معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی استان اردبیل گفت: به صورت همزمان و در صبح آخرین روز چهارشنبه سال آیین سنتی نو اوستی در مناطق مختلف استان اردبیل برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۵۸۷۶۹
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۵ 13 March 2024

به گزارش تابناک اردبیل، یحیی نجارقابل، ۲۳ اسفند گفت: آیین سنتی نو اوستی صبح امروز در قالب برنامه‌های نوروزگاه و در شهرستان‌های مختلف استان به همراه اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری و آیین استقبال از نوروز برگزار شد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی استان اردبیل با اشاره به برنامه‌ریزی بیش از ۵۰ برنامه نوروزگاه برای ایام عید نوروز، افزود: نو اوستی یکی از آیین‌های قدیمی در میان مردم اردبیل است که جشنواره‌های متعددی از جمله در شهرستان‌های اردبیل و نیر در رابطه با این رویداد برگزار می‌شود.

آیین نو اوستی که با عنوان چشمه باشی در شهرستان نیر معروف است

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نیر نیز درمورد برگزاری مراسم نو اوستی در این شهرستان گفت: آیین نو اوستی که با عنوان چشمه باشی در شهرستان نیر معروف است طبق روال هرساله صبح امروز در قالب جشنواره در منطقه نمونه گردشگری بولاغلار برگزار شد که با حضور استقبال گسترده مردم و اجرای برنامه‌های مختلف همراه بود.

محمد صلحی افزود: آیین سنتی چشمه باشی شهرستان نیر به عنوان یک اثر فرهنگی ناملموس با شماره ۱۸۰۰ در سال ۱۳۹۷ در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است و مردم این شهرستان از دیرباز با برگزاری این مراسم به پیشواز سال نو می‌روند.

گفتنی است آیین سنتی نو اوستی هرساله در آخرین چهارشنبه سال اجرا می‌شود و با اجرای برنامه‌های سنتی عبور از روی آب، جارو کردن آب، قیچی کردن آب، شکستن کوزه‌های قدیمی و پر کردن کوزه‌های نو از آب همراه است.

برچسب ها: اردبیل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار