پیشگیری و درمان مشکلات دهان و دندان کودکان در دوران قرنطینه

اصل پیشگیری از پوسیدگی دندان بین کودکان در دوران قرنطینه، یک اصل مسلم و انکارناپذیر بهداشتی است.
کد خبر: ۸۴۹۲۳۷
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰ 12 May 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: شاهرخ قیصری رئیس گروه دفتر سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: در دوران قرنطینه و فاصله گذاری ناشی از کووید-۱۹، شرایط برای معاینه های دوره ای از سوی دندانپزشکان و معالجات درمانی تحت شعاع قرار گرفته است.

او با اشاره به ارائه راهکارهایی برای پیشگیری و کنترل پوسیدگی دندان کودکان در شرایط فعلی و در دوره پاندمی کووید-۱۹بیان کرد: به طور کلی، امر پیشگیری در سلامت دهان و دندان کودک به مراجعات منظم او به دندانپزشک و اطلاعات کافی پدر و مادر در خصوص بیماری های دهان و دندان وابسته است، اما از آنجایی که در زمان پاندمی، امکان مراجعه به مطب دندانپزشکی وجود ندارد، باید به راه های آموزش سلامت دهان و دندان از راه دور اکتفا کرد.

شاهرخ قیصری افزود: برای آموزش بهداشت دهان و دندان و توصیه های پیشگیری در زمان قرنطینه، می توان از شبکه های اجتماعی پرطرفدار مانند شبکه هایی که از سوی آموزش و پرورش برای اطلاع رسانی والدین فعال شده است، استفاده کرد. دندانپزشک کودک از این طریق می تواند راهنماهای رفتاری را برای حفاظت از سلامت دهان و دندان منتشر کند.

برای پیشگیری از پوسیدگی باید اصول بهداشت خانگی زیر رعایت شود:

۱- کشیدن نخ دندان (در مرحله تبدیل دوره دندانی شیری به دائمی و تکمیل دندان های دائمی)

۲- مسواک زدن دندان ها (دست کم در دو نوبت قبل از خواب و بعد از صبحانه)

۳- کاهش مصرف کربوهیدرات ها (به ویژه کربوهیدرات های ساده مانند خوراکی های قندی چسبنده)

۴- رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزی

۵- کاهش مصرف نوشیدنی های انرژی زا

رئیس گروه دفتر سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: نیاز به گذراندن کل روز در خانه، کودک را به داشتن جنب و جوش بیشتر تحریک می کند، در نتیجه احتمال وقوع حوادثی که منجر به آسیب های دهان و دندان می شوند، افزایش می یابد.

او ادامه داد: با توجه به تعطیلی بیشتر مراکز دندانپزشکی در زمان قرنطینه توصیه می شود محیط بازی کودکان دارای مکان های سخت و سفت نباشد تا خطر شکستگی فک و دندان کاهش یابد.

شاهرخ قیصری گفت: لازم است تا پدر و مادر نظارت دقیق تر بر فعالیت های کودک داشته باشند و استفاده از محافظ های ورزشی دندان به آن ها توصیه می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار