۱۵ دقیقه کافی است تا آلوده شوید؛
درحالی روند روبه رشد بیماری در بسیاری از نقاط کشور ادامه دارد اخبار منتشر شده رسمی حکایت از تکمیل ظرفیت برخی مراکز درمانی و فعالیت بیمارستان‌های صحرایی دارند.
کد خبر: ۹۷۹۳۹۳
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰ 18 July 2021

به‌گزارش تابناک قم، روز گذشته درحالی مقامات ارشد وزارت بهداشت ودرمان تایید کردند ویروس دلتا در سراسر کشور فعال شده که کارشناسان بهداشت و درمان با اشاره به واقعیت مراکز درمانی معتقدند تکیه کردن به آمارهای کاغذی و همچنین نمودارهای منتشر شده برای سیاست‌گذاری شاید در شرایط فعلی منطقی نیست.

این گروه تاکید دارند با توجه به روند روبه‌رشد بیماری و البته قابلیت‌های بیماری‌زایی ویروس دلتا که اکنون در بسیاری از نقاط ایران فعال شده موج ورود بیماران کرونایی به مراکز درمانی رفته رفته سهم‌گین‌تر و بیشتر خواهد شد و حتی تشکیل ستاد ترخیص و همچنین اتخصاص مراکز سرپایی برای توزیع و کاهش شدت ورود بیماران به مراکز درمانی کفایت نخواهد کرد.

در این زمینه کارشناسان ضمن اشاره به تکمیل ظرفیت برخی مراکز درمانی و همچنین فعالیت بیمارستان‌های صحرایی حتی در پایتخت معتقدند؛ برای جلوگیری از گسترش بیماری و مدیریت کم هزینه پیک پنجم بهترین راهکار کاهش تجمع‌ها، ممانعت از جابه‌جایی افراد و حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی درکنار انجام گسترده واکسیناسیون و انجام غربالگری هوشمند است.

مواردی که ظاهرا در تمامی بخش‌های دچار مشکلاتی هستم که نهایتاً به روند افزایش تعدادبیماران و موارد بستری در سراسر کشور دامن زده است و به گواهی مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا می‌تواند درصورت ادامه مشکلات دو چندانی به سیستم بهداشت و درمان کشور تحمیل کند.

تهویه نا مناسب عامل اصلی انتقال بیماری

از سوی دیگر کارشناسان با اشاره به برخی از اظهار نظرهای مقامات مسئول وزارت بهداشت مبنی بر روند افزایشی تعداد بیماران در اغلب نقاط بخصوص کلانشهرها تاکید می‌کنند: این روند در کلانشهرها بیشتر به دلیل جابه‌جایی گسترده جمعیت به‌منظور انجام فعالیت‌های اقتصادی و امور روزانه است، درحالی که رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در این شرایط پیک پنجم به‌نوعی پاشنه آشیل مدیریت کرونا در کشور است.

این گروه معتقدند مشکلات معیشتی در بخش کارگری و البته برخی بی‌توجهی‌ها در میان کسبه و صنوف باعث شده تا تمامی سیاست‌گذاری‌های انجام شده ستاد ملی مقابله با کرونا به نتیجه نرسد درحالی که اصولاً تاخیر واکسیناسیون در هفته‌های گذشته نیز زمینه را برای جهش ناگهانی تعداد بیماران مبتلا به ویروس دلتا فراهم کرده است.

در این زمینه علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونای پایتخت کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در بسیاری از موارد باعث افزایش تعداد موارد ابتلا شده است که این روند می‌تواند درصورت ادامه به مشکل بزرگی برای  مدیریت پیک پنجم در ایران تبدیل شود.

زالی  با اشاره به اینکه در 24 ساعت گذشته مراکز درمانی استان تهران میزبان 1300 بیمار جدید کرونایی بوده که 243 مورد دلیل بدحال بودند و مستقیماً در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند افزود: متاسفانه عدد دیگری که می‌تواند نگران‌کننده باشد این است که 17 هزار و 200 بیمار به صورت سرپایی در 24 ساعت گذشته در شهر تهران مراجعه کردند که 4هزار نفر در بخش بهداشت و بیش از 13 هزار نفر در بخش درمان مراجعه داشتند.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونای پایتخت تصریح کرد: در حال حاضر در تهران کلینیک‌های سرپایی و بستری موقت را راه‌اندازی کردیم، هر شب در تهران بین 1500 تا 2 هزار بیمار در آنجا تحت درمان قرار می گیرند.

تکمیل ظرفیت تخت‌های بیمارستانی

زالی با اشاره به اینکه تخت‌های بیمارستان‌ها در حال پر شدن هستند، گفت: در حال ظرفیت‌سازی هستیم تا مجموعه جدید را به بخش‌های بیمارستانی اضافه کنیم، اما همین الان که آخرین آمار را بررسی می‌کردم، دیدم که 520 بیمار در بخش اورژانس آماده ورود به تخت‌های اورژانسی هستند لذا به محض اینکه تخت خالی شود 520 بیماری که در بخش اورژانس هستند وارد بخش‌های بستری خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه در حال افزایش بخش‌های جدید هستیم، عنوان کرد: دوستان ما شهامت و شجاعت ویژه‌ای را به خرج داده اند و مسئولین بیمارستان‌های تهران شبانه روز در حال تلاش هستند تا بیماری پشت در اورژانس بیمارستان‌ها نماند.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونای پایتخت با اشاره به اینکه با راه اندازی سامانه 6070 تلاش می‌کنیم تا جایابی برای بیماران جدید صورت بگیرد، گفت: در مراسم‌ جمعی و در عروسی‌ها، افراد به صورت نزدیک با هم در مواجه هستند و در هنگام تناول غذا ماسک را بر می‌دارند که  این مساله موجب می‌شود تا شانس بروز بیماری افزایش پیدا کند.

زالی با اشاره به اینکه فردی که بیماری کرونا دارد می‌تواند ویروس را به صورت گسترده پخش کند، بیان کرد: ویروس بین 15 تا 30 دقیقه در محیط‌های بدون تهویه می‌تواند حضور داشته باشد و در مواردی در همین تهران توانسته بودیم ویروس زنده را در فضا پیدا کنیم، خیلی از افرادی که به ما مراجعه می‌کنند متعلق به یک خانواده هستند، لذا خوشه‌های خانوادگی بسیار خطرناک است.

از سوی دیگر کارشناسان با اشاره به اظهار نظر زالی تاکید می‌کنند: بررسی آمارهای رسمی منتشر شده از کلانشهر تهران به عنوان پر امکانات‌ترین مرکز برای ارایه خدمات حکایت از واقعیتی نگران کننده در سایر نقاط که امکانات کمتری نسبت به پایتخت دارند، خواهد داشت و کلا نباید تنها براساس نمودارهای کاغذی برای مدیریت کم هزینه پیک پنجم کرونا برنامه‌ریزی کرد چون واقعیت مراکز درمانی احتمالاً تفاوتی فاحش با اعداد و ارقام این نمودارها دارد چون نتیجه توجه بیش از حد به آمارهای کاغذی را در پیک چهارم دیده‌ایم.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار