ایجاد پارک سوار در چند قدمی اثری که راهی تا جهانی شدن ندارد یک دغدغه جدی است. در چند قدمی محوطه تاریخی هگمتانه، شهرداری همدان قدمهای آخر را برداشت و بخش شرقی حریم درجه یک این محوطه باقیمانده از دوره مادها را به پارکسوار تبدیل کرد.
کلیسای «استپانوس مقدس» و حمام «ارامنه» 2 بنای تاریخی قرار گرفته در عرصه محوطه تاریخی هگمتانه، یا واضحتر، دیوار به دیوار این 3 بنای تاریخی و چه بسا ارزشمند، پارکسواری برای تردد تاکسیها و اتوبوس ایجاد شد تا به همت نسل امروزیها و به مرور زمان آنچه از گذشتگان به عنوان میراث چند هزار ساله برای ما باقی مانده است را تخریب کنند.
معاون میراث فرهنگی استان نیز بر این باور است که رویکرد ترددها مثبت نخواهد بود چرا که هگمتانه جزو آثار شاخص تاریخی است که در چند قدمی جهانی شدن است.
پارکسوار یک نکته منفی
بهرام توتونچی در گفتوگو با همدانپیام در این زمینه گفت: اگر به دنبال ایجاد پارکسوار در نزدیکی هگمتانه بر حجم ترددها افزوده شود، قطع به یقین خطری جدی در حوزه رفتاری خواهد بود که به عنوان یک نقطهضعف از ارزیابی منفی برای جهانی شدن هگمتانه در آینده برای ما خواهد بود.
وی افزود: پس از بالا رفتن ترددها اگر تعریف این پارکسوار شبیه پارکسوارهای کلانشهرهای بزرگ باشد روند رفتاری آن به گونهای تغییر خواهد کرد که حجم بیامان از اتوبوسها بالا میرود و این یک نکته منفی تلقی میشود.
یک کارشناس ارشد باستانشناسی نیز بیان کرد: ایجاد یک پارکسوار پیشانی به پیشانی یک اثر شاخص تاریخی که قرار است همدان را جهانی کند این روزها نگرانیهایی را برای دوستداران میراث فرهنگی ایجاد کرده است که نمیتوان از کنار آن بیتفاوت گذشت.
رضا مرشدیراد گفت: علیرغم همه حساسیتهایی که روی جهانی شدن تاریخیترین سایت باستانی در همدان وجود دارد چند قدم مانده به هگمتانه شهرداری همدان آخرین حرکتهای ساختوساز خود را به بهانه ایجاد پارکینگی برای پارکسوارها انجام میدهد.
این باستانشناس به سوابق اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: یک سال پیش هشدارهایی داده شد مبنی بر آنکه ایجاد پارکسوار در نزدیکی هگمتانه میتواند جهانی شدن آن را به مخاطره بیندازد.
تکرار مصوبات رد شده
مدیر ارشد استانی از تکاپوی همدان برای جهانی کردن تاریخیترین سایت باستانی ایران در همدان سخن میگوید آن وقت در آن سوی ماجرا به دستهای بشر امروز اتفاقی رخ میدهد که گویا هیچ کس نمیخواهد بر حساسیت آن صحه گذارد و تصمیمگیران مینشینند و اظهار امیدواری میکنند که انشاءا... پارکسوار بر روند جهانی شدن هگمتانه تأثیر نخواهد داشت!!!!!
در این زمینه یک فعال میراث فرهنگی نیز گفت: به دنبال ایجاد این پارکسوار به حریم هگمتانه خواه ناخواه تعرض خواهد شد و پس از قطعی شدن ایجاد پارکسوار حتماً موضوع راه دسترسی از خیابان شهدا به محوطه سرگذر مطرح میشود و بیشک باز هم کوچه زورخانه همهکسی گزینهای برای اجرای این طرح از سوی شهرداری میشود. به این ترتیب اتفاقات امروز یکی پس از دیگری تکرار اتفاقات تلخ دیروز خواهد بود و این تکرارها بیانگر آن است که پرونده مخدوش شدن آثار تاریخی و شکسته شدن حرایم آنها همچنان باز است و کمتر توجهی به حفظ داشتههای تاریخی در مناطقی که امروز بافت اصلی و پرتردد شهرها را به خود اختصاص میدهد نمیشود.
با پیگیریهای مکرر استاندار همدان تلاشهایی برای ثبت جهانی «هگمتانه» در دست انجام بود، اما اکنون با ایجاد یک «پارکسوار» در ضلع شرقی این شهر دوران مادها، هر نوع تلاشی برای ثبت جهانی این مجموعه بیفایده است. این در حالی است که بر اساس مواردی که در رسانهها پیش از این انتشار پیدا کرده است پس از انجام بررسیهای باستانشناسی در سال 89 و سوابق بررسی در سال 90 براساس برنامه شورایعالی شهرسازی و معماری همدان مصوبهای تصویب شد تا رینگ نخست همدان به پیادهراه تبدیل شود.
با توجه به اینکه همدان دایرهای شکل است، به خیابان آن یک رینگ گفته میشود، بنابراین براساس آن مصوبه، پیشنهاد شد رینگ نخست همدان در بافت تاریخی که 171 هکتار دارد، به پیادهراه تبدیل و از ورود خودرو به آن مجموعه جلوگیری شود و با احداث پارکسوار فقط تاکسی و ون از این محدوده تردد کنند.
و حالا تابلوی «به طرف پایانه اتوبوسرانی سرگذر» نبش کوچههای منتهی به این پایانه و به یادگار مادها «هگمتانه» خودنمایی میکند و اتوبوسها چند روزی است کارشان را در این پایانه آغاز کردهاند. به نظر میرسد حالا دیگر «هگمتانه» برای جهانی شدن باید صورت خود را با سیلی سرخ نگاه دارد و به واقع صورت هگمتانه برای جهانی شدن مخدوش شد.