عباس پاپی زاده، عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با بیان اینکه قیمت تمام شده خودرو در ایران تابع هزینههای تولید است، اظهار کرد: یکی از عواملی که در ایران باعث افزایش قیمت خودرو بدون افزایش کیفیت است، هزینههای منطقی بالاسری است؛ یعنی خودرویی که تولید میشود قسمت قابلتوجهی از هزینههای آن به اتلاف انرژی و منابع بازمیگردد.
وی افزود: بازده خط تولید ما متأسفانه بسیار پایین است به این معنا که ما با تکنولوژی روز دنیا کار نمیکنیم و به دنبال بهبود کیفیت قطعات خط تولید نیستیم؛ مدیریت بازار صنعت خودروی ایران به فروش تضمینی تکیه کرده است، بازار تضمینی فروش یعنی کالایی با هر کیفیتی تولید شود و آن کالا به دلیل تقاضای بالا، از بازار بسیار خوبی برخوردار شود، بدون آنکه رضایت مشتری در نظر گرفته شود.
نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی دررابطه با یکی دیگر از عوامل نوسان بازار خودرو ادامه داد: بحث تعرفههای واردات خودرو یکی از مهمترین عوامل نوسان قیمت خودرو است زیرا با سنگین بودن این تعرفهها مردم مجبورند مشتری یک شرکت خودروسازی شوند بدون آنکه تولیدکننده تلاشی جهت جلب رضایت مشتری و افزایش کیفیت محصول خود کند.
ایجاد رقابت در بازار، راهی برای کاهش قیمت خودرو
وی بیان کرد: خودروسازی کشور ما بالعکس خودروسازان دیگر، بهجای مشتری محوری، تولیدکننده محور هستند؛ یعنی اینکه مشتری تعیینکننده قیمت و کیفیت نیست؛ اما اگر رقابت در داخل کشور شکل گیرد و بازار خودرو از حالت انحصاری خارج شود، همچنین تولیدکنندگان داخلی افزایش یابند و تعرفه خودروهای وارداتی کمتر شود، قطعاً این رقابت موجب روند بهبود کیفیت تولید و کاهش قیمتها خواهد شد و تولیدکننده برای جذب و جلب رضایت مشتری مجبور به رساندن کیفیت به حد مطلوب خواهد شد.
نماینده مردم دزفول در مجلس در پاسخ به این سؤال که آیا افزایش عرضه موجب کاهش قیمتها میشود، عنوان کرد: تولید انبوه میتواند موجب کاهش قیمت شود، اما صنعت خودروسازی ما برخلاف این انتظار است و تولیدکننده این تصور را دارد که به هر شکلی بازار خود را دارد و شیوه خود را عوض نکرده و تلاشی برای کاهش نرخ و افزایش کیفیت مطلوب نمیکند.
وی گفت: خودروسازان بزرگ دنیا سعی خود را میکنند که تعداد خط تولید را کم کنند تا به خاطر اتلاف بیشتر انرژی پول بیشتری از مشتری دریافت نکنند.
عضو کمیسیون تلفیق بودجه دررابطه با قیمتگذاری بر روی خودرو به دست خودروسازان اظهار کرد: تعرفه واردات دست دولت است و لابی خودروسازان با دولت بسیار بالا است و تلاش به افزایش تعرفههای خودروهای وارداتی میکنند که بهاینعلت بازار سیاه را به وجود میآورند و قیمتها افزایش چشمگیری پیدا میکنند.
وی میگوید: با توجه به این موضوع، خودروسازان اگر ۵ درصد هم ارزانتر از بازار محصول خود را بفروشند باز خودروی خود را گران عرضه کردهاند، پس این شیوه که قیمتگذاری خودرو در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد در بازار ما که یک بازار انحصاری است و جایی برای رقابت شرکت سومی بهجز دو خودروساز داخلی وجود ندارد عملاً ناکارآمد است.
منبع: فارس