشخص نیست که این شورا تا چه حد به معیار‌هایی که خود برای این انتخاب فراهم کرده، پایبند خواهد ماند و در انتخابات آتی شاهد چه تعداد از چهره‌های جدید در لیست نهایی شورای هماهنگی اصولگرایان قم خواهیم بود.

به نظر می‌رسد عدم ارائه گزارش از عملکرد نمایندگان منتخب لیست شورای هماهنگی اصولگرایان قم و نبود شفافیت در انتخاب نامزد‌های انتخاباتی، در گذر زمان می‌تواند موجب بی‌اعتمادی مردم به این شورا و روی برگرداندن آن‌ها از رای دادن لیستی شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار