یکی از دغدغه‌های مهم، اجرای پروژه‌های آب‌رسانی در سطح روستاهای قم در تأمین آب شرب است که دراین‌باره دو پروژه بزرگ در دست اقدام است.
کد خبر: ۹۶۱۹۳۶
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵ 06 May 2021

به گزارش تابناک قم، طرح آب‌رسانی به 18 روستای دهستان قم رود استان قم، یکی از پروژه‌های مهم در دهه فجر سال قبل بود که آغاز شد و همچنان روند اجرایی خود را علی‌رغم مشکلاتی که وجود دارد می‌پیماید.

این طرح در کنار اجرای پروژه آب‌رسانی به 13 روستای قم، می‌تواند بخش زیادی از دغدغه‌ها و چالش‌های موجود در تأمین آب روستایی بخش مرکزی قم را رفع نماید، هرچند مشکلاتی در مسیر تحقق این دو پروژه وجود دارد که باید مدیریت استان نسبت به حل‌وفصل آن اقداماتی را به نتیجه برساند، با توجه به جمعیت 96 درصدی شهری قم، یکی از تمهیدات لازم در مهاجرت معکوس و رونق بخشیدن به روستاها، رفع مشکلات به‌ویژه در حوزه خدماتی و کشاورزی است.

محسن بهشتی معاون استاندار درباره اجرای پروژه‌های آب‌رسانی روستایی و اهمیت آن اظهار داشت: این پروژه‌های ارزشمند در تأمین آب شرب روستایی بسیار مهم و حیاتی است که با همراهی شرکت آب و فاضلاب استان و اداره کل راهداری در حال اجرا بوده و می‌تواند بیش از 60 هزار نفر جمعیت روستایی را در بخش مرکزی از آب سالم و بهداشتی بهره‌مند کند.

وی عنوان کرد: به دلیل تأمین آب این مناطق از منابع زیرزمینی، آب شرب اهالی از کیفیت بالایی برخوردار نیست و با توجه به افزایش جمعیت و میزان مصرف باید عملیات اجرایی این پروژه‌ها هر چه زودتر با رفع موانع و معارضات کشاورزان به سرانجام برسد.

 اجرای طرح آب‌رسانی با 16 میلیارد تومان اعتبار 

بهشتی در مورد اعتبارات این پروژه‌ها نیز بیان کرد: اجرای طرح آب‌رسانی به 18 روستای دهستان قم رود درمجموع بااعتبار 16 میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی به سرانجام می‌رسد و دیگر پروژه آب‌رسانی به 13 روستا نیز با تأمین اعتبارات استانی و ملی عملیاتی می‌شود.

بخشدار بخش مرکزی قم در این زمینه با اشاره به مشکلات فعلی در تأمین آب روستایی اظهار داشت: در بخش مرکزی قم به لحاظ موقعیت جغرافیایی، یکی از معضلات اصلی، آب است، هرچند با پیگیری لازم دو پروژه بزرگ آب‌رسانی روستایی در قم، عملیاتی می‌شود، اما در این مسیر نیز مشکلاتی وجود دارد.

حسین جعفری موحد تصریح کرد: در حال حاضر این دو پروژه اثربخش در حال اجراست، در این بخش پروژه آب‌رسانی به 18 روستای دهستان قم رود پیشرفت خوبی داشته و پیمانکار فعال است تا طبق وعده مدیرعامل آب و فاضلاب استان در تابستان سال جاری به بهره‌برداری برسد.

وی در مورد مزایای این پروژه ابراز کرد: اگر این پروژه عملیاتی شود، 18 روستا از آب باکیفیت سرشاخه دز بهره‌مند می‌شوند، در حال حاضر به‌صورت مجتمعی، آب‌رسانی صورت می‌گیرد و هر 5 روستا از یک آب چاه، تأمین آب می‌شوند.

بخشدار بخش مرکزی قم بابیان اینکه در جهت ارتقای کیفیت آب، دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن در این روستاها تهیه‌شده است عنوان کرد: اهالی روستا به‌صورت آب شرب از آب شیرین در دستگاه‌ها استفاده می‌کنند، این تجهیزات توسط آب و فاضلاب تهیه‌شده، اما به دلیل هزینه‌هایی که داشته نگهداری و استفاده بر عهده بخش خصوصی است.

 اجرای طرح آب‌رسانی قیام برای 13 روستای بخش مرکزی 

وی در مورد دومین پروژه آب‌رسانی در بخش مرکزی قم خاطرنشان کرد: پروژه آب‌رسانی قیام نیز در محور قدیم جاده قم تهران اجرایی می‌شود و قرار است 13 روستای بخش مرکزی و شهرک‌های صنعتی و پادگان‌ها و اماکن دیگر در این محور آب‌رسانی شوند.

جعفری موحد ادامه داد: این پروژه در حال اجراست، اما به اعتبارات بالایی نیاز دارد، چراکه طول مسیر اجرای پروژه در حدود 55 کیلومتر است و در صورت تأمین اعتبار، این پروژه به‌طور کامل عملیاتی می‌شود.

وی یادآور شد: لوله‌گذاری در پروژه آب‌رسانی به 13 روستا، تا محدوده شهرک صنعتی شکوهیه انجام‌شده است و سه روستا در فاز نخست در حال اجراست و بعدازآن در دیگر روستاها تا شهرک صنعتی الغدیر عملیاتی می‌شود.

بخشدار بخش مرکزی قم اذعان کرد: از دستگاه‌های متولی و بهره‌بردار باید پیگیر وضعیت اجرای طرح بود، هرچند آب و فاضلاب استان دراین‌باره پیگیری لازم را داشته است و این پروژه در صورت تأمین اعتبار در دو سال آینده قابل بهره‌برداری است.

وی در مورد تأمین آب در این روستاها نیز عنوان کرد: آب برخی از این روستاها از طریق قنات‌ها و آب‌های زیرزمینی تأمین و به شبکه آب منتقل می‌شود، روستای چشمه شور نیز در سمت راست اتوبان قم تهران وانتهای حوزه جغرافیایی بخش مرکزی از طریق قنات، تأمین آب می‌شود و آب آن نیز کیفیت لازم را ندارد و امیدواریم با اجرای طرح آب‌رسانی مشکلات این روستاها رفع شود.

جعفری موحد در مورد بخش کشاورزی در این روستاها اظهار داشت: در دو سال اخیر بارش‌های خوبی در قم داشتیم و حقابه‌های رودخانه قم رود و قره چای، تأمین شد ولی امسال ازنظر جوی و بارشی، وضعیت خوبی برای کشاورزی قم پیش‌بینی نمی‌شود.

وی تصریح کرد: یکی از معضلات جدی در قم، تخصیص حقابه‌هاست و مدیریت ارشد استان و نمایندگان پیگیر این موضوع هستند، با تحقق این امر بخش زیادی از مشکلات قابل‌حل است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار