معاون اجتماعی پلیس گیلان اظهار کرد ؛

نقش خانواده های گیلانی در جلوگیری از فاجعه اجتماعی

همبستگي و پيوستگي و ثبات ارکان خانواده کانون مناسبي را پديد مي‌آورد تا افراد به صورت نسبتاً کاملي هنجارهاي مقبول تعميم يافته را ملکه‌سازي و دروني کرده و به سهولت در عرضه اجتماعي، نقشهاي محول و محقق را به نحوي که از آن انتظار مي‌رود به اجراء گذارند.
کد خبر: ۱۰۲۶۱۹
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴ 29 September 2015
تابناک گیلان: بزهکاري پديده اي اجتماعي و داراي بستر اجتماعي است هر چند که عوامل زيستي ، رواني، جغرافيايي، قومي، نژادي و موارد ديگر هم در نحوه شکل‌گيري و بروز نوع بزه بسيار مهمي ايفاء مي‌کنند.

به گزارش تابناک گیلان، اگر خانواده مي‌تواند عامل مهم بزهکاري باشد و شرايط نامطلوب آن بزهکار پرورش دهد، به همان نسبت وجود شرايط مطلوب در خانواده رشد ذهني، عاطفي، رواني و اجتماعي نوجوان را امکان‌پذير ساخته، مهمترين گام در پيشگيري از بزهکاري است.

به نظر مي‌رسد افزايش ميزان بزهکاري حاکي از تضعيف مناسبات گروهي خانواده بوده، به طوري که وحدت گروهي از هم پاشيده است. به هر ميزاني که روابط اعضاء از سيطره روابط صميمي، عاطفي، و اخلاقي خارج شود، خطر از بين رفتن کارکرد بسيار مهم خانواده آموزش هنجارها و ارزشهاي اجتماعي به فرزندان دور نخواهد بود.

خانه‌اي که از سخن محبت‌آميز خالي است آفت رشد ذهني، عاطفي و اجتماعي نوجوان است، عدم عشق و محبت و نبود ثبات و هماهنگي در خانواده زمينه‌ساز رفتار بزهکارانه است.

هر گاه بنيان عاطفي و اخلاقي خانواده سست گردد روي نظم خانواده (طلاق) تأثير گذاشته، بزهکاري نيز رخ مي‌نمايد. نظم و تعدل در خانواده رابطه معکوس با روند بزهکاري داد. آنگاه که طلاق رو به فزوني مي‌رود، کشمکشهاي دروني خانواده اوج مي‌‌يابد و فرزندان در سنين نوجواني به دور از نظر والدين در ورطه آلامي چون اعتياد، بزهکاري و ... گرفتار مي‌آيند.

بهرحال روابط بين والدين و فرزند، از هم پاشيدگي خانواده و فقدان نظم و تعادل در خانواده، سست شدن عقايد مذهبي و اخلاقي در بزهکاري نوجوانان نقش مهمي دارد.

اگر ارزشهاي يک نفر و ارزشهاي افرادي که بر اثر او تأثير شديد دارند به جاي حمايت از رفتار از رفتار غير مجرمانه را رفتار تبهکارانه حمايت کنند، احتمالاً آن شخص مجرم خواهد شد.

همبستگي و پيوستگي و ثبات ارکان خانواده کانون مناسبي را پديد مي‌آورد تا افراد به صورت نسبتاً کاملي هنجارهاي مقبول تعميم يافته را ملکه‌سازي و دروني کرده و به سهولت در عرضه اجتماعي، نقشهاي محول و محقق را به نحوي که از آن انتظار مي‌رود به اجراء گذارند.

محمدرضا جعفری خیرخواه معاون اجتماعی پلیس گیلان در خصوص اهمیت و نقش خانواده در ایجاد نظم اجتماعی و جلوگیری از بی بند و باری اظهار کرد:

خانواده حلقه اتصال و انسجام فرهنگ و نظم اجتماعی فرزندان در جامعه است


تابناک گیلان- معاون اجتماعی پلیس گیلان گفت: مداخله خانواده در فرآیند پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی فرزندان در جامعه موثر است.

محمدرضا جعفری خیرخواه در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به آسیب‌های اجتماعی دانشجویان اظهار کرد: ارتقای مهارت‌های اجتماعی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی موثر است.

وی نظارت والدین بر عملکرد فرزندان در تحقق پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را موثر عنوان کرد و افزود: خانواده حلقه اتصال و انسجام فرهنگ و نظم اجتماعی فرزندان در جامعه است.

جعفری خیرخواه خواستار پیش‌شرط‌های والدین در استفاده فرزندان از تکنولوژی‌های روز شد و بیان کرد: نظارت والدین به منظور جلوگیری از انحراف‌های اجتماعی فرزندان حائز اهمیت است.

معاون اجتماعی پلیس گیلان نظارت را پیش‌نیاز عملکرد صحیح فرزندان خواند و تصریح کرد: پیشگیری از آسیب‌ها با ارتقای مهارت‌های اجتماعی فرزندان و نظارت مستمر والدین تحقق پیدا می‌کند.

وی بر توانمندسازی جوانان با برنامه‌های آموزشی و کاربردی به منظور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد و گفت: پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و تامین امنیت با برخورد سلبی در جامعه امکانپذیر نیست.

جعفری خیرخواه با بیان اینکه توجه به آسیب‌ها و جرایم زمینه بروز ناهنجاری‌ها در جامعه را کاهش می‌دهد، خاطرنشان کرد: با مطالعه دقیق روی رفتارهای اجتماعی و پیش‌بینی کج‌کارکردهای احتمالی فرآیند پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دست‌یافتنی است.

معاون اجتماعی پلیس گیلان منشأ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را مربوط به فرد و خانواده ذکر کرد و یادآور شد: خانواده به عنوان نخستین و مهم‌ترین پایگاه تشکیل‌دهنده شخصیت افراد محسوب می‌شود و در این راستا هر قدر دستگاه‌های متولی امور اجتماعی و مداخله‌کننده در بحران‌های اجتماعی به موضوع فرد و خانواده اهتمام بیشتری داشته ‌باشند در فرآیند پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی موفق‌تر عمل می‌شود.

وی متذکر شد: مداخله در بحران‌های اجتماعی می‌تواند از گسترش هرگونه ناهنجاری و آسیب در جامعه جلوگیری کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار