به گزارش تابناک قم، در بخشی از این توضیحات بدون اشاره به اینکه چرا دفتر یا دفاتر پیشخوان دیگری از بین ۳۵ دفتر پیشخوان استان ملزم به ارائه خدمت به افراد ناتوان و معلول نشده، آمده است: «راه اندازی پایگاه سیار کارت هوشمند ملی جهت افراد ناتوان و معلول که تحت هیچ شرایطی قادر به حضور نباشند از اقدامات و خدمات ثبت احوال میباشد که به دفاتر پیشخوان واگذار گردیده و به دلیل هزینه بالای تجهیزات ارائه این خدمت و تعداد معدود درخواستها صرفا یک دفتر در سطح شهر قم متقاضی چنین خدمتی گردیده و از ابتدای شروع طرح تا به امروز با مراجعه به منازل افراد متقاضی نسبت به ارائه خدمات به صدها نفر اقدام شده و هیچگونه محدودیتی در واگذاری پایگاه سیار به دیگر دفاتر وجود ندارد و عنوان منفعت آفرینی برای پیشخوان خاص خارج از اصول حرفهای اطلاع رسانی میباشد».
در بخش دیگری از جوابیه مذکور، این اداره کل در عذری بدتر از گناه، این بازه زمانی ۶ ماهه برای ثبت درخواست کارت ملی را تنها برای پنج نفر و نه صدها نفر دانسته و بدون عذرخواهی ازمردم بدلیل طولانی شدن این خدمت رسانی آورده است: «با بررسیهای بعمل آمده کل متقاضیان ناتوان که در نوبت ارائه خدمت کارت هوشمند ملی سیار در استان هستند فعلا ۵ نفر بوده که کار آنها در دست اقدام میباشد و عنوان "سرگردانی صدها نفر از شهروندان قمی" کذب میباشد. در این مورد خاص که فرد به دفتر پیشخوان مراجعه نموده و خدمتی ارائه نگردیده است گزارشی به این اداره کل واصل نگردیده است».
این جوابیه در بخش دیگری بدون اینکه اشاره کند که چه اقدامات و راهکارهایی برای اصول حرفهای خدمت رسانی به مردم و نظارت و بازدید از عملکرد دفاتر پیشخوان و پیشگیری از موارد مشابه در خدمت رسانیها دارد، میافزاید: «در دفاتر پیشخوان دولت راههای ارتباطی با اداره کل ثبت احوال استان درج گردیده که مراجعین در صورت تخلف دفتر میتواند اعلام تخلف نماید که در این مورد تماسی با این اداره کل گرفته نشده است».
انتظار میرود نمایندگان اداره کل ثبت احوال قم بجای نشستن در اتاق و منتظر تماس شدن که در جوابیه در ذوف می زند، با حضور و بازدیدهای سرزده و از پیش اعلام نشده پای درد دل و مشکلات مردم در دفاتر پیشخوان بنشینند و نظارت بیشتری بر فرآیندها، زمان بندیها و کیفیت خدمات ارائه شده داشته باشند.