عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: مبارزه با فساد به‌عنوان یک شعار خوب مطرح شده است اما رسیدن به این هدف نیازمند الزاماتی است که یکی از آن‌ها شفافیت و روشن‌سازی عملکردهاست.
کد خبر: ۹۷۹۳۳۵
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶ 18 July 2021

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست در دیدار حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه با اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اظهار کرد: در این چهل سال انقلاب هزاران نیرو در‌ حوزه و دانشگاه تربیت شده‌اند که اکنون هم درحال تدریس و پژوهش هستند اما از این افراد در نظام کمتر استفاده شده است درحالی که شناسایی این افراد و بهره‌مندی از آنها کار سختی نیست.

وی اضافه کرد: مبارزه با فساد به‌عنوان یک شعار خوب مطرح شده است اما رسیدن به این هدف نیازمند الزاماتی است که یکی از آن‌ها شفافیت و روشن‌سازی عملکردهاست.

همچنین، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شب‌زنده‌دار عضو دیگر جامعه مدرسین تصریح کرد: قوه قضاییه به‌عنوان پناهگاه مردم است و ما باید در این قوه با هر ظرفیتی به دنبال رفع دغدغه‌ها و مشکلات مردمی به ویژه اختلاف‌ها و منشأ مجرم‌ها باشیم‌.

 

سفرهای استانی امید مردم به قوه قضاییه را بیشتر می‌کند

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمود رجبی نیز در این دیدار اظهار کرد: در همه دستگاه‌ها نیروی انسانی حرف اول را می‌زند و در دستگاه قضاییه نیز قضات ستون فقرات قوه هستند و اگر روی این بخش و کسانی که کمک کار قضات هستند سرمایه گذاری شود نتیجه بخش خواهد بود.

وی اضافه کرد: می‌توان از فضلای متعهد و خوب استفاده کرد هر چند کار دراز مدت برای تربیت قضات نیز مورد نیاز است و اکنون حوزه نهادهای مختلفی دارد که می‌توانند به تامین نیاز انسانی دستگاه قضا کمک کنند.

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) بر لزوم توجه ویژه به نقش مدعی العمومی قوه قضاییه در مسائل فرهنگی و در حوزه مباحث مرتبط با روحانیت تاکید کرد و گفت: باید با دقت و به صورت جدی این نقش دنبال شود.

وی با بیان اینکه همه باید برای کاهش آمار زندانیان تلاش کنیم، گفت: زندان هم فرصت و هم تهدید است چراکه می‌تواند موجب خودسازی متخلف شود یا فردی که بخاطر مشکلات مادی به زندان کشیده شده است را به سمت‌های دیگری سوق دهد.

رجبی اطلاع‌رسانی را یکی از مهم‌ترین نیازهای قوه قضاییه دانست و گفت: سفرهای استانی رئیس قوه قضاییه امید مردم را به این دستگاه بیشتر می‌کند.

 

نظارت قوه قضاییه بر حسن اجرای مسؤولیت ها

 

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین محمود عبداللهی با اشاره به اینکه مسئله فرهنگ در عمل مظلوم واقع شده است، اظهار کرد:  مفاسد فرهنگی‌ و اجتماعی نظام را تهدید می‌کند و بخشی از مشکلات اقتصادی هم به این حوزه برمی‌گردد.

وی اضافه کرد: رهبری سال‌ها پیش فرمودند که فضای مجازی به قتلگاه جوانان تبدیل شده است اما همچنان برخی بی‌توجه هستند درحالی‌که گوشی‌ها می‌تواند جهنمی در اختیار جوانان باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه نفوذ در بخش‌های مختلف وجود دارد از جمله بخش فرهنگی کشور، گفت: فیلم‌هایی در کشور مجوز گرفته که برای ناهنجاری کدهای بسیاری داده‌اند اما به موضوع این فیلم‌ها تاکنون به شیوه مطلوب پرداخته نشده است. برخی اوقات مشاورانی برای حوزه فرهنگ انتخاب می‌شوند که خود ذینفع هستند.

وی با بیان اینکه مسؤولان قوه قضاییه باید نظارت بر حسن اجرای مسؤولیت‌‌ها را دنبال کنند، عنوان کرد: بی توجهی در اجرای مسؤولیت برای ما در حوزه‌های مختلف مشکل‌آفرین شده است.

 

برخی فضلای حوزه باید به دستگاه قضا منتقل شوند

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی نیز در این دیدار اظهار کرد: در بخشی از دستگاه قضا از جمله‌ حوزه مبارزه با مفاسد اقتصادی ما اقتدار، هشیاری و چابکی می‌بینیم اما در بخش دیگری دادرسی طولانی است و استفاده از نیروهای کم تجربه مشاهده می‌شود درحالی‌که این وضعیت قابل تغییر است.

وی اضافه کرد: برخی از فضلای حوزه باید به دستگاه قضا کوچ کنند و افراد نزدیک به اجتهاد می‌توانند به این عرصه ورود کنند و مسیر دادرسی را هم می‌توان کوتاه کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: در عرصه اقتصادی مسیر برای بنگاه‌های بزرگ باز است درحالی‌که مسیر برای بنگاه‌های کوچک سخت و دشوار است. ورود نهادها و دستگاه‌های بزرگ مانع فعالیت شرکت‌های کوچک می‌شود و این دستگاه‌ها گاهی نقش واسطه را ایفا می‌کنند.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد غروی عضو دیگر جامعه مدرسین با تاکید بر اینکه کادرسازی باید برای قوه قضاییه مورد توجه قرار گیرد، گفت: گاهی اوقات میان قوانین، مواد قانونی و تبصره‌ها تعارض و تضاد وجود دارد که وکلا با تصرفی که بر آنها دارند بر قاضی چیره می‌شوند که این مشکل با بازنگری در قوانین باید رفع شود.

 

تقویت ارتباط قوه قضاییه با حوزه های علمیه

 

همچنین آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی در این دیدار گفت: الگوی قضای اسلامی در ۴۰ سال اخیر ارائه نشده است هر چند بخشی از این سند هم به حوزه ارتباط دارد اما ما نه تنها این الگو را نداریم بلکه از برخی کشورها هم عقب هستیم.

وی با انتقاد از وجود مافیا در برخی بخش ها تصریح کرد: یکی از تاجران تهرانی می‌گفت که کشتی گندم توسط شخصی وارد می‌شود و به دولت با مبلغ سنگین فروخته می‌شود. امروز عامه مردم این مباحث را می‌دانند و نباید به بهانه مردم از این مباحث دور شویم.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اینکه مباحث مهم عرصه قضایی باید مورد بررسی قرار گیرد، خاطرنشان کرد: در خصوص ارتباط قوه قضائیه و حوزه علمیه قدم‌هایی برداشته شده اما ارتباط تنگاتنگ و مستمر نبوده است.

 

صیانت از نیروی انسانی در قوه قضاییه به صورت جدی دنبال شود

 

آیت‌الله عباس کعبی نیز در این دیدار اظهار کرد: تلاش برای ارائه سند تعامل قوه قضائیه و حوزه علمیه کار قابل تقدیری است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مسائل مهم آینده توزیع عادلانه آب است، اظهار کرد: هیأت دولت‌ درخواستی از استان‌ها داشت که نیاز آبی خود را از حق‌آبه اعلام کنند و در نهایت مشخص شد که خوزستان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مربع آب کم دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: توجه به تعمیق ایمان و صیانت از نیروی انسانی در قوه قضائیه از موضوعات مهم کشور است و در این راستا باید دوره‌های اخلاقی و بصیرت‌افزایی دنبال شود و ارتباط علما با قوه قضائیه افزایش یابد.
وی ادامه داد: دفتر ویژه تذکر قضایی برای رصد درست قوانین در دستگاه‌ها باید تشکیل شود تا تذکر قضایی اول، دوم، سوم و بعد سوال و تذکر جدی از دستگاه دنبال شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار