داروهای لاغری تهدیدی برای سلامتی

دارو‌های لاغری عواقب و اثرات جبران ناپذیری بر سلامت افراد دارد.
کد خبر: ۸۵۸۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷ 06 June 2020

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: کارشناس علوم تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: قرص‌های لاغری به تصور برخی افراد راه حلی جادویی برای کاهش وزن سریع است. تبلیغات و بزرگ نمایی این دارو‌ها افراد را تحریک می‌کند که به سمت آن‌ها جذب شوند، اما دارو‌های لاغری عواقب و اثرات جبران ناپذیری بر سلامت افراد دارد.
عهدیه مرادی افزود: بسیاری از افراد برای کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل به دنبال راه میان بر و از اثرات مخرب این دارو‌ها غافل هستند.
وی تصریح کرد: بسیاری از مکمل‌های غذایی، ضرری برای بدن فرد ندارند و برخی از آن‌ها ممکن است در ایجاد حس سیری و بالا بردن متابولیسم (سوخت و ساز) موثر باشند، اما بسیاری از دارو‌های لاغری به دلیل داشتن برخی ترکیبات، باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون، اسهال، بی خوابی، مشکلات کلیوی، آسیب‌های کبدی می‌شود.
کارشناس علوم تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: اغلب قرص‌های لاغری دارای دو ماده به نام «کافئین» و «افدرین» هستند که این دو ماده سبب افزایش تولید گرما و مصرف کالری در بدن می‌شوند.
مرادی ادامه داد: براساس پژوهش‌های صورت گرفته، هیچ داروی شیمیایی و یا حتی گیاهی که بتواند به سرعت و بدون عوارض موجب لاغری شوند وجود ندارد.
وی اضافه کرد: برای کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل باید زیر نظر متخصص با انجام رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی به وزن موردنظر رسید.
کارشناس علوم تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: کاهش وزن و لاغری عملی غیرممکن نیست، تنها نیاز است افراد تغییراتی در شیوه زندگی خود ایجاد کرده و الگوی غذایی خود را اصلاح کنند.
مرادی اظهارداشت: افرادی که اصرار و تمایل به مصرف اینگونه دارو‌ها دارند بهتر است آن‌ها را از مراکز مجاز تهیه کنند و زیرنظر پزشک مورد استفاده قرار گیرند، ناگفته نماند که مصرف اینگونه دارو‌ها به افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم و آلرژی و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف توصیه نمی‌شود.
وی گفت: در اثر مصرف طولانی مدت دارو‌های لاغری عوارضی همچون تپش قلب، گیجی، نارسایی کبد و کلیه، آریتمی تنفس و افسردگی بروز پیدا می‌کند و در موارد خفیف‌تر فرد دچار اسهال، اضطراب، سردرد، بی قراری، بی خوابی مشاهده می‌شود.
کارشناس علوم تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز تاکید کرد: این دارو‌ها به شدت اعتیادآور هستند و افرادی که از آن‌ها استفاده می‌کنند، باید به این نکته توجه داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار