معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم چالش این روزهای بخش بهداشت و درمان استان را وخیم بودن حال بیش از یک پنجم بستری های کرونایی در استان دانست.
کد خبر: ۹۸۰۳۲۶
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴ 22 July 2021

به گزارش تابناک قم، سیامک محبی در گفت و گو با خبرنگاران با بیان این که در حال حاضر ۱۶۹ شهر قرمز، ۱۶۶ شهر نارنجی و ۱۱۳ شهر زرد در کشور دیده می شود اظهار کرد: متأسفانه هیچ کدام از شهرهای کشور در وضعیت آبی کرونایی نیست.

وی سپس به آمار واکسیناسیون در استان توجه داد و گفت: تاکنون بیش از ۹۰ هزار دُز واکسن کرونا در استان تزریق شده که حدود ۶۴ هزار دُز مربوط به نوبت اول و حدود ۲۶ هزار دُز نیز مربوط به نوبت دوم واکسینه کردن مردم بوده است.

رئیس مرکز بهداشت استان قم همچنین به آمار تزریق بیش از ۱۴ هزار دُز واکسن ایرانی در استان اشاره و خاطرنشان کرد: باید گفت برخی تجمعات در مراکز واکسیناسیون و در روزهای اخیر به دلیل مراجعه برخی مردم برای تزریق بدون ثبت نام در سامانه سلامت بوده است، از این رو از مردم تقاضا داریم که پیش از هرگونه مراجعه، حتما در سامانه سلامت ثبت نام کنند تا تعیین نوبت برای آنان صورت گیرد.

محبی ظرفیت فعلی استان را برای واکسیناسیون علیه بیماری کرونا، حدود چهار هزار دُز دانست و تصریح کرد: این تعداد تا حدود هفت هزار دُز در روز قابل افزایش است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان در عین حال افزود: در حال حاضر و به طور متوسط در هر پایگاه تجمیعی واکسیناسیون در استان، ۶ تا ۷ تیم تزریق واکسن مستقر هستند.

رئیس مرکز بهداشت استان قم درباره درصد تزریق انجام شده نسبت به واکسن تحویلی به استان نیز گفت: این عدد حدود ۶۰ درصد است و باید گفت استان قم بر این اساس جزو استان های پایین جدول در کشور محسوب می شود.

وی در عین حال درباره میزان رعایت شیوه نامه های بهداشتی یادآور شد: با این که میزان رعایت شیوه نامه های بهداشتی در قم بیشتر از میانگین کشوری است، اما باید اذعان کرد که کاهش رعایت شیوه نامه های بهداشتی در کل کشور و البته در استان مشهود است.

رئیس مرکز بهداشت استان قم با اشاره به اینکه میانگین روزانه بستری در قم به عدد ۴۹۶ بیمار رسیده است خاطرنشان کرد: یکی از چالش های این روزها در قم، وخامت حال بیش از یک پنجم بستری های کرونایی است، ضمن آن که باید بگوییم ورود استان به موج جدید کووید۱۹ در حالی اتفاق افتاد که هنوز از موج قبلی خارج نشده بودیم.

محبی افزود: آخرین آمار بیانگر آن است که میزان مراجعه به مراکز ۹ گانه بهداشتی در قم در هفته اخیر به حدود سه هزار و ۲۰۰ مورد رسیده است، در حالی که این آمار در دو هفته قبل حدود دو هزار و ۳۰۰ مورد بود.

وی با ابراز نگرانی از افزایش فوتی های کرونایی در قم اذعان کرد: متأسفانه مرگ و میر هفتگی و قطعی کرونایی در قم از عدد ۱۱ به ۳۱ رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم در عین حال بیان داشت: پیش بینی ما این است که روند صعودی بیماری کووید۱۹ حداقل در دو هفته آینده تداوم خواهد داشت، اگرچه امیدواریم این پیش بینی محقق نشود.

محبی با اشاره به این که بر اساس آخرین آمار، بیش از ۱۱ هزار نمونه گیری هفتگی کرونایی در استان انجام شده است تصریح کرد: از این تعداد، بیش از دو هزار و ۷۰۰ نمونه مثبت بوده است.

وی با اشاره به افزایش ۱۴ درصدی نمونه گیری های کرونایی در هفته اخیر یادآور شد: متأسفانه با این درصد افزایش در نمونه گیری ها، شاهد افزایش ۴۳ درصدی بیماران شناسایی شده در استان بوده ایم که این امر به معنای وقوع چرخش سریع تر ویروس در بین مردم است.

رئیس مرکز بهداشت استان همچنین از تلاش برای مدیریت بیماران کرونایی در استان برای پُر نشدن تخت های بیمارستانی خبر داد و تأکید کرد: در حال حاضر تنها ۱۶ درصد بیماران شناسایی شده کرونا در بیمارستان های استان بستری می شوند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار