روزنامه دنیای اقتصاد از بیتاثیر بودن برجام در قیمت خودرو خبر داده است: در روزهایی
که خودروسازان کشور مشغول مذاکره با خارجیها بوده و قراردادها و
تفاهمنامههایی را نیز به امضا رساندهاند، مشتریان چشم به آینده بازار
دوخته و منتظر ورود محصولات جدید هستند. این «انتظار» پس توافق هستهای ژنو
میان ایران و کشورهای 1+5 در زمستان 92 ایجاد شد، چه آنکه از همان زمان،
خودروسازان خارجی برای حضور در ایران چراغ سبز نشان داده و از همین رو
مشتریان داخلی به تغییر فضای بازار خودروی کشور امیدوار شدند.
ایرانیها
از این بابت خوشحال بودند که پس از توافق هستهای و لغو تحریمها، محصولات
جدید وارد بازار خودروی کشور میشود، محصولاتی با کیفیت بالا و قیمت
مناسب. از بابت همین امیدواری بود که بخشی از مشتریان، از بازار خودروهای
داخلی فاصله گرفته و به نیت محصولاتی که قرار است بیایند، دست از خرید
کشیدند و بازار بهشدت در رکود فرو رفت. کاهش فروش خودروهایی مانند پراید و
پژو 405 که جزو ارزان قیمتهای بازار به شمار میرفتند، بهنوعی گویای این
اتفاق بود که مشتریان این نوع خودروها نیز رویای محصولات خارجی جدید را در
سر داشته و منتظر ورود خودروهایی هم قیمت پراید و 405 اما با کیفیتی بسیار
بالاتر هستند. این در حالی است که قراردادها و تفاهمنامههای امضا شده در
خودروسازی ایران تا به امروز، مطابق آنچه مشتریان انتظار داشتند، پیش
نرفته است.
هرچند در حال حاضر نیز مذاکراتی میان خودروسازان ایرانی و
خارجی در جریان است، اما از این مذاکرات نیز خبر چندان دقیق و شفافی به گوش
نمیرسد و مشخص نیست آیا انتظار ایرانیها برای ورود خودروهای با کیفیت و
ارزان، به سر خواهد آمد یا اینکه این «حسرت» همچنان باقی خواهد ماند. آنچه
تا این لحظه مشخص و قطعی شده، این است که قراردادها و تفاهمنامههای فعلی،
نیاز بسیاری از مشتریان داخلی را پوشش نمیدهد، چه آنکه محدوده قیمتی
خودروهای در راه کشور، اصلا با توان قیمتی بخش بزرگی از ایرانیها تناسب
ندارد و بهنظر میرسد آنها باید همچنان با محصولات فعلی روزگار بگذرانند.
تا به امروز، تنها حضور پژوی فرانسه و بنز آلمان در خودروسازی کشور قطعی و
قرارداد و تفاهمنامههای موردنظر میان آنها و شرکای ایرانی شان امضا شده
است. این در شرایطی است که محصولات مدنظر پژو برای بازار ایران، محدوده
قیمتی 60 تا 80 میلیون تومان را پوشش خواهند داد و بنز نیز کلا محصول لوکسی
بهشمار میرود و در رنج قیمتی بسیار بالاتری جای میگیرد. با این حساب،
تا به امروز قراردادهایی که در پسابرجام میان خودروسازان ایرانی و خارجی
بسته شده، عملا نمیتواند نیاز بسیاری از مشتریان داخلی را پوشش دهد.هرچند
خیلیها معتقدند نفس قرارداد با امثال بنز و پژو (با توجه به ماهیت جوئینت
ونچر بودن قراردادهای مربوطه) میتواند در کل به نفع صنایع خودرو و قطعه
کشور تمام شود، با این حال، ازآنجاکه بیشترین تراکم مشتریان بازار خودرو در
بازه قیمتی زیر 30 میلیون تومان است، از ناحیه حضور پژو و بنز، چیزی نصیب
این دسته از مشتریان نخواهد شد.