سوهان که روزگاری شناسنامه قم در خارج از مرزها و حتی کشور بود، این روزها با تأثیرپذیری از کرونا به صنفی آرام و رو به انزوا تبدیل‌شده است و متأسفانه هرروز خبری از تعطیلی فعالان این صنف به گوش می‌رسد.
کد خبر: ۹۶۰۹۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷ 02 May 2021

به گزارش تابناک قم‌، سوهان سوغات قم است و قدمت پختش به دوره قاجار باز می‌گردد. سال‌ها کام زائران و ساکنان قم را شیرین کرده و همیشه حضورش بر سفره میزبانی همشهریان پررنگ بوده است‌.

سوهان نوعی حلواست که از جوانه گندم تهیه می‌شود و از تنقلات پرطرفدار این شهر، که امروزه انواع مختلفی از آن را می‌توان یافت و البته یکی از بهترین شیرینی‌های سنتی ایران محسوب می‌شود که به ذائقه اکثر مردم خوشایند است.

رنگ قهوه‌ای روشن و عطروطعم خاص آن دیگر نه تنها برای ساکنین قم، بلکه برای کل ایران شناخته‌شده است، هرکدام از شهرهای کشور با یک سوغاتی معروف است و قم را سال‌هاست که با سوهان دلچسبش می‌شناسند.

بیشتر خاصیت سوهان به دلیل جوانه گندم بوده که منبع فوق‌العاده‌ای از پروتئین، مواد معدنی و ویتامین‌ها به‌ویژه ویتامین‌های گروه B و E است.

سوهان ابتدا با روش سنتی تهیه می‌شد، اما امروزه با روش صنعتی و پخت مدرن و به کمک دستگاه‌ها و قالب‌ها تهیه می‌شود که نقش مهمی در تفاوت در کیفیت ظاهری آن دارد.

با اینکه اکنون سوهان در سایر شهرها نیز تهیه می‌شود اما متنوع‌ترین و مرغوب‌ترین نمونه‌های آن، همچنان در قم تولید می‌شوند.

 ثبت جهانی سوهان قم 

در خردادماه سال گذشته بود که اسرافیل شعاعی مدیرعامل وقت شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم، در جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت، از ثبت جهانی سوهان قم خبر داد که با این نشان دیگر مالکیت معنوی و فکری سوهان از آن قم می‌شد.

امروزه سوهان‌پزی از مشاغل تأثیرگذار در اقتصاد استان و کشور محسوب می‌شود، این را می‌توان از صحبت‌های مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم متوجه شد که اعلام کرده است در خوشه سوهان قم، 800 واحد تولیدی و 40 هزار نفر اشتغال‌زایی وجود دارد که یک ظرفیت بسیار مهم است، همچنین سالانه 50 هزار تن سوهان در قم تولید می‌شود که از نظر کمیت و کیفیت و ماندگاری موردتوجه است.

حالا اما با شیوع ویروس منحوس کرونا و آسیب‌های وارده ناشی از آن بر مشاغل و صنوف مختلف، سوهان‌پزی هم با افت تقاضا و کاهش تولید مواجه شده است که با توجه به تعداد بالای واحدهای تولیدی و اشتغالی که ایجاد کرده است، می‌تواند معیشت طیف گسترده‌ای از همشهریان فعال در این عرصه را تحت‌الشعاع قرار دهد و بر اشتغال افراد زیادی از این صنف آسیب وارد کند.

در این راستا به سراغ اتحادیه سوهانی و حلوائی قم رفتیم تا از این صنف که یکی از مشاغل مهم و تأثیرگذار استان قم و حتی کشور است پرس‌وجویی کنیم تا مشخص شود چقدرکرونا این صنف را با بحران روبه‌رو کرده است و چگونه می‌توان از ایجاد مشکلات جدی‌تر به این صنف وسیع جلوگیری کرد.

 کاهش 80 درصدی فروش سوهان 

علی سلطانی اصل در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، محدودیت‌های تردد برون‌شهری و کم شدن زوار و توریست‌ها را دلیل افت شدید فروش سوهان می‌داند و صنف سوهان فروشان را قشر به‌شدت آسیب‌دیده کرونا اعلام می‌کند.

نائب رئیس اتحادیه سوهانی و حلوائی قم افزود: بعد از شیوع کرونا ویروس، نسبت به سال 98 بیش از 80 درصد کاهش فروش داشتیم.

وقتی فروش سوهان به این میزان قابل‌توجه کاهش می‌یابد قطعاً ضررهایی را برای این صنف به بار می‌آورد که بخشی از آن قابل جبران و مواردی هم غیرقابل‌جبران خواهد بود که در این راستا نائب رئیس این اتحادیه به اتفاقات ناخوشایند ناشی از کووید 19 برای این صنف اشاره و عنوان می‌کند: متأسفانه کاهش فروش باعث معدوم‌سازی جنس‌ها شد تا جنس نامرغوب و تاریخ گذشته به دست مصرف‌کننده نرسد علاوه بر آن بیکاری کارگران، ورشکستگی برخی از افراد ، کاهش تعداد کارگران و تعطیلی و متوقف شدن شغل از دیگر مشکلات به وجود آمده برای این صنف بوده است.

نائب رئیس اتحادیه سوهانی و حلوائی قم اضافه کرد: در این مدت حدود 50 درصد کاهش و تعدیل نیرو داشتیم.

باوجود تمام مشکلات به وجود آمده برای این صنف، قیمت سوهان افزایش نیافته است و آن تغییر اندک قیمت‌ها هم صرفاً به دلیل نوسانات قیمت مواد اولیه بوده است که در این راستا هم علی سلطانی اصل بیان داشت: افزایش قیمت‌ها به دلیل تورم سالیانه و گرانی مواد اولیه است وگرنه این محصول افزایش قیمتی نداشته است.

سلطانی اصل در خصوص نظارت بهداشت بر این صنف نیز گفت: با توجه به حساسیت شرایط کنونی، بهداشت نظارت خوبی بر این صنف دارد و چندین بازرسی مشترک بهداشت و اتحادیه و نیروی انتظامی انجام گرفت تا محصول تاریخ گذشته به دست مصرف‌کننده نرسد.

 رسیدن صادرات سوهان به صفر 

وی از کاهش چشمگیر میزان تولیدات و صادرات سوهان خبر داد و خاطرنشان کرد: سالیانه 25تن صادرات به کشورهای اروپایی و200تن به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس داشتیم که صادرات هم در این مدت به دلیل بسته شدن مرزها به صفر رسیده است.

نائب رئیس اتحادیه سوهانی و حلوائی قم با بیان اینکه بیشترین اولویت اتحادیه، معرفی سوهان و افزایش صادرات به کشورهای اروپایی است، گفت: سوهان برای کشورهای حاشیه خلیج‌فارس شناخته‌شده است اما این محصول باید به کشورهای اروپایی معرفی شود.

وی یادآور شد: برای معرفی بیشتر و بیان خواص سوهان به اروپاییان باید تبلیغات انجام گیرد و نمایشگاه برگزار شود که با توجه به شیوع این ویروس در حال حاضر امکان آن وجود ندارد.

سلطانی با تأکید بر اینکه سوهان در حوزه ایجاد اشتغال در استان رتبه نخست را دارد، اظهار داشت: تعداد نیروهای این صنف به‌مراتب بالاتر از هر صنف دیگر است، اما این شرایط باعث شده تا کارخانه‌هایی که حدود20 تا 25نیرو داشتند در حال حاضر فقط با چند کارگر کار کنند.

نائب رئیس اتحادیه سوهانی و حلوائی قم عنوان کرد: این شغل تعداد قابل‌توجهی نیروی انسانی را در داخل استان جذب کرده که به طور مستقیم و غیرمستقیم فعالیت می‌کنند.

سلطانی اصل در رابطه با سالم بودن سوهان و اطمینان خاطر مشتریان از این محصول نیز گفت: اگر بگوییم سوهان سالم‌ترین شیرینی است، دروغ نیست چراکه در دمای 300درجه طبخ می‌شود که این دما هر میکروب و باکتری را از بین می‌برد.

وی درباره حمایت از این صنف مهم و تأثیرگذار نیز اعلام داشت: تاکنون حمایتی از این صنف صورت نگرفته اما سازمان صنعت،معدن و تجارت قم به همراه استانداری به‌تازگی قول‌هایی مبنی بر حمایت دادند ولی تا این ساعت کلیه هزینه‌ها اعم از مالیات و عوارض شهرداری و بیمه توسط صنف سوهانی‌ها پرداخت‌شده است.

نائب رئیس اتحادیه سوهانی و حلوائی قم در پایان از مسئولان استانی خواست تا در حد توان حمایت بیشتری از صنف سوهانی‌ها نمایند تا که در این شرایط بحرانی، این صنف ضررهای بیشتری را متحمل نشود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار