مدیرگروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت قم گفت: برگزاری اجتماعات بویژه برپایی دسته‌های عزاداری بدون رعایت فاصله اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشتی، احتمال خیز ششم کرونا را در این استان افزایش خواهد داد.
کد خبر: ۹۹۶۶۷۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴ 26 September 2021

به گزارش تابناک قم، نرگس جعفری افضل روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: در حال حاضر وضعیت بیماری کرونا در استان مطلوب نیست و روزانه موارد زیادی تست مثبت در سطح استان گزارش می‌شود، تعدادی از افراد با حال وخیم در بیمارستان‌ها بستری هستند و روزانه تعدادی نیز جانشان را از دست می‌دهند.

وی اضافه کرد: بهترین و ساده‌ترین برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا رعایت نکات بهداشتی است که از آن به‌عنوان اصول فاصله‌گذاری یاد می‌کنیم؛ استفاده از ماسک هنگام خروج از منزل، شستن دست‌ها هنگام بازگشت به منزل، رعایت فاصله‌های مناسب و استاندارد از جمله نکات مهم این اصل است.

وی تصریح کرد: در بیماری کرونا ثابت شده زمانی که افراد در تجمعی قرار می‌گیرد سرعت انتقال ویروس چند برابر می‌شود،‌ بنابراین عدم ایجاد تجمعات از اصول بسیار مهم برای قطع زنجیره انتقال ویروس است.

جعفری خاطرنشان کرد: اگر حاضران در تجمع شرایط و نکات بهداشتی را رعایت کنند، چون افرادی که در تجمع هستند از سلامتی خود اطمینان ندارند و ممکن است ناقل سالم باشند، می‌توانند بیماری را به‌راحتی منتقل کنند.

وی افزود: با توجه به این‌که در دسته‌های عزاداری فاصله‌های مناسب بین افراد رعایت نمی‌شود، ویروس به‌راحتی می‌تواند انتقال پیدا کند.

وی ضمن هشدار نسبت به برپایی تجمعات در محیط‌های بسته، گفت: در زمان حاضر که برای خنک نگه‌داشتن محیط درب و پنجره‌ها را بسته نگه می‌داریم، به دلیل عدم تهویه مناسب، سرعت انتقال و انتشار ویروس سریع‌تر انجام می‌شود و به همین علت برپایی تجمعات در محیط‌های بسته بسیار خطرناک است.

کارشناس مرکز بهداشت قم تاکید کرد: برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا،‌ تزریق واکسن بسیار اهمیت دارد و از شهروندان درخواست داریم هر چه سریع‌تر نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند تا افراد کمتری درگیر ویروس شوند و شرایط جامعه برای آغاز مجدد فعالیت‌های مختلف از جمله آموزش فراهم شود.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۳ تیرماه امسال در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفته بود، براساس رنگ‌بندی اپلیکیشن ماسک، از بیستم شهریورماه جاری وارد مناطق پرخطر و نارنجی کرونایی شده ‌است.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌ دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده‌ است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار