وقتی اکسیژن، نفس کم می‌آورد
آن طور که رئیس جمعیت هلال احمر استان قم می‌گوید «روزانه ۳۰۰ نفر در لیست انتظار برای دریافت کپسول اکسیژن هستند.» بیماران بستری شده در مراکز درمانی به دلیل تکمیل ظرفیت تخت‌های بیمارستانی در حال ترخیص هستند، اما تأمین اکسیژن این بیماران مهم‌ترین دغدغه این روز‌های خانواده‌ها شده است.
کد خبر: ۹۹۵۳۲۵
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۳ 21 September 2021

به گزارش تابناک قم، انتشار تصویری از مراجعه زیاد شهروندان قم به هلال احمر برای دریافت کپسول اکسیژن که در شبکه‌های اجتماعی پخش شد، حکایت مرگ و زندگی بیماران مبتلا به کرونا است. آن طور که رئیس جمعیت هلال احمر استان قم می‌گوید «روزانه ۳۰۰ نفر در لیست انتظار برای دریافت کپسول اکسیژن هستند.» بیماران بستری شده در مراکز درمانی به دلیل تکمیل ظرفیت تخت‌های بیمارستانی در حال ترخیص هستند، اما تأمین اکسیژن این بیماران مهم‌ترین دغدغه این روز‌های خانواده‌ها شده است.

تنها مرکزی که در قم به صورت رایگان، کپسول اکسیژن و دستگاه اکسیژن ساز و تجهیزات مورد نیاز بیماران مبتلا به کرونا را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد جمعیت هلال احمر قم است.

توزیع هزار کپسول اکسیژن

جمعیت هلال احمر قم در سال ۱۳۸۵ بانک تجهیزات پزشکی را با هدف کمک به بیمارانی که در تهیه و تأمین تجهیزات مورد نیاز مثل تخت، ویلچر، عصا، واکر، دستگاه فتوتراپی، دستگاه تنفسی و... دغدغه‌هایی دارند، راه‌اندازی کرده و اوج خدمت‌رسانی این مرکز به دو سال اخیر بر می‌گردد که همه‌گیری بیماری کرونا، تأمین اکسیژن را با چالش‌های جدی مواجه کرده است.

رئیس جمعیت هلال احمر قم در گفتگو با همشهری می‌گوید: بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا می‌توانند از مراکز درمانی ترخیص شوند، ولی به کپسول اکسیژن یا دستگاه اکسیژن ساز نیاز دارند.

«محمدرضا بهرانی» با اشاره به دشواربودن تهیه این دستگاه‌ها به دلیل نوسانات ارزی، اظهار می‌کند: بانک تجهیزات پزشکی هلال احمر به عنوان معین دستگاه‌های بهداشتی و درمانی تلاش می‌کند با همت خیرین و داوطلبان، بخشی از دغدغه‌ها و استرس‌های خانواده‌هایی که بیمار مبتلا به کرونا دارند را کم کند. در این راستا تجهیزات تنفسی به صورت امانی و رایگان در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد.

وی مدت زمان استفاده از این تجهیزات را ۱۵ تا ۲۰ روز بیان می‌کند و می‌افزاید: حدود هزار و ۵۰ کپسول اکسیژن در اختیار شهروندان است که به صورت چرخشی در حال گردش است.

تجهیزات تنفسی کافی نیست

بهرامی این تعداد کپسول اکسیژن را ناکافی می‌داند و می‌گوید: در حالت استاندارد اگر بخواهیم مشکل بیماران مبتلا به کرونا حل شود باید دو کپسول اکسیژن با یک مانومتر در اختیار بیماران قرار بدهیم، چون کپسول اکسیژن از نظر بازدهی یک تا دو روز کارآیی دارد و ممکن است خانواده‌ها برای پرکردن کپسول دغدغه داشته باشند؛ بنابراین در این شرایط می‌تواند از کپسول ذخیره استفاده کنند.

وی می‌گوید: در حال حاضر به هر بیمار یک کپسول داده می‌شود و درست است که استرس خانواده‌ها کمتر می‌شود، اما اگر تجهیزات مورد نیاز به موقع در اختیار بیمار قرار نگیرد ممکن است دچار عارضه‌های ریوی شود.

بهرامی می‌افزاید: پیش بینی ما این است که در کنار دستگاه اکسیژن ساز، کپسول اکسیژن هم وجود داشته باشند که اگر شرایط خاصی از جمله قطع برق به وجود آمد، از کپسول اکسیژن استفاده شود.

وی با اشاره به این که فقط در هلال احمر قم تجهیزات پزشکی به صورت رایگان در اختیار بیماران مبتلا به کرونا قرار می‌گیرد، از خیرین و شهروندان درخواست کرد که برای تأمین تجهیزات مورد نیاز از جمله دستگاه اکسیژن‌ساز، کپسول اکسیژن، دستگاه سنجش اکسیژن و... یاری کنند.

روزانه ۳۰۰ نفر در نوبت

بهرامی می‌گوید: روزانه حدود ۳۰۰ نفر در لیست نوبت دریافت تجهیزات تنفسی و کمک تنفسی قرار می‌گیرند و برای این که به هر بیمار دو دستگاه اکسیژن و یک مانومتر تحویل بدهیم حدود ۵۰۰ کپسول اکسیژن کم داریم.

به گفته رئیس جمعیت هلال احمر استان قم از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون حدود ۸ هزار نفر از خدمات پزشکی این جمعیت استفاده کرده‌اند.

وی می‌افزاید: این مرکز در دو نوبت صبح و عصر از ۸ تا ۱۳ و ۱۶ تا ۲۰ در خیابان ساحلی نبش کوچه ۷ مشغول خدمت رسانی به مراجعه کنندگان است.

راه‌اندازی پویش نذر نفس

در شب تاسوعای حسینی پویش «نذر نفس» برای کمک به تهیه کپسول‌های اکسیژن در قم راه اندازی شده و تعدادی از خیرین و شهروندان در این پویش مشارکت کردند.

رئیس جمعیت هلال احمر استان قم می‌گوید: مشارکت در تأمین اکسیژن بیماران مبتلا به کرونا خیر کثیری است که برای همیشه جاری و ماندگار می‌شود.

بهرامی می‌افزاید: از شهروندانی که تجهیزات تنفسی و کمک تنفسی در منزل دارند، ولی از آن‌ها استفاده نمی‌کنند، درخواست می‌کنیم که این تجهیزات را در اختیار جمعیت هلال احمر قرار دهند که به صورت چرخشی تحویل بیماران شود.

وی می‌گوید: وقتی حساب‌های پویش نذر نفس را بررسی می‌کردیم بعضی شهروندان که توان مالی مناسبی ندارند، با پرداخت هزار تومان در این پویش مشارکت کردند. این نحوه مشارکت نشان دهنده این است که قلب ما برای هم می‌تپد و مصداق شعر «بنی آدم اعضای یکدیگرند، که در آفرینش ز یک گوهرند، چو عضوی به درد آورد روزگار، دگر عضو‌ها را نماند قرار» هستیم.

گزارش از روح‌الله کریمی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار