وزارت بهداشت با صدور اطلاعیه ای، اعلام کرد
به رغم آنکه سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از نهایی شدن خرید ۲.۴ میلیون دوز واکسن «فایزر» تولید شده در بلژیک خبر داده بود و حتی با ارائه جزییات، گروه هدف واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ با این واکسن را مشخص کرده بود، حالا وزارت بهداشت از منتفی شدن این ماجرا خبر می‌دهد!
کد خبر: ۹۹۷۴۱۳
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵ 29 September 2021
به گزارش تابناک قم، به رغم آنکه سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از نهایی شدن خرید ۲.۴ میلیون دوز واکسن «فایزر» تولید شده در بلژیک خبر داده بود و حتی با ارائه جزییات، گروه هدف واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ با این واکسن را مشخص کرده بود، حالا وزارت بهداشت از منتفی شدن این ماجرا خبر می‌دهد!
 
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان ساعاتی قبل اطلاعیه‌ای منتشر کرد که در آن تاکید شده که وزیر بهداشت، موضوع واکسیناسیون زنان باردار را به کمیته علمی کرونا ارجاع داده و اعضای این کمیته در جلسه اخیر خود به این نتیجه رسیدند که واکسیناسیون این افراد کماکان با واکسن سینوفارم ادامه یابد؛ اطلاعیه‌ای که معنایش، منتفی شدن واردات واکسن فایزر برای واکسیناسیون این گروه است.
 
البته این اطلاعیه در ادامه به صراحت بر این گزاره مهر تایید می‌زند و تاکید دارد: «از آنجا که بر اساس آخرین شواهد علمی معتبر کمیته علمی کرونا، واکسیناسیون زنان باردار در مراکز واکسیناسیون توسط شبکه بهداشتی با واکسن سینوفارم انجام می‌شود، تصمیمی برای واردات واکسن فایزر وجود ندارد.»
 
این در حالی است که پیشتر، سخنگوی ستاد ملی کرونا و معاون «بهداشت» وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از طرح چندباره تقاضا برای واردات این واکسن در دولت خبر داده و با تاکید بر مفید بودن استفاده از این واکسن برای واکسیناسیون مادران باردار، از ایشان بابت موافقت با واردات فایزر سپاسگزاری کرده بود. 
 
آن گونه که دکتر علیرضا رئیس گفته بود، واردات این واکسن آنقدر دقیق هدفگذاری شده بود که قرار بود نیمی از فایزرهای وارداتی صرف واکسیناسیون مادران باردار شده و مابقی به عنوان دوز بوستر به گروه هایی از کادر درمان تزریق شود که در صف نخست مقابله با کرونا قرار دارند؛ آن دسته از کادر درمان که در بخش های کرونا در بیمارستان‌ها مشغول به خدمت هستند و بیش از دیگران در معرض خطر قرار دارند.

اما حالا که واردات این واکسن تولیدی در بلژیک منتفی شده، تکلیف مادران باردار چه خواهد بود؟ وزارت بهداشت در اطلاعیه‌اش در این باره نوشته: «بنا بر توصیه سازمان جهانی بهداشت، بهترین واکسن، نخستین واکسن در دسترس افراد است... لذا از هموطنان عزیز تقاضا شده است که نسبت به تزریق واکسن کرونا در اسرع وقت اقدام کنند.»
 
تاکید بر تامین معتبرترین واکسن‌های خارجی و همچنین تسهیل در بخش تولید داخلی و در عین حال، لحاظ کردن سخت‌گیری‌هایی به منظور تامین سلامت مردم در این موضوع، دیگر نکاتی است که در این اطلاعیه مورد تاکید قرار گرفته و در ادامه آن آمده: «تاخیر در دریافت واکسن حتی برای یک روز، موجب تاخیر در ایمنی لازم جامعه می‌شود؛ لذا با تکیه بر اهمیت موضوع، اقدام به دریافت واکسن کرده و منتظر واکسن دیگری نباشید.»

توضیحاتی که در ادامه آنها بر سرعت بخشیدن معرفی گروه‌های واجد شرایط دریافت واکسن و همچنین روند پرشتاب واردات این فرآورده به کشور اشاره و از عموم مردم خواسته شده تا برای دریافت واکسن اقدام کنند. فراخوانی برای دریافت واکسن‌هایی مانند سینوفارم که اخیرا محموله های بزرگ و پرتکراری از آن به کشورمان وارد شده و به تاکید مسئولان، برای تزریق به مادران باردار هم مناسب است.
 
نکته قابل تامل در این میان، تاکید روزهای گذشته مقامات وزارت بهداشت کشورمان به مذاکراتی با بلژیکی ها برای واردات پنج میلیون دوز واکسن «جانسون اند جانسون» تولید این کشور هم هست که آن هم به مانند فایزر، گواهی مصرف در کشورمان را دریافت کرده اما به رغم وعده های داده شده، بعید نیست وارداتش منتفی شود، به ویژه وقتی می‌بینیم در اطلاعیه اخیر وزارت بهداشت تاکید شده که «منتظر واکسن دیگری نباشد»!
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار