فعالیت برخی از این کارخانه‌ها با دور زدن قانون به نحوی بوده که به گفته اهالی منطقه سلفچگان را مه در بر میگرفت و دیگر نفسی بالا نمی‌آمد. مثلا ذوب فلزی که برای استفاده نکردن از فیلتر، شب‌ها فعالیت میکرده و جان مردم منطقه برایش در برابر اسکناس ارزشی نداشته‌است.
کد خبر: ۹۹۵۴۷۸
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳ 21 September 2021

به گزارش تابناک قم، بحث محیط زیست و آلودگی هوا، مدت‌هاست از ذهن عموم مردم پاک شده‌ است؛ مثل هزاران مبحث دیگری که با حضور کرونا کمرنگ شدند و جز کارشناسان و علاقه‌مندان برای کسی پررنگ نیستند.

هرچند تصور میرفت که با وجود این ویروس هوای شهر‌ها پاک‌تر و زمین بتواند نفس بکشد، آن هم بخاطر حبس بشر در چهاردیواری‌های آجری دست‌ساز خودش؛ البته همینطور هم شد و در اوایل شیوع زمانی که قرنطینه‌ها جدی‌تر بود و مردم واقعا از ترس جانشان قرار را بر فرار ترجیح میدادند، فضای مجازی پر بود از عکس جوی آب‌های تمیز، درختانی که روی تنشان جای تیزی چاقو نبود و آسمان‌های آبی با ابر‌های کومولوس سفید و بدون هیچ لکه سیاهی در آسمان.

البته این اول ماجرا بود و مردم ذوق زده از تماشای جهانی که نشان میداد اگر بشر نباشد چه اثر هنری جذابی میشود.
گذشت و بحث آلودگی محیط زیست هم مانند نان پختن‌های اول کرونا، گم شد و حالا دوباره مثل قبل بسیاری از شهر‌ها و مناطق مختلف در زنجیر این آلودگی‌ها اسیرند و اخبار اسارتشان بین اخبار واکسن و کرونای دلتا به چشم نمی‌آید.

از سلفچگان میگویم، روستای استان قم که محل تفریح بسیاری از ماست، اما حالا که تفریح‌ها تعطیل شده از نفس‌ها و هوایش بی‌خبریم. مثال دوستی که فقط در خوشی‌ها پیدایش میشود.

مسلما نمیتوان اهمیت صنعت و نیاز اساسی جامعه به تولیدات داخلی را نادیده گرفت، اما سلامتی و جان مردم قطعا اهمیت بیشتری دارد.

امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایجاد آلودگی از سوی برخی کارخانه‌های سلفچگان، گفت: حفظ جان انسان‌ها از همه چیز واجب‌تر است و از این رو هم مدیرکل محیط زیست استان باید در این موضوع پاسخگو باشد و هم این که این موضوع باید از طریق دادستانی به عنوان مدعی العموم پیگیری شود.

همچنین یکی از اعضای کارگروه محیط زیست دکتر امیرآبادی فراهانی، در این باره بیان کرد: اعضای کارگروه مخالف توسعه صنایع و تولید در استان نیستند، به این شرط که مسائل زیست محیطی به معنای واقعی کلمه رعایت شود.

گویا فعالیت برخی از این کارخانه‌ها با دور زدن قانون به نحوی بوده که به گفته اهالی منطقه سلفچگان را مه در بر میگرفت و دیگر نفسی بالا نمی‌آمد. مثلا ذوب فلزی که برای استفاده نکردن از فیلتر، شب‌ها فعالیت میکرده و جان مردم منطقه برایش در برابر اسکناس ارزشی نداشته‌است. البته که پس از پیگیری‌های مراجع قضایی از تاخت و تاز دور از قانون این کارخانه کم شد.

هرچند تمام این اتفاقات به پلمب تنها یک کوره این کارخانه انجامید، کاری که قطعا تاثیر چندانی بر هوایی که مردم سلفچگان نفس میکشند نمیگذارد و جای سوال دارد، که چرا؟ این همه پیگیری و یک کوره؟ چرا تنها یک کوره‌ای که قطعا دردی هم دوا نمیکند؟ قطعا رنج مردم سلفچگان با پلمب یک کوره از بین نمیرود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار