به گزارش «تابناک»؛ چند سالی است که در فضای مجازی فرایندی تحت عنوان به چالش کشیدن افراد سرشناس و مطرح عمدتاً برای جمعآوری کمکهای مادی و معنوی برای افراد کمتر برخوردار و یا بیماران خاص و مؤسسات علمی و فرهنگی ترتیب داده میشود.
هدف اصلی این چالشها آشنا کردن عموم جامعه با مشکلات و سختیهای زندگی بیماران و جمعآوری کمکهای مادی و معنوی برای آنهاست.
مثلاً چالش آب یخ برای بیماران مبتلا به ALS که طی آن افراد مشهور و مطرح در عالَم «علم و هنر» با ریختن یک «سطل آب یخ» بر سر خود و انتشار آن موجب جلبِ توجّه همگانی به این بیماری و دردهای ناشی از آن و آشنایی بیشتر با عوارض این بیماری شدند.
در این چالش افراد مخیّر بودند پس از شرکت داوطلبانه در چالش ، با ریختن «سطل آب یخ» بر سر خود و انتشار فیلم آن در شبکههای مجازی موجب آشنایی بیشتر مردم با این بیماری و درد و رنج ناشی از آن شوند و یا اینکه با پرداخت ۱۰۰ دلار به موسسهی حمایت از بیماران مبتلا به ALS در چالش شرکت کنند.
افرادی چون «بیل گیتس» ، هم با ریختن سطل آب یخ و هدیهی چند ۱۰ هزار دلار در چالش شرکت کردند. در واقع ترتیب دهندگان چنین چالشهایی هدفشان توجّه و کمک به افراد نیازمند و در معرض خطر برای رفع مشکل آنها است.
در میان افراد تازه به دوران رسیده و پُرتِ از اصل ماجرا این حرکت زیبا به شکلی «موهوم و زننده» آنهم نه به منظور کمک به بیماران یا مؤسسات علمی و تحقیقاتی بلکه برای خودنمایی و تبلیغات برای کسب و کارشان در آمده است.
مثلاً در چالش رقص برای کمک به کادر درمان ، به اصطلاح سلبریتی ها و هنرمندان نه چندان مطرح به جای اهدای «ماسک و گان و دستکش» به کادر درمان و تشویق و ترغیب مردم به ماندن در خانه به رقّاصی و گرفتن فیلم از خود و انتشار آن در فضای مجازی پرداختند.
اینکه یک هنر پیشهی نه چندان مطرح «درجه سه» کمتر در معرض دید که به زور در ۱ سال یکبار جلوی دوربین ظاهر میشود ، برقصد و کلیپ خود را تحت عنوان چالش رقص حمایت از پرستاران و پزشکان منتشر کند چه کمکی به پزشک و پرستار میکند ما متوجه نشدیم و هدف اصلی چنین فردی نشان دادن و تبلیغ برای خود و عوامفریبی است.
روز گذشته در شبکههای مجازی خبری مبنی بر چالش تارا مارکت منتشر و در طی آن از بانوان خواسته میشود که با باز کردن پاهای خود در حد ۱۸۰ درجه یک بسته دستکش یا ماسک دریافت کنند.
انجام این حرکت و به اصطلاح چالش به غیر از تبلیغات برای «تارا مارکت» چه خیر و منفعتی برای جامعه داشته است؟
آیا آموزشی، بهداشتی ، درمانی به همراه داشته و یا موجب جمعآوری کمکهای بهداشتی برای افراد کم برخوردارتر در سطح جامعه شده است؟
افراد با انجام اعمال بیریشهگی و بدون اصالت نمیتوانند با پولدارشدن و زدن کراوات و پاپیون و یا خریدن خانه و مِلک در مالزی ، ترکیه و سنگاپور برای خود اصالت و اصل و نَسب پیدا کنند بلکه عملکرد هرکسی معرفی وی است.
دکتر شریعتی در توصیف تقلید کورکورانه از فرهنگ غرب مثال زیبایی دارد. ایشان میفرمایند فرهنگ مصرف گرایی و لاقیدی و دنیاپرستی غذای نامطلوبی است که با فطرت انسانی منافات داشته و جسم و روح هر انسانی صرف نظر از موقعیت جغرافیایی و اعتقادات مذهبیاش نمیتواند آنرا هضم کند و لاجَرم چون با فطرتش سازگاری ندارد این غذای نامطلوب خورده شده را استفراغ میکند.
تقلید کورکورانه از فرهنگ غربی مثل خوردن غذای استفراغ شده میباشد که استفراغ مجدّد آنرا به همراه خواهد داشت.
مدیریت تارا مارکت بندرعباس با رونمایی از این چالش موهن و غیراخلاقی و تشویق بانوان به باز کردن پاهایشان در حد ۱۸۰ و گذاشتن عکس آنها در اینستاگرامش عملاً استفراغِ ، استفراغ شدهی یک فرهنگ زشت را با ولع میل کرده و نوعی بیاصالتی را ترویج و در جامعه به نمایش گذاشته است.
کاش میشد با پول و ثروت کمی نجابت و اصالت اجتماعی و شرافت تهیّه و به مدیریت تارا مارکت هدیه داده میشد ولی متأسفانه این جنس را با پول ، پاپیون ، کراوات و سفر خارجی نمیتوان فراهم کرد.
مدیریت تارا مارکت که خود به خوبی میداند ثروتهای باد آورده نه از راه معقول و زحمت بلکه نتیجه یک اقتصاد بیمار و رانت بوده و با بادی نیز از بین خواهد رفت از تکرار چنین حرکات غیراخلاقی پرهیز و حدّ و اندازه خود را بفهمد.
برای مشهور گشتن و در معرض دید واقع شدن لازم نیست مثل برادرِ حاتم طایی در چاه زمزم ادرار کنید!
براستی آیا افرادی که به دنبال برگزاری چالشهای تشویق خانمها به باز کردن ۱۸۰ درجه پاهایشان هستند آیا حاضرند ، بانوان منسوب به خودت هم بخواهند که پاهایتان را باز کنید؟ واقعاً حاضرید عکسهای خودتان و افراد خانوادهی خویش را هم در اینستاگرامتان بگذارید تا از طرف مردم یک بسته بهداشتی به شما هدیه داده شود؟!.
انتهای پیام/*