عملیات آبخیزداری و جنگلکاری در ۴۸ هزار و ۶۶۰ هکتار استان مرکزی اجرا می شود

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: عملیات آبخیزداری، جنگل‌کاری و بیولوژیکی امسال در ۴۸ هزار و ۶۶۰ هکتار از حوزه‌های آبخیز این استان اجرایی می‌شود.
کد خبر: ۸۹۶۲۴۹
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۵ 06 September 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی، رضا عظیمی افزود: ۲۴۰ میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری، جنگلکاری و بیولوژیکی در سطح حوزه آبخیز ۱۲ شهرستان استان مرکزی اختصاص یافته‌است.
وی ادامه داد: عملیات آبخیزداری شامل گابیون بندی، بندخاکی، عملیات سنگ و ملات، عملیات پخش سیلاب، ایجاد چاله‌های فلسی و هلالی‌های آبگیر امسال با اختصاص این اعتبارات در ۴۰ هزار هکتار از ۲۲ حوزه آبخیز و زیر حوزه‌های استان مرکزی انجام می شود.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی یادآورشد: عملیات بیولوژیکی نیز شامل بذرپاشی و کپه کاری امسال در هشت هزار هکتار از حوزه‌های آبخیز این استان اجرایی می‌شود.
عظیمی افزود: توسعه جنگل‌کاری و فضای سبز ۲۲۰ هکتاری دره گردوی اراک، توسعه جنگل‌کاری ۲۳۸ هکتاری منطقه گوار بادام شهرستان محلات، توسعه و نگهداری جنگل‌کاری منطقه چپقلی و ۴۰۰ هکتاری سرسختی شازند از دیگر برنامه‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در سال‌جاری است.
وی ادامه داد: با اجرای طرح‌های آبخیزداری در سطح اراضی آبخیز استان مرکزی پنج میلیون متر مکعب به ظرفیت ذخیره سازی روان‌آب‌های سطحی در این استان افزوده شده و سالانه فرسایش آبی در هکتار از اراضی آبخیز و طبیعی استان ۲ تن کاهش می‌یابد.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی افزود: اجرای طرح‌های آبخیزداری در سطح حوزه‌های آبخیز این استان با هدف تغذیه سفره‌های زیر زمینی، ذخیره سازی روان‌آب‌های سطحی، فرسایش آبی و افزایش آب دهی چاه‌ها و قنوات استان اجرایی می‌شود.
استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار