افزایش کبد چرب بر اثر مصرف الکل در ایران

رئیس مرکز تحقیقات سیاست گذاری سلامت فارس، گفت: مطالعات نشان داده که حدود یک سوم جمعیت میانسال کشور درگیر کبد چرب هستند.
کد خبر: ۳۷۲۴۲۹
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۲ 04 February 2017
تابناک فارس به نقل از خبرجنوب:دكتر لنكراني در سمينار تازه هاي بيماري هاي كبدي، افزود: شايعترين بيماري هاي كبدي در ايران، كبد چرب است و اگر اين بيماري خود به تنهايي كشنده نيست اما هشداردهنده مي باشد، به طوري كه نشان دهنده چاقي بوده و روند داخلي بدن را به هم مي زند و باعث رسوب چربي در عروق و بروز مشكلات قلبي- عروقي مي شود و مهمترين علت مرگ افراد مبتلا به كبد چرب همين بيماري هاي قلبي- عروقي است.
وي يادآور شد: كنترل قند، چربي و اصلاح الگوي مصرف مواد غذايي و ورزش مي تواند از كبد چرب پيشگيري كند. درخصوص مواد غذايي، مهمترين عامل خطر بروز كبد چرب، مصرف نوشابه هاي شيرين گازدار است و با توجه به اينكه استفاده از اين نوشيدني ها در كشور ما بالاتر از متوسط جهاني است، بايد فكري به حال آن كرد.
دكتر لنكراني گفت: اين نوع نوشابه ها وقتي با حجم زيادي وارد بدن ميشود به صورت سم عمل كرده و باعث آسيب به سلول هاي كبدي ميشود. وي عنوان كرد: با توجه به اينكه شيراز قطب پيوند كبد كشور است، 2 تا 3 اتفاق هشداردهنده را داريم مي بينيم به طوري كه تعداد بيماران با كبد چرب كه دچار نارسايي كبدي شده اند روبه افزايش است.
دكتر لنكراني گفت: عوارض كبدي برخي اقلام دارويي از جمله داروهاي بدن سازي و تعداد افرادي كه به اين دليل مجبور به پيوند كبد شدهاند، هشداردهنده است و در اين خصوص از خانواده ها و مسئولان تربيت بدني خواستار توجه بيشتري هستم چرا كه افرادي كه اين جوانان را براي مصرف داروهاي بدنسازي مشاوره مي كنند آگاهي كافي ندارند و عوارض اين داروها حتي مي تواند به مرگ منجر شود.
رئيس مركز تحقيقات سياست گذاري سلامت فارس، افزود: مشكلات كبدي ناشي از مصرف الكل طي 5 سال گذشته در كشور روبه افزايش بوده و بايد بگويم كه الكل براي كبد سم است و احتمال بروز بيماري هاي كبدي و سرطان ها را افزايش مي دهد و اطلاع رساني درخصوص اين عوارض بايد جدي گرفته شود.
دكتر لنكراني يادآور شد: هپاتيت A شايع ترين نوع در كشور است كه از طريق خوراكي منتقل مي شود و عوارض جدي ندارد و ارائه واكسيناسيون اين نوع هپاتپت تحت بررسي ما است.
وي گفت: هپاتيت هاي B و C از راه خون و ترشحات بدن انتقال مييابد و تزريق واكسن در نوع B احتمال انتقال را كاهش مي دهد.
وي افزود: در اغلب مواقع، هپاتيت ها بدون علامت اند و معمولا هنگام بروز علائم، پيشرفته شده اند و به همين دليل غربالگري و شناسايي بيمار در مراحل اوليه ضروري است.
دكتر لنكراني با اشاره به پوشش 99 درصدي واكسيناسيون هپاتيت B در كشور، ابراز اميدواري كرد كه با همكاري همگاني، فعاليت ها درخصوص پيشگيري از بروز بيماري هاي كبدي روزافزون باشد.
معاون پژوهشي مركز تحقيقات سياست گذاري سلامت فارس نيز گفت: در اين سمينار يك روزه، تازه هاي كبدي با حضور اساتيد و صاحبنظران اين حيطه از سراسر كشور مورد بررسي قرار گرفت.دكتر بهنام هنرور افزود: اين سمينار براي اولين بار به صورت مجازي دوبينار، براي پزشكان عمومي و متخصص، پرستاران و فارغ التحصيلان رشته هاي مامايي قابل مشاهده بود و از محورهاي آن مي توان به كبد چرب و عوامل مرتبط با آن و راهكارهاي پيشگيري از بروز كبد چرب، بيماريهاي كبدي ناشي از ويروسها از جمله هپاتيت هاي A، B و C و مشكلات كبدي ناشي از مصرف برخي داروها اشاره كرد.اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شيراز يادآور شد: در اين گردهمايي، آخرين دستاوردها و نتايج تحقيقات و يافته هاي علمي درخصوص بيماري هاي كبدي، راهكارهاي تشخيصي- درماني و پيشگيري مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت تا زمينه ارتقاي سطح خدمات مربوطه به نحو موثري فراهم شود. دكتر هنرور گفت: جديدترين داروهاي درماني هپاتيت C و مراقبت و مديريت بيماريهاي مزمن كبدي نيز طي سخنرانيهاي تخصصي و كليدي توسط دانشمندان و پزشكان اين رشته از سراسر كشور در سمينار تازه هاي بيماري هاي كبدي ارائه گرديد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار