به گزارش تابناک خراسان رضوی، آیت الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز در نماز جمعه مشهد مقدس
در جوار بارگاه منور رضوی با اشاره به همزمانی ایام با سالگرد جنگ احد در سال دوم یا سوم هجرت پیغمبر اکرم(س) آن را یک تجربه راهبردی در تاریخ اسلام برای امروز ما خواند.
امام جمعه مشهد مقدس با اشاره به اینکه کفار قریش در جنگهای اولیه شکست میخوردند بیان کرد: مسلمانان در این میان غنائم را جمع آوری میکردند و پیغمبر عدهای را به عنوان دیده بان قرار داده بودند و تاکید کرده بودند در هیچ شرایطی این سنگر دیدهبانی را از دست ندهید.
وی اظهار کرد: عدهای از این دیده بانها اما عنوان کردند جنگ تمام شده و باید غنائم را جمع آوری کنیم، سنگر تخلیه شد و فرمانده در سنگر تنها باقی ماند و همین زمینه محاصره مجدد مسلمانان را فراهم کرد و امیرالمومنین در این حادثه تنها شد.
آیت الله علم الهدی یادآور شد: وقتی کفار چنین فرصتی را رصد کردند پرچم قریش را
بلند کردند و پیغمبر اکرم (ص) و امیر المومنین (ع) میان سه هزار دشمن ماندند
و این قضیه ضایعه بزرگ از دست دادن عزیزی را که تکیه گاه رسول الله بود منجر شد که این فرد حمزه سیدالشهدا بود.
وی خاطرنشان کرد: وقتی
پیامبر بدن حمزه را مثله شده دیدند و قلب حمزه را شکافته یافتند ردای خویش
را بر پیکر حمزه انداختند تا مبادا چشم خواهر حمزه با این صحنهها مواجه
شود.
آیت الله علم الهدی تصریح کرد: علت این مسئله منفعت طلبی جریان دیده بانی بود؛ آنها به دنبال حل مشکل اقتصادی بودند و حساب نکردند که با این کار بر سر اسلام و مسلمین چه پیش میآید. دقیقا موقعیت امروز کشور و جامعه دینی ما موقعیت همین تجربه راهبردی جنگ احد است یعنی دیدهبانهای نظام ما، یک مرتبه حواسشان پرت جمع غنائم و مسائل اقتصادی شود و دیده بانی خود را از دست بدهند.
وی تصریح کرد: آنچه مهم است این است که نباید یک مرتبه دروازه مملکت باز شود و عدهای انسان دزد و راهزن که صدها نمونه از خنجر از پشت زدن آنها وجود دارد با فرش قرمز وارد کشور شوند. وزیر خارجه فرانسه کسی است که خیلی علنی و روشن، 30 سال قبل خونهای آلوده را وارد این کشور کرد و اینها مبتلا به میکروب و ایدز بود.
آیتالله علم الهدی تاکید کرد: ابتدا گفتند کار ما نبوده و کار دو کارمند بوده اما بعدها براساس اسناد مشخص شد که همه کار همین آقایی بوده که امروز برای وی فرش قرمز پهن شده است.
وی خاطرنشان کرد: وی همچنین روند مذاکرات هستهای را مختل کرد، روابط اقتصادی را نیز برهم زد و موتورهای ناقص و ناجور را به این مردم داد و انفجار خودروهای پژو را رقم زد.
عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: فرانسهای که در صنایع خودروسازی دست ما را در حنا گذاشت و نتیجه آن آتش سوزی خودروها است و در مذاکرات هم نماینده اسرائیل بوده است اینها را باید نادیده گرفت و درب ممکلت را باز کنیم تا بازار ایران را تصرف کند و وعده داده در سپتامبر کارشناس و بازرگان هم به ایران بیایند.
آیتالله علمالهدی گفت: با توجه به این سابقهای که اینها دارند برخی گوشه و کنار چشم دوختهاند تا مانند دیدهبانهای احد جمع غنائم کنند. امروز دشمن به ما طمع ورزیده است، وزیر خارجه آمریکا در کنگره آمریکا گفته است ایرانیها شعار مرگ بر آمریکا میدهند اما عملشان چیز دیگری است.
امام جمعه مشهد تصریح کرد: ما تهمت نمیزنیم که سوء ظن حاصل شود اما با توجه به اینکه کشور فرانسه دارای سابقه فساد و ارتشاء در ایران است، نباید به آن به چشم غنیمت چشم دوخت.
عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: شما مسئولین باید توجه داشته باشید که مردم چشمشان به رهبری است و اگر کشورهای غربی وارد حوزه اقتصاد کلان کشور شوند، جز وابستگی اقتصادی چیزی عایدشان نمیشود و بازار ایران به بازار کالاهای خارجی بدل می شود که این امر متضاد با اقتصاد مقاومتی است.
وی با اشاره به اینکه «دشمن به ما چشم طمع دوخته است»، اظهار کرد: وقتی یکی از نمایندگان از وزیر امور خارجه سوالی مبنی بر اینکه چگونه با ایران که شعار مرگ بر آمریکا سر میدهد پای میز مذاکره نشستهاید؟ کری در پاسخ گفت، اینها فقط شعار است شعار.
علم الهدی ادامه داد: آیا خطری که هماکنون با آن مواجه هستیم کمتر از خطر جنگ احد است که متوجه پیامبر شد.
امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه رهبری شاگردی از مکتب پیامبراکرم (ص) است، افزود: خنجر خوردن مسلمانان از پشت در جنگ احد با حضور پیامبر(ص) و امیر المومنین (ع) بود اما نمیتوان پیامبر (ص) را در این واقعه مقصر دانست بلکه مقصر منفعت طلبان بودند.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: بصیرت 37 ساله مردم ما حلال تمامی مشکلات و خطرات است و تمامی مشکلات و خطرات با تکیه رهبری بر بصیرت مردم قابل حل شدن است.
امام جمعه مشهد در خطبه نخست نیز اظهار کرد: بحث ما در خطبه اول بنا شد درباره
الگوی قرآنی در انسان زیستی، تفسیر سوره مبارکه انسان باشد. در این سوره
ذات مقدس پروردگار انسان الگویی قرآن را معرفی میکند و موضوع انسان الگوی
قرآنی است و در این آیه انسان الگوی قرآنی تحت این عنوان معرفی میشود.
وی
گفت: مفسرین در باب «هل عطاء» دو نظریه مختلف دارند؛ در تبیین انسان
الگویی قرآن باید عنوان کرد وی انسانی است که «حادث» است و هر حادثی یک
«محدث و آفریننده» لازم دارد و البته هدف در پیدایش و حدوث وی نیز مطرح
است.
آیتالله علمالهدی تاکید کرد: برخی عنوان میکنند انسان حادثی
است که هم در پیدایش هدف میخواهد و هم نیاز به محدث دارد و باید این دو
نکته را با یکدیگر مورد توجه قرار داد. زمانی انسان را موجودی تصادفی
میدانیم که در نتیجه جریانهای چرخه طبیعت شکل گرفته است اما مسئله این
گونه نیست، وجود بوده اما انسان در عرصه وجود و هستی قرار نداشته و آن که
انسان را آفریده برای وی هدفی قرار داده است.
وی بیان کرد: هدفمندی
مهمترین و نخستین ویژگی انسان الگوی قرآنی است و اغلب مفسرین نیز در تفسیر
سوره انسان این مسئله را تائید کردهاند اما در کنار آن تفسیر دیگری نیز
داریم.
عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: امام باقر(ع) میفرماید
قرآن نمیخواهد عنوان کند که انسان در قطعهای از زمان نبوده، بلکه انسان
بوده اما انسان متکامل بالارفته و مراحل انسانیت طی شده نبوده است و اصلا
انسان قابل ذکری نبوده است.
آیتالله علمالهدی خاطرنشان کرد:
خداوند به دنبال معرفی انسان الگوی قرآنی در آیه نخست سوره انسان است، این
انسان باید کاملترین انسانها باشد.