با حضور اعضای کمیته علمی جایزه ملی تعالی سازمانی برگزار شد؛
کد خبر: ۱۰۵۵۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۵ 07 July 2022
به گزارش خبرنگار روابط عمومی، دوره آموزشی آشنایی با الگوی تعالی سازمانی ویرایش ۱۴۰۰ با حضور الهویردی تقوی و جعفر جنامی‌نیا اعضای کمیته علمی جایزه ملی تعالی سازمانی، برای مدیران، روسا و کارشناسان مرتبط فولاد خوزستان در روز‌های یکشنبه ۵ تیر و دوشنبه ۶ تیر ۱۴۰۱ در محل تالار طوبی شماره ۲ برگزار گردید.
 
محسن شیری بابادی مدیر استراتژی و تعالی سازمانی شرکت فولاد خوزستان، هدف از برگزاری این دوره را آشنایی مدیران، روسا و کارشناسان با تغییرات الگوی جدید تعالی سازمانی، مفاهیم بنیادین، معیارهای ارزیابی و منطق ارزیابی رادار که خود منجر به تعمیق مفاهیم تعالی سازمانی و ارتقای فرهنگ سازمانی می‌شود، برشمرد. همچنین این دوره برای ایجاد آمادگی بیشتر بخش‌های مختلف شرکت و حضور موثر در جایزه ملی تعالی سازمانی برگزار شده است.
 
الهویردی تقوی در ابتدا به مقایسه الگوهایی تعالی سازمانی ویرایش ۱۳۹۶ و ۱۴۰۰ پرداخت و افزود: در ویرایش ۱۴۰۰ از پراکندگی و تکرار مطالب پیشگیری شده و یکپارچگی بیشتری میان زیرمعیارها ایجاد شده است. در الگوی تعالی ویرایش ۱۴۰۰، معیار «همکاری‌ها و منابع» به «قابلیت‌ها» تغییر یافته و معیار «فرآیندها، محصولات و خدمات» نیز به «عملیات» تغییر پیدا نموده که تمامی زنجیره ارزش سازمان را در بر می‌گیرند. همچنین معیار جدیدی تحت عنوان «مشتریان» اضافه شده و نتایج مرتبط به تمامی ذی‌نفعان نیز در یک معیار «نتایج» تجمیع شده است. 
 
در ادامه جعفر جنامی‌نیا، با اشاره به تاریخچه تعالی سازمانی در کشور، گفت: در سال ۱۳۸۰ برای اولین بار این مفهوم وارد کشور شد و تا ۱۰ سال از مدل ترجمه شده اروپایی موسوم به EFQM استفاده می‌شد ولی از سال ۱۳۹۳ تدوین مدل ملی تعالی سازمانی آغاز شد و تاکنون این مدل ۳ نوبت مورد بازنگری و ویرایش قرار گرفته است. 
 
جنامی‌نیا در ادامه به بررسی مفاهیم بنیادین تعالی سازمانی پرداخت و گفت: الگوی تعالی سازمانی ویرایش ۱۴۰۰ یکی از قوی‌ترین الگو‌های تعالی و الگویی کمال‌گرا است. این مفاهیم تعریف یک سازمان کامل را ارائه می‌دهند. تعداد مفاهیم بنیادین در ویرایش جدید با ویرایش قبلی یکسان بوده و ۱۰ مفهوم است، لیکن از لحاظ محتوا، تغییراتی در مفاهیم بنیادین اعمال شده است.
 
وی در ادامه به تشریح هر یک از مفاهیم بنیادین تعالی پرداخت.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار