هیئت هنر و رسانه استان قم بعد از سپری شدن دهه اول محرم مثل سال‌های گذشته قصد دارد مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان را برپا کند و زمان مناسبی را برای پانسمان زخم شهادت انتخاب کرده‌است، البته زخمی که خونش بند نمی‌آید.
کد خبر: ۹۸۷۵۴۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۴ 21 August 2021

به گزارش تابناک قم، نفسی رفت و آمد و دهه اول محرم‌الحرام هم گذشت؛ حالا شاید خیلی‌ها مشکی‌هایشان را تا کنند برای یکسال آینده ته کمد جا دهند، شاید خیلی‌ها صدای مداحی را ببندند و به روال قبل هر چه گوش میدادند گوش دهند و شاید خیلی جا‌ها دیگر خبری از روضه و از پرچم سیاه یا سیدالشهدا نباشد، با اینکه تازه داغ و زجه زینب (س) و سجاد (ع) شروع شده‌است.

تقصیر ما نیست، اشتباه یادمان دادند، برای شهید زمان دلاوری‌ها و صبر و تحملش گریه میکنیم و بلافاصله بعد از شهادتش قصه تمام میشود. قصه‌ای که برای اسیران، برای دست‌های ظریف گیر کرده در طناب‌ها، برای دخترکانی خجالتی و گوشه‌گیر تازه شروع شده‌است، تازه ابتدای مصیبت‌ها و شیون‌هاست.

البته در بین مردمانی که از محرم فقط دهه اول و تاسوعا و عاشورا را میشناسند، هستند کسانی که مثل تمام مجالس ختم، بعد از خاکسپاری شروع همدردی میکنند و خانواده داغ دیده را رها نمیکنند؛ البته این مثال خوبی نبود، حسین (ع) که مراسم خاکسپاری نداشت که قرار باشد بعد از آن کسی با زینب و سکینه همدردی کند.

حال در این میان، در میان زخمی که تازه سر باز کرده و مردمی که از قبل بخیه و پانسمان زده‌اند، هیئت هنر و رسانه استان قم بعد از سپری شدن دهه اول محرم مثل سال‌های گذشته قصد دارد مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان را برپا کند و زمان مناسبی را برای پانسمان زخم شهادت انتخاب کرده‌است، البته زخمی که خونش بند نمی‌آید.

این مراسم که با حضور هنرمندان و اصحاب رسانه استان قم و البته با رعایت دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی رعایت میشود، فضایی دارد که میگوید: (کجا میروی؟ برگرد، دستمالت را در بیاور تا بگویم تازه حسین را کشتند، تازه زینب را بردند و تازه شروع مصیبت است...) فضایی گرم و دوستانه که هر پیر و جوانی را مشتاق به حضور میکند.

چایخانه کوچک و خودمانی که جلوی ورودی هیئت گذاشته‌اند پاتوقی است برای پیدا کردن همکاران هیئتی، برای خوردن چای عزای ارباب و شروع نوکری؛ نوکری‌ای که تماما با همین افراد است، با همین دل‌های بزرگشان.

گفتنی نیست، ولی هرچقدر هم با فضای هنر و فرهنگ و رسانه غریبه باشید خبر دارید که چندان شرایط مالی و کاری فعالان این عرصه چشمگیر نیست، اما عشق که منطق سرش نمیشود، عاشق که چرتکه دستش نمیگیرد. در بین فعالان این عرصه‌ها، آن‌هایی که عاشق‌ترند جمع میشوند و هرسال هیئتشان را با نذر‌های کوچک و بزرگشان راه می‌اندازند و یقینا آن سر بی بدن هم خودش را بدهکار دوستدارانش نمیگذارد.

امسال هم از شنبه ۳۰ مرداد تا اول شهریور ساعت ۲۱، نوکری و هیئت اصحاب هنر و رسانه، در مجتمع آموزشی تربیتی هدایت، در فضایی باز و دوستانه شروع میشود. انگار قرار نیست لباس مشکی این عده، ته کمد تا سال بعد خاک بخورد، قرار نیست نوحه‌های داخل ماشین و خانه‌هایشان قطع شود؛ این عده به همدردی زینب (س) و سجاد (ع) میروند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار