موسوی مشکینی گفت: با توجه به کاهش شدید بارندگی و خشک شدن تالاب‌ها و رودخانه‌های استان، بروز پدیده گرد و غبار بیشتری را نسبت به دو سال گذشته شاهد خواهیم بود.
کد خبر: ۹۶۱۹۵۷
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹ 06 May 2021

به گزارش تابناک قم، سید رضا موسوی مشکینی مدیرکلحفاظت محیط زیست قم گفت: متأسفانه در سال زراعی جاری از ابتدای مهرماه ۹۹ تا ۱۰ اردیبهشت ماه، میزان بارندگی در استان نسبت به میانگین سال گذشته ۵۷ درصد و نسبت به بلندمدت ۲۵ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم با اشاره به ۴۴ درصد کاهش بارندگی نسبت به بلندمدت در سطح کشور و همچنین افزایش نسبی دما یادآورشد: امسال بر خلاف دو سال گذشته، تالاب‌ها و رودخانه‌های استان قم کاملا خشک شده اند و این مسأله خطر بروز پدیده گرد و غبار را بسیار افزایش داده‌است.

موسوی مشکینی در پایان بر ضرورت تأمین حقابه‌های زیست محیطی استان قم تأکید کرد و گفت: یکی از مهمترین اولویت‌ها در مقابله با پدیده گرد و غبار، تأمین حقابه‌هایی است که تقریبا هیچ شده و آسیب‌های جدی ناشی از آن گریبانگیر کانون‌های جمعیتی در مرکز کشور خواهد بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم عدم استفاده درست از منابع آب زیرزمینی را یکی دیگر از عوامل خشکسالی در تالاب‌ها و دشت‌های استان دانست و گفت: تخریب و صدمه جدی به اکولوژی و تنوع زیستی، فرونشست زمین و همچنین خسارت‌های اقتصادی گسترده، از جمله چالش‌های جدی کم آبی در کشورمان است.

گفتنی است در سال ۹۹ وضعیت هوای شهر قم ۲۷۷ روز پاک و قابل قبول و ۸۹ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و عموم مردم بود. همچنین استان قم دارای ۶ تالاب فصلی و دائمی حوض سلطان، مره، دریاچه نمک، بهشت معصومه، غدیر و گنبد نمکی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار