مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به چالش افزایش مصرف آب در استان تصریح کرد: اگر منابع آبی را مدیریت نکنیم، با چالشی برای مصرف امروز و تهدیدی برای نسل آینده مواجه می شویم.
کد خبر: ۹۷۳۱۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵ 23 June 2021

به گزارش تابناک قم، علی جان صادق پور در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به نامگذاری روزهای اول تا هفتم تیر ماه به عنوان هفته صرفه جویی در مصرف آب اظهار کرد: آغاز تیر ماه به عنوان شروع گرم ترین ماه های سال سبب می شود تا همگان توجه بیشتری به مقوله آب و کمبود آن داشته باشند.

وی افزود: البته لازم است تا در طول سال نیز به موضوع آب به عنوان محور توسعه توجه شود، ضمن آن که اثر این نامگذاری ها و کارهای فرهنگی در مسئله آب باید در رفتار و عمل ما نیز دیده شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با تأکید بر این که اگر منابع آبی را مدیریت نکنیم، نسل آینده تهدید خواهند شد ادامه داد: وضعیت فعلی مصرف آب در استان قم بیانگر این چالش است که اگر با همین وضعیت به پیش برویم، در حدود ۱۰ سال دیگر با تهدید رو به رو خواهیم بود، در حالی که مدیریت مصرف آب و همچنین گسترش شبکه فاضلاب می تواند کاهش این تهدید و یا رفع آن را به دنبال داشته باشد.

صادق پور با اشاره به این که ۷۸ درصد منابع آب شُرب استان و ۸۵ درصد منابع آب شرب شهر قم از خارج از استان تأمین می شود اضافه کرد: منابع فعلی آب در استان، ۱۳۵ حلقه چاه، ۱۴ رشته قنات، ۶ دهنه چشمه و همچنین دو سد ۱۵ خرداد و کوچری است.

وی با بیان اینکه مردم قم، سلفچگان، قنوات، کهک و روستاهای مسیر این شهرها از آب سرشاخه ها استفاده می کنند یادآور شد: مردم خلجستان و جعفریه بیشتر از منابع آب زیرزمینی استفاده می کنند که البته مطالعه برای اتصال آن ها به سرشاخه ها در دست انجام است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در عین حال اذعان کرد: تأمین حدود ۷۸ درصد آب استان از سرشاخه ها، ۱۸ درصد از چشمه و قنات و همچنین ۴ درصد از سد ۱۵ خرداد است که البته در فصول گرم سال و برای جبران کمبودها، آب چاه ها نیز به شبکه افزوده می شود و همین امر، شور شدن آب را به دنبال دارد.

وی عمده ترین چالش های فعلی موضوع آب شرب را در استان، افزایش جمعیت و افزایش مصرف در کنار رشد آلاینده ها و وابستگی تأمین آب استان به منابع خارج از قم دانست و گفت: مصرف آب در استان در سه ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۳ درصد رشد را نشان می دهد و این آمار به آن معناست ۱۲۰ میلیون متر مکعب مصرف آب سال قبل استان به ۱۵۰ میلیون متر مکعب در سال جاری خواهد رسید.

صادق پور افزود: پیک مصرف ۳ هزار و ۷۶۲ لیتر بر ثانیه استان در اردیبهشت ماه سال قبل، به ۴ هزار و ۲۱۵ لیتر بر ثانیه در اردیبهشت امسال رسیده که خود، نشانه ای دیگر از افزایش مصرف است.

وی ادامه داد: تصفیه خانه قم در هر ثانیه امکان تأمین حدود ۴ هزار لیتر آب را دارد که بدیهی است مصرف مازاد بر این عدد باید از طریق چاه ها تأمین شود و همین امر سبب کاهش کیفیت آب و شور شدن نسبی آن می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به برخی نگرانی های مطرح شده درباره آلودگی آب قم تصریح کرد: آب قم ۱۰۰ درصد بهداشتی است، بویژه آن که سالانه بیش از ۵۴ هزار نمونه گیری درباره بهداشتی بودن آن انجام می شود.

صادق پور سپس به افزایش پلکانی آب بها بر اساس میزان مصرف توجه داد و از مردم خواست در شرایط عادی، از دستگاه های آب شیرین کن خانگی استفاده نکنند.

وی افزود: مناطقی از قم مانند پردیسان، شهرک مهدیه و شهرک قدس مستقیما به آب سرشاخه ها متصل هستند و از این رو آب این مناطق همواره شیرین است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم، این شرکت را مشترک شرکت آب منطقه ای خواند و اذعان کرد: چالش های تأمین آب در قم و افزایش مصرف به مسؤولان استان بویژه شرکت آب منطقه ای به عنوان مدیریت منابع آب تذکر داده شده است.

صادق پور درباره چالش های توسعه صنایع برای مصرف آب نیز بیان کرد: به هر حال این معادله باید به نوعی مدیریت شود، چراکه علاوه بر ضرورت مدیریت منابع آبی، بخش های مختلفی مانند کشاورزی، صنعت و اشتغال استان نیز باید رونق داشته باشند و از این رو، شرکت آب منطقه ای تلاش دارد تا مصرف آب را در این عرصه ها مدیریت کند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار