استان قم در سال گذشته شاهد افزایش ۱۰/۵ درصدی ازدواج نسبت به سال‌های پیش بوده‌است؛ البته این در حالیست که آمار طلاق نیز افزایش ۶ درصدی داشته. مسئله اصلی این است که چرا در یکی از مذهبی‌ترین استان‌های ایران، شهری که باید نماد موفقیت با تکیه بر احکام فقهی و الهی باشد، طلاق به وفور دیده میشود و باعث دلزدگی جوانان از ازدواج میشود؟
کد خبر: ۹۹۳۳۸۱
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳ 13 September 2021

به گزارش تابناک قم، امروزه با شرایط اقتصادی خاصی که بر جامعه حاکم شده‌است، همچنین با الگوگیری نامناسب نسل جوان از ارتباطات گسترده و انواع ازدواج‌های غیر قانونی غربی، به نظر میرسد که بایستی آمار ازدواج در کشور پایین آمده باشد؛ اما این صرفا یک برداشت کلی از نگاه عموم مردم جامعه است. بررسی‌ها نشان میدهد که استان قم در سال گذشته شاهد افزایش ۱۰/۵ درصدی ازدواج نسبت به سال‌های پیش بوده‌است؛ البته این در حالیست که آمار طلاق نیز افزایش ۶ درصدی در این استان داشته‌است.

به گفته مدیر کل سازمان ثبت اسناد و املاک استان قم، برخی از طلاق‌هایی که در استان به ثبت رسیده مربوط به استان‌ها و شهر‌های مجاور است که بنا به هردلیلی زوجین تمایلی به ثبت طلاق در شهر و استان بومی خودشان ندارند و به همین دلیل در دفاتر ثبت طلاق قم حاضر می‌شوند.

در هر صورت اکنون طبق آمار اعلامی سازمان ثبت احوال، در استان‌های تهران، البرز و مازندران به ازای هر دو ازدواج یک طلاق و در استان قم نیز به ازای هر سه ازدواج یک طلاق انجام میگیرد. این مسئله نیز تاثیر مستقیمی بر روی افزایش یا کاهش جمعیت استان و کشور دارد.

رسول صادقی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و رئیس موسسه مطالعات جمعیتی کشور میگوید: از دهه ۸۰ به بعد شاهد افزایش طلاق در کشور هستیم و این اتفاق در تمام کشور روند افزایشی داشته است.

وی با بیان اینکه استان‌های تهران، قم، خراسان رضوی، البرز، کرمانشاه و کردستان بیشترین میزان طلاق را دارند، افزود: کشور‌های دیگر برای کاهش طلاق از مددکاری اجتماعی استفاده میکنند و موفق هم شده‌اند بنابراین ما هم به جای قانون گذاری باید از اورژانس اجتماعی استفاده کنیم تا با این آسیب اجتماعی مقابله کنیم.

به گفته صادقی، مطالعات بر روی جامعه آماری ۵۰ فرد مطلقه که یک‌سال از طلاق آن‌ها گذشته بود نشان داد عوامل اجتماعی و فرهنگی مانند تفاوت فرهنگی، اعتیاد، افزایش طلاق در جامعه، ماهواره، فضای مجازی، خیابانی شدن معاشرت ها، پذیرش اجتماعی طلاق، ازدواج‌های موقت و در حوزه اقتصادی هم بیکاری، تجمل گرایی، افزایش هزینه‌های زندگی و مخالفت شوهر با اشتغال زن و در حوزه فردی هم دخالت اطرافیان، خیانت و مسائل جنسی از دلایل مهم طلاق در این دوران هستند.

مسئله اصلی این است که چرا در یکی از مذهبی‌ترین استان‌های ایران، شهری که باید نماد موفقیت با تکیه بر احکام فقهی و الهی باشد، طلاق به وفور دیده میشود و باعث دلزدگی جوانان از ازدواج میشود؟ مسلما پیدا کردن راهکار در این مورد علاوه بر افزایش آمار ازدواج و افزایش جمعیت موجب دید بهتر نسبت به استان قم میشود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار