ورود ۱۴ هزار دوز واکسن کرونا، اعمال محدودیت‌های وضعیت قرمز کرونایی، کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ۲ هفته بحرانی در انتظار قم، افزایش بیماران بدحال کرونایی، ورود قم به پیک پنجم کرونا و ضعیف بودن اجرای واکسیناسیون از جمله مهم‌ترین اخبار کرونایی یک هفته گذشته در استان قم می‌باشد.
کد خبر: ۹۷۹۰۹۳
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰ 17 July 2021

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به ورود محموله جدید واکسن کرونا به این استان، گفت: این محموله، شامل ۱۴ هزار دوز واکسن ایرانی و غیرایرانی است.

سیامک محبی در گفت‌وگویی افزود: محموله بعدی نیز امروز(شنبه) وارد قم شده و تحویل این معاونت می‌شود.

وی با بیان این‌که تاکنون بیش از ۷۲ هزار دوز واکسن در این استان به گروه‌های هدف تعیین شده توسط وزارت بهداشت تزریق شده است، ادامه داد: با ورود این محموله‌های جدید، سرعت تزریق واکسن در این استان شتاب می‌گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم، تاکید کرد: در حال حاضر واکسن ایرانی و غیرایرانی به اندازه کافی در استان موجود است و روند تحویل واکسن در روزهای آینده نیز ادامه می‌یابد.

محبی با اشاره به آغاز واکسیناسیون کرونا برای گروه سنی بالای ۶۰ سال در سراسر کشور، گفت: تزریق واکسن کرونا به این گروه سنی در قم نیز از فردا ۲۴ تیرماه ساعت ۱۲ ظهر آغاز می‌شود.

وی ضمن دعوت از متولدین ۱۳۴۰ و ماقبل جهت دریافت واکسن، افزود: تمامی افراد بالای ۶۰ سال با مراجعه به سامانه سلامت salamat.gov.ir نسبت به ثبت‌نام اقدام نمایند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم، اظهار داشت: تمام گروه‌های سنی اعلام شده با ثبت‌نام در سامانه سلامت salamat.gov.ir و اخذ نوبت از طریق پیامک  می‌توانند واکسن خود را دریافت کنند.

 وی افزود: افرادی که به هر دلیل امکان ثبت‌نام در سامانه را نداشته و یا در مرحله قبل در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و امکان ثبت مجدد ندارند نیز می‌توانند به مراکز  واکسیناسیون مراجعه و اقدام به تزریق واکسن نمایند.

 محبی ادامه داد: انتخاب نوع واکسن به درخواست افراد می‌باشد و همشهریان گرامی نسبت به انتخاب نوع واکسن اختیار دارند.

وی با تاکید بر اهمیت واکسیناسیون حداکثری در کنترل این بیماری، گفت: واکسیناسیون حداکثری افراد جامعه در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند استان قم و کشور را از وضعیت موجود خارج نموده و به وضعیت بهتری برساند.

محدودیت‌های وضعیت قرمز کرونایی در قم اعمال می‌شود

استاندار قم ورود استان به منطقه قرمز کرونایی را مورد اشاره قرار داد و گفت: محدودیت‌های شرایط قرمز کرونایی از امروز در قم اعمال می‌شود.

بهرام سرمست در جلسه ستاد مدیریت بحران در سالن کرامت استانداری، با انتقاد از بی‌توجهی برخی از دستگاه‌های اجرایی نسبت به پروتکل‌های بهداشتی، افزود: همه دستگاه‌ها باید پاسخگوی عملکرد خود باشند و در این رابطه با ادارات کم‌توجه برخورد خواهد شد.

به گفته وی، برای کنترل موج پنجم کرونا نیازمند بازآفرینی باورها نسبت به خطر این بیماری و اقناع‌سازی شهروندان برای رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی هستیم.

سرمست گفت: واکسیناسیون رانندگان اتوبوس و تاکسی قم مطالبه به‌حق شهرداری قم از مسئولان بهداشتی است و واکسینه شدن این افراد می‌تواند در قطع زنجیره انتقال موثر باشد.

استاندار قم یادآور شد: محل دائمی نمایشگاهی قم از امروز به مدت دو ماه برای بهبود روند واکسیناسیون در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: برای مقابله اصولی و منطقی با کرونا در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی، واکسیناسیون عمومی مردم باید به‌صورت جدی دنبال شود.

سرمست اظهار داشت: طرح شهید سلیمانی برای کنترل ویروس کرونا همچنان باید به‌عنوان یک اولویت مهم با همکاری بسیج، هلال‌احمر و مرکز بهداشت قم ادامه یابد.

سرمست با اشاره به افزایش ۴۵۰ تخت بیمارستانی از ابتدای شیوع کرونا، یادآور شد: استان قم در طول ۱۷ ماه گذشته از نظر توسعه زیرساخت‌های درمانی عملکرد مطلوبی داشته و مانند برخی استان‌ها با کمبود تخت و زیرساخت روبه‌رو نیست.

استاندار قم با انتقاد از برپایی برخی آیین‌ها افزود: برگزاری هر مراسمی که همراه با تجمع عمومی است صرفا باید با مجوز دانشگاه علوم پزشکی باشد.

کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری قم نیز در این جلسه، بیان کرد: در مدیریت بحران‌ها مباحثی مانند قدرت اقتصادی و تکنولوژی‌های نوین و متنوع موثر است و این مباحث سبب کنترل بهتر بیماری در کشورهایی مانند چین شده است.

بیژن سلیمان پور گفت: طولانی شدن دوره مبارزه، مشکلات معیشتی و محدودیت‌های درازمدت، سبب شده تا شیوه‌های گذشته در مقابله با کرونا موثر نباشد و باید به دنبال ادبیات جدیدی برای اعمال حاکمیت قانون باشیم.

به گفته وی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در قم نسبت به گذشته کاهش یافته و در بهترین حالت به ۶۵ درصد رسیده است.

معاون استاندار قم گفت: زائرپذیر بودن قم و اتکای اصلی اقتصاد این استان به حضور گردشگران شرایط را برای مقابله با کرونا دشوارتر کرده است.

۲ هفته بحرانی کرونا در انتظار قم

در جلسه ستاد مدیریت بحران که روز چهارشنبه هفته گذشته با حضور استاندار قم ترتیب یافت نسبت به وضعیت بحرانی دو هفته آینده و افزایش تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونایی هشدار داده شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم در این جلسه، با اشاره به ورود قم به منطقه قرمز کرونایی، گفت: تعداد افراد مبتلا و فوتی‌های کرونایی روزبه‌روز در قم در حال افزایش است.

محمدرضا قدیر با اشاره به بستری ۴۰۰ بیمار کرونایی در قم، گفت: وضعیت عمومی ۶۰ نفر از این بیماران وخیم است و روزانه به‌صورت متوسط ۹۰ نفر در این استان به کرونا مبتلا می‌شوند.

وی ویژگی نوع جدید ویروس کرونا را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: سن ابتلا در پیک پنجم کرونا پایین آمده و جوانان در نقطه هدف نوع جدید ویروس کرونایی قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم اظهار داشت: در کنار بیماری‌های زمینه‌ای، اضافه‌وزن نیز در ورود فرد مبتلا به وضعیت وخیم این بیماری تاثیر زیادی دارد.

وی با اشاره به افزایش تعداد مبتلایان کرونایی، خاطرنشان کرد: تمام بیمارستان‌های قم ملزم شدند تا بخشی از تخت‌های درمانی خود را به بیماران کرونایی اختصاص دهند.

قدیر یادآور شد: با توجه به گرمای هوا تامین اکسیژن و داروهای ضروری در بیمارستان‌های قم یک مساله ضروری و مهم است.

وی همچنین ابراز داشت: مطالبات دانشگاه علوم پزشکی قم طی ماه‌های اخیر وصول نشده است و این مساله پرداخت مطالبات کارکنان را با چالش همراه است.

به گفته وی، تاکنون ۷۱  هزار دوز واکسن در قم تزریق شده است و از شهروندان قمی در رده سنی ۶۵ تا ۷۰ سال درخواست می‌شود برای تزریق واکسن رغبت بیشتری به خرج دهند.

قدیر گفت: با وجود ذخیره قابل توجه واکسن کرونا به دلیل عدم استقبال سالمندان و گروه‌های هدف سرعت و روند تزریق واکسن در قم اصلا مطلوب نیست.

افزایش بیماران بدحال کرونایی

رییس مرکز بهداشت قم با اشاره به وضعیت کرونایی استان نیز بیان کرد: قم از امروز به‌صورت رسمی وارد منطقه قرمز کرونایی شده است.

سیامک محبی ادامه داد: به نظر می‌رسد قم در ۱۴ روز آینده دو هفته بسیار بحرانی را تجربه خواهد کرده و تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونایی جهش خواهد یافت.

به باور وی، با توجه به رسوخ و افزایش بیماران بدحال طی هفته آینده تعداد فوتی‌های کرونایی با رشد قابل توجهی روبه‌رو خواهد شد.

محبی با انتقاد از وضعیت عادی انگاری مشهود در جامعه، یادآور شد: بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی وضعیت کرونایی قم را روزبه‌روز وخیم‌تر کرده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم اضافه کرد: طی هفته جاری به دلیل افزایش تعداد مبتلایان خدمات کرونایی به ۵ بیمارستان توسعه پیدا کرده است.

وی با اشاره به روند اجرای طرح شهید سلیمانی، گفت: در قالب این طرح نیز تعداد افراد شناسایی شده مبتلا به کرونا نسبت به دو هفته گذشته رشد داشته است.

اقدامات طرح شهید سلیمانی از آغاز تاکنون

محبی با اشاره به برخی آمار تجمیعی طرح شهید سلیمانی از ابتدای آذرماه سال ۹۹ خاطرنشان کرد: در این مدت افزون بر ۱۰۳ هزار نفر مورد ره‌گیری قرار گرفته و ۳ هزار و ۴۰۰ تن به مراکز منتخب ارجاع داده شده‌اند.

وی یادآور شد: در این مدت هزار و ۹۳۶ بیمار در منزل مورد قرنطینه و مراقبت قرار گرفته‌اند و بازرسان مرکز بهداشت ۱۲۰ هزار و هلال‌احمر قم نیز ۲۶ هزار مورد بازرسی انجام داده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: از ابتدای آذرماه ۳۰ هزار و ۸۰۰ اخطار به واحدهای متخلف صادر و ۴ هزار واحد پلمب شده است.

محبی ادامه داد: در طول اجرای طرح شهید سلیمانی در مجموع ۱۹۳ هزار تست انجام شده که ۳۱ هزار مورد از این بین مثبت گزارش شده است، همچنین تاکنون افزون بر ۷۱ هزار دوز واکسن تزریق شده است.

وی با انتقاد از برپایی برخی آیین‌ها طی روزهای گذشته، گفت: عملکرد و صحبت‌های برخی مسئولان به عمق خطر کرونا با یکدیگر همخوانی ندارد.

رییس مرکز بهداشت قم ادامه داد: وضعیت فعالیت بسیاری از اصناف، مساجد و ادارات در رابطه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به هیچ‌وجه قابل دفاع نیست.

محبی اظهار داشت: درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در مجموع طی دو هفته اخیر در قم روند کاهشی داشته است.

محل دائمی نمایشگاه‌های قم مرکز تزریق واکسن می‌شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم در جلسه هیات رییسه این دانشگاه اعلام کرد که بستری روزانه بیماران مشکوک به کرونا به حدود ۹۰ نفر در روز رسیده است و بیماران بستری در مراکز درمانی استان به حدود ۴۰۰ نفر رسیده است.

به گفته محمدرضا قدیر، شیب بستری بیماران مشکوک به کرونا کاملا صعودی است و رشد درصد تست‌های مثبت، نگرانی‌ها را دوچندان کرده است.

وی افزود: دانشگاه تمهیدات لازم را برای مواجهه با موج اخیر پیش‌بینی کرده است و اولویت نخست ما حفظ سلامتی مردم و کاهش آسیب‌ها است.

وی افزود: در خصوص واکسیناسیون از ابتدای هفته تزریق به افراد بالای ۶۵ سال شروع شده است و همشهریان ابتدا باید در سامانه Salamat.gov.ir ثبت‌نام و بر اساس پیامک دریافتی به مراکز مراجعه نمایند تا خدمت‌رسانی به نحو مطلوبی انجام شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: محل نمایشگاه دائمی قم در اختیار دانشگاه قرار گرفته تا به‌عنوان مرکز تجمیعی واکسیناسیون، جایگزین مرکز مجتمع امام خمینی(ره) شود که با راه‌اندازی آن تا مدتی نیازهای قم در این خصوص مرتفع خواهد شد.

اجرای واکسیناسیون علیه کرونا در قم بسیار ضعیف بوده‌ است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم گفت: اجرای واکسیناسیون شهروندان علیه ویروس کرونا در این استان بسیار ضعیف بوده است و انتظار داریم با تامین واکسن، این روند شتاب گیرد.

بیژن سلیمان پور در پنجاهمین جلسه شورای اطلاع‌رسانی قم در سالن کرامت استانداری قم با انتقاد از آمار پایین واکسیناسیون در این استان، افزود: از یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت ساکن در استان ، فقط ۲۵ هزار نفر واکسن کرونا را به‌صورت کامل دریافت کرده‌اند.

وی اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی قم مجاهدت‌های بسیاری در این زمینه داشته، ولی این سئوالات را مردم و جامعه خبری دارند که چرا در کشور ما روند واکسیناسیون کند پیش می‌رود، درصورتی‌که در بعضی کشورها مردم بدون ماسک تردد می‌کنند.

وی ادامه داد: انتقادهای زیادی در فضای مجازی متوجه عملکرد کشور در طرح واکسیناسیون است و مردم انتظار دارند این اقدام هرچه سریع‌تر انجام شود.

سلیمان پور در ادامه بیان کرد: درحالی‌که در مبارزه با ویروس کرونا دچار عادی انگاری شده‌ایم، بر پیچیدگی، حساسیت و مخاطرات این مساله افزوده شده و سرعت سرایت ویروس دلتا که در کشور شیوع یافته،۱۴۰ درصد بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: آمار ۳۷۶ نفر بستری، نشان‌دهنده اوج‌گیری بیماری در سطح این استان است و باید تدابیر سختگیرانه تری اتخاذ شود.

وی تصریح کرد: کماکان اصرار داریم اصحاب رسانه در حوزه نقد وضعیت کنونی بیماری کرونا در استان وارد شوند و از دستگاه‌های حاکمیتی توضیح بخواهند؛ اینکه مردم را مقصر این وضعیت بدانیم بی‌فایده است.

معاون استاندار قم افزود: از سوی دیگر باید آسیب‌شناسی شود که چرا مردم اعتماد نمی‌کنند و برای تزریق واکسن مراجعه نمی‌کنند.

وی ادامه داد: اگر توصیه به پیشگیری از ابتلا به ویروس و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را رها کنیم فاجعه پیش می‌آید و هرکدام باید در جایگاه خودمان تلاش کنیم تا رعایت پروتکل‌های بهداشتی افزایش یابد.

وی تاکید کرد: دستگاه‌های اجرایی استان در مناسبت‌های ماه ذی‌الحجه از هم‌اکنون برای آیین‌های پیش رو، حتما باید دستورالعمل‌های وضعیت نارنجی را رعایت کنند و از دستگاه‌های بهداشت و سلامت نیز مشورت بگیرید.

سلیمان پور در پایان گفت: در مساله صرفه‌جویی برق باید بیشتر تبلیغ کنیم و نگاه سیاسی به این مساله نداشته باشیم.

ورود استان قم به پیک پنجم کرونا

در پنجاه و یکمین جلسه شورای اطلاع‌رسانی استان قم که روز دوشنبه هفته گذشته در سالن کرامت استانداری قم برگزار شد، ضمن اعلام ورود این استان به پیک پنجم کرونا، نسبت به عادی انگاری هشدار داده شد.

رییس مرکز بهداشت قم در این جلسه با بیان این‌که شاخص روند بیماری، درصد مثبت بودن آزمایش پی سی آر است، گفت: درصد مثبت بودن تست‌های پی سی آر از شهروندان قمی طی چند روز گذشته از ۷۰ درصد گذشت و این مساله نشان می‌دهد قم وارد پیک پنجم کرونا شده است.

سیامک محبی افزود: بیمارستان فرقانی به چرخه پذیرش بیماران کرونایی برگشته و بیمارستان امام رضا(ع) نیز به‌زودی وارد این چرخه می‌شود.

وی ادامه داد: می‌توانستیم با رعایت موازین بهداشتی وارد پیک پنجم کرونا نشویم، ولی اکنون که این اتفاق افتاده، الان نیز می‌توانیم اجازه ندهیم قله پیک اوج گیرد.

وی خاطرنشان کرد: میزان شیوع کرونای دلتا ۲.۵ برابر کرونای انگلیسی است.

محبی گفت: تصاویر بصری که به مردم یادآوری کند کرونا دوباره اوج گرفته در سطح شهر نداریم؛ درحالی‌که وارد پیک پنجم شده‌ایم.

وی با اشاره به انتقادهای مردم در فضای مجازی، افزود: ویروس کرونا در هر زمان و مکانی افراد را تهدید می‌کند و به مناسبت‌های مختلف مربوط نمی‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد: درصد بالایی از مردم واکسینه شوند تا میزان افرادی که در ریسک ابتلا و مرگ هستند کاهش چشم‌گیری یابد.

لزوم اطلاع‌رسانی متناسب با شرایط کرونایی استان قم

مدیرکل مدیریت بحران استان قم گفت: متناسب با شرایط کرونایی شهر قم اطلاع‌رسانی نیز باید تغییر کند، اگر بنرها تغییر نکند به عادی انگاری دامن زده می‌شود.

محسن اوروجی افزود: انتظار داریم تمام دستگاه‌های اجرایی بنرهای هشدار و توصیه پیشگیری از ابتلا به کرونا نصب کنند و اطلاع‌رسانی از بلندگوهای نماز و بوستان‌ها به‌صورت مرتب در مورد رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شود.

وی با بیان این‌که سازمان تبلیغات اسلامی و ستاد اقامه نماز باید نسبت به اطلاع‌رسانی از طریق امام جماعت اهتمام داشته باشند، ادامه داد: اطلاع‌رسانی به زائران حرم حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران به‌ویژه در ساعت‌های نماز خواندن می‌تواند بسیار موثر باشد.

درخواست واکسیناسیون خبرنگاران

مدیرخانه مطبوعات نیز گفت: با توجه به شیوع کرونا در بین خبرنگاران استان، دستگاه‌های اجرایی باید نشست‌های خبری را به‌صورت مجازی برگزار نمایند و خانه مطبوعات نیز آمادگی دارد در زمینه مسائل فنی به این دستگاه‌ها کمک نماید.

محمدحسین همتی نژاد افزود: با توجه به این‌که طبق سند ملی واکسیناسیون، خبرنگاران در اولویت سوم تزریق واکسن قرار دارند، انتظار داریم در آستانه روز خبرنگار این اقدام انجام شود.

آغاز واکسیناسیون کرونا برای گروه سنی بالای ۶۵ سال در قم

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کرد: با توجه به آغاز واکسیناسیون کرونا برای گروه سنی بالای ۶۵ سال در سراسر کشور، تزریق واکسن کرونا به این گروه سنی در قم نیز آغاز شد.

تمامی افراد بالای ۶۵ سال با مراجعه به سامانه سلامت salamat.gov.ir نسبت به ثبت‌نام اقدام نمایند.

بر اساس این گزارش، با ثبت‌نام در این سامانه زمان و مکان مراجعه و دریافت واکسن از طریق پیامک به شماره تماس اعلام شده ارسال خواهد شد.

این گزارش حاکی است: پوشش حداکثری واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مهم‌ترین راه مقابله با کروناست.

وضعیت کرونایی استان قم که از ۲۷ خردادماه پس از ۴۰ روز از وضعیت نارنجی به زرد بهبود یافته بود بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده توسط نرم‌افزار ماسک، از تاریخ نهم تیرماه جاری بار دیگر جزو شهرهای نارنجی و از ۲۳ تیرماه مجددا در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفت.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌ دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار