امام جمعه قم گفت: راهپیمایی اربعین به ما یادآوری می‌کند که اگر ما به وظایف خود یعنی همراهی امام زمان(عج) و امر به معروف و نهی از منکر عمل نکنیم نتیجه‌اش این می‌شود که امام بر حق ما به شهادت برسد و ولی خدا و اهل‌بیت او به اسارت بروند.
کد خبر: ۹۹۶۳۸۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸ 25 September 2021

به گزارش تابناک قم، آیت‌الله سیدمحمد سعیدی در سخنرانی آدینه‌ای این هفته قم که از رادیو اربعین منعکس شد، در رابطه با روز اربعین و برکات و آثار آن، اظهار کرد: همه ما نسبت به ائمه(ع) تکالیفی داریم و زیارت اربعین عمل به عهدی است که ما با امامان(ع) بسته‌ایم.

وی افزود: امام رضا(ع) فرمودند هر امامی بر گردن پیروان خود عهدی دارد که وفای کامل به آن از طریق زیارت قبور آنها محقق می‌شود و کسی که به زیارت ائمه(ع) مشرف شود در صورتی که راه و روش آن‌ها را تصدیق کند در روز قیامت مورد شفاعت ائمه(ع) قرار خواهد گرفت.

امام جمعه قم با بیان اینکه عمل به پیمان زیارت در زمان حیات ائمه(ع) با دیدار آنها انجام می‌گرفت، افزود: بعد از شهادت ائمه(ع) نیز باید با حضور در حرم‌های آنان و قرائت زیارت نامه‌هایی که به ما رسیده و تأمل و دقت در آنچه در زیارتنامه‌ها می‌خوانیم به این عهد خود عمل کنیم و از آنها بخواهیم که ما را هدایت و ارشاد کنند و سبک زندگی را از آنان بیاموزیم.

وی با تأکید بر اینکه زیارت باید با عشق و علاقه باشد، گفت: زیارت یک امر تفریحی و حاشیه‌ای نیست بلکه تکلیفی است و باید با انگیزه‌های متعالی به زیارت برویم و در عمل هم التزام عملی داشته باشیم به آن چیزی که ائمه(ع) ما را به آن سفارش کردند.

سعیدی شرط لازم زیارت ائمه(ع) را معرفت به حق آنها دانست و تصریح کرد: کسی که زیارت با معرفت انجام می‌دهد شایستگی لطف اهل‌بیت(ع) را در دنیا و آخرت پیدا می‌کند و شفاعت اهل‌بیت(ع) نصیب او می شود.

وی با بیان اینکه ما باید آبروی خود را از اولیای دین بگیریم، افزود: محب و شیعه اهل‌بیت(ع) باید بداند که زیارت تکلیف، ادای حق و پایبندی به میثاقی است که با اهل‌بیت(ع) بسته‌ است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه راهپیمایی اربعین یک حرکت جریان‌ساز و منحصر به فرد است، افزود: حضور در راهپیمایی اربعین یک حرکت عرفانی و سیر و سلوک معنوی و الهی است که همراه با ریاضتی که مورد پسند اهل‌بیت(ع) است انجام می‌شود و زائر اربعین برای مدتی از تعلقات دنیایی فاصله می‌گیرد و به حرکت کاروان اسرای کربلا می‌اندیشد و جای پای اهل‌بیت(ع) قدم برمی‌دارد که این امیر خیلی با ارزش است.

وی گفت: حرکت راهپیمایی اربعین به ما یادآوری می‌کند که اگر ما به وظیفه خود که همراهی امام زمان(عج) و امر به مروف و نهی از منکر است عمل نکنیم نتیجه‌اش این می‌شود که امام بر حق ما به شهادت برسد و ولی خدا و اهل‌بیت او به اسارت بروند.

سعیدی تصریح کرد: اینکه رزمندگان ما در هشت سال دفاع مقدس جان خود را برای دفاع از اسلام و وطن فدا کردند به خاطر عمل به امر الهی و مبارزه با منکر بود و این امر به معروف و نهی از منکر باید در تمام مراحل زندگی ما جریان داشته باشد و زیارت اربعین هم یکی از جلوه‌های امر به معروف و نهی از منکر است.

وی با بیان اینکه نوع برخورد مردم عراق با زائران اربعین و پذیرایی زائران در منازل و موکب‌های خود در دنیا بی‌نظیر است، ادامه داد: در دنیای امروز که انسانیت قربانی روابط سرد و منفعت محور است پذیرایی مردم عراق از زائران یک معجزه به شمار می‌رود و الگوی مناسبی برای نشان دادن انسان دوستی در اسلام است.

نماینده ولی فقیه در استان قم با اشاره به اینکه مراسم زیارت اربعین قدمتی به اندازه تاریخ کربلا دارد که امروز با خروج عراق از زیر سلطه حزب بعث احیا شده است، گفت: درست است که خاستگاه اصلی مراسم اربعین در میان شیعیان است ولی برگزاری این مراسم و شرکت در این آیین منحصر به شیعه نیست بلکه شمار زیادی از اهل‌سنت و پیروان سایر ادیان در این آیین مقدس شرکت می‌کنند.

وی افزود: فرا دینی و فرامذهبی بودن راهپیمایی اربعین به خاطر جهانی بودن شخصیت امام حسین(ع) و پیام‌های جهانی آن حضرت در حادثه کربلا است که وجدان‌های بیدار را در هر زمان و مکانی مجذوب کرده و حزن شهادت ایشان شعله‌ای برافروخته که هرگز خاموش نمی‌شود.

سعیدی با اشاره به محروم شدن زائران ایرانی از حضور در راهپیمایی اربعین، گفت: اربعین باید در هر شهر، محله و مسجدی دنبال شود تا همگی به حرکت معنوی اربعین بپیوندیم و برای فرج امام زمان(عج) دعا کنیم و به امید خدا با ظهور امام زمان(عج) این حرکت در کل جهان دنبال خواهد شد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار