مشکلات اقتصادی ایران تحریم نیست

اقتصاد افسار گسیخته با لجام لغو تحریم ها زین می شود؟

تابناک تهران - مشکل اقتصاد کشورهیچ گاه تحریم ها نبوده و نیست در واقع مساله اساسی کشور فقدان بهره وری،سرمایه گذاری و تسلط دولت بر اقتصاد و در 10 سال گذشته بیماری دیگری به پیکر اقتصاد در حال احتضار ایران اضافه شده به نام فساد که در تاریخ ایرانبی سابقه بوده است. به طور کلی باید گفت لغو تحریم ها معضلات ساختاری اقتصاد کشور را حل نمی کند و ما نیازمند یک انقلاب در اقتصاد هستیم.
کد خبر: ۱۸۱۰۷۰
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۲ 14 February 2016
مذاکرات هسته ای در دولت جدید بر دو اصل لغو تحریم های ایران و رعایت خط قرمزها آغاز شد. دولت یازدهم در اولین قدم خود بعد از تشکیل دولت با سپردن پرونده ای هسته ای به وزارت امورخارجه راهی را برای خود در جهت آغاز دوران جدید برای اقتصاد و در عرصه دیپلماسی تعریف کرد. حسن روحانی به مردم قول داده بود که پرونده هسته ای را ببندد و تحریم های ایران را در نتیجه همین پرونده عمری یک دهه ای داشت را لغو کند.

ژنو سوییس وعده گاه ایران و 5+ 1 بود و در نهایت در وین اتریش برجام شکل گرفت و در 17 اکتبر 2015 تحریم های سه گانه ایران توسط اروپا، سازمان ملل و آمریکا به یکباره لغو شد. فرمان لغو تحریم ها برای هم ایرانی ها و هم خارجی ها نوید بخش بازاری جدید و دست نخورده بود که می توانست برای هر دوطرف پرسود و منفعت باشد.

«پساتحریم»؛ کلمه ایست که این روزها وارد ادبیات اقتصادی کشور شده است. برجام سندی که بر اساس آن تحریم های ایران بعد از قریب به یک دهه که با گشوده شدن پرونده هسته ای آغاز شد لغو می شود. در واقع تحریم ها در طی یک دهه گذشته سبب فشار اقتصادی مضاعف بر کشور شد اما این ساده انگارانه است که بگوییم لغو تحریم ها درمانی برای زخم های پیکر زخمی و بیمار ایران است. کاهش بهره وری ملی، فرار سرمایه، فساد و بسیاری از ویروس های مخرب اقتصادی که هر کدام به تنهایی می تواند سبب اضمحلال سیستم اقتصادی یک کشور شود اکنون در پیکره اقتصاد کشور تجمع کرده و جز با اصلاح ساختار اقتصادی و ایجاد فضای امن سیاسی و اقتصادی نمی توان برای دست یازیدن به این مهم امیدوار بود.

سعید لیلاز،کارشناس اقتصادی در گفت و گو با تابناک در این خصوص می گوید:اساسا مشکلات اقتصاد ایران تحریم نبوده و نیست که با لغو این تحریم ها تصور کنیم حل می شود. حداکثر اتفاقی که با لغو تحریم ها می افتد این است که 10 تا 20 و یا 30 درصد واردات ایران برای گران تر تمام می شود که در حکم افزایش مالیات ملی بر واردات متبلورمی شود.

وی در ادامه تاکید می کند: اگر ما ساختار اقتصادی سالمی داشتیم، لغو این تحریم هامانند جنگ تحمیلی به رشدتولید داخل و شکوفایی اقتصاد ملی می انجامید، در حالی که با وجودهمین تحریم ها اقتصاد ایران را در دوران جنگ ساختیم و با 6 میلیارد دلار درآمد نفتی کشور و جنگ را با هم اداره کردیم، در حالی که در سال 1390 با 120 میلیارد دلار درآمد نفتی نتواستیم کشور را اداره کنیم.

لیلاز معتقد است که،بنابراین مشکل اقتصاد کشورهیچ گاه تحریم ها نبوده و نیست در واقع مساله اساسی کشور فقدان بهره وری،سرمایه گذاری و تسلط دولت بر اقتصاد و در 10 سال گذشته بیماری دیگری به پیکر اقتصاد در حال احتضار ایران اضافه شده به نام فساد که در تاریخ ایرانبی سابقه بوده است. به طور کلی باید گفت لغو تحریم ها معضلات ساختاری اقتصاد کشور را حل نمی کند و ما نیازمند یک انقلاب در اقتصاد هستیم.



منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار