مفتح : تلاش برای قطع وابستگی نفت

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی گفت: گام های بلندی از سوی مجلس و دولت برای کاهش وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی در سال 94 برداشته شده است.
کد خبر: ۱۱۷۲۱
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۷ 09 March 2015

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی گفت: گام های بلندی از سوی مجلس و دولت برای کاهش وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی در سال 94 برداشته شده است.

به گزارش ایرنا؛ محمد مهدی مفتح افزود: بودجه یک سند یک ساله است و انتظار ما برای ایجاد تغییرات مثبت باید در حد همان یکسال باشد.

وی اذعان کرد: بسیاری از اهداف مطلوب برای مدیریت کشور باید در برنامه های بلند مدت و بیشتر از یک سال مورد توجه قرار گیرد تا نتایج دلخواه حاصل شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در فرآیند تعریف بودجه نباید قانونگذاری کرد بلکه باید تاثیر اجرای قوانین مختلف را در بودجه دید اضافه کرد: کاهش میزان اتکا بودجه به درآمدهای نفتی همواره یکی از خواسته های رهبر معظم انقلاب بوده است و از اصول سیاست های اقتصاد مقاومتی به شمار می رود.

وی ادامه داد: برای تحقق اهداف مطلوب در این زمینه باید یک فرآیند بلند مدت برنامه ریزی مورد توجه قرار گیرد تا به تدریج در این بخش به جلو حرکت کنیم.

مفتح افزود: دولت با توجه به تهدیدات بازارهای جهانی نفت که موجب افت قیمت نفت ایران شد با تلاش های مستمر، سقف درآمدهای نفتی را 710 هزار میلیارد ریال تعیین کرد که با تصمیم کمیسیون تلفیق و نمایندگان مجلس این رقم به 530 میلیارد ریال تغییر یافت.

وی تاکید کرد: در حقیقت دولت با پیش بینی های لازم گام بلندی در جهت کاهش اتکای بودجه کشور به درآمدهای نفتی برداشت و مجلس نیز گام دولت را بلندتر کرد.

نماینده مردم تویسرکان در خانه ملت اذعان کرد: بودجه پیش بینی شده در زمینه درآمدهای حاصل از فروش نفت رقمی است که می تواند به خوبی اعتبارات عمرانی و جاری کشور را پوشش دهد.

وی اظهار کرد: در سال 93 حدود 300 هزار میلیارد ریال کار عمرانی در کشور انجام شد اما با شرایط جدید بودجه می توان این میزان را به 420 هزار میلیارد ریال افزایش داد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین در سال 93، 150 هزار میلیارد تومان صرف هزینه های جاری کشور شد که در بودجه سال 94 این میزان تا سقف 155 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به احتمال افزایش قیمت نفت در بازار های جهانی گفت: در صورت ایجاد چنین شرایطی مجلس شورای اسلامی سقف دوم بودجه را نیز تعیین می کند تا کار عمرانی در کشور با مشکل مواجه نشود.

مفتح خاطر ابراز امیدواری کرد: روند کاهش وابستگی بودجه کشور به نفت استمرار یابد و با توجه به دیگر منابع درآمدی و اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، کشور با یک هزینه معقول و به دور از اسراف مدیریت شود.

وی گفت: باید با برقراری انضباط بیشتر مالی در کشور به تدریج میزان وابستگی بودجه کشور به نفت را در مرحله اول در بودجه جاری و در مرحله بعد در بودجه های عمرانی بلند مدت حذف کنیم.

تویسرکان با برخورداری از بیش از 103 هزار نفر جمعیت، سه شهر، دو بخش و هفت دهستان از شهرستان های استان همدان است.

منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار