رویکرد دولت؛ مردمی سازی احیای دریاچه ارومیه است
دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه از اختصاص ۶ هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرحهای نیمه تمام نرم افزاری احیای دریاچه ارومیه دربخشهای کشت جایگزین، سیستم های نوین آبیاری و نهضت گلخانه ای خبرداد.
کد خبر: ۱۱۶۵۸۹۸
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۸ 07 May 2024

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه در  برنامه "صف اول" شبکه خبر،  با قدردانی از حمایت های ارزشمند آقای رئیسی رئیس جمهور محترم از مطالبه ملی احیای دریاچه، گفت: در دولت سیزدهم با حمایت ریاست محترم جمهوری و تعامل و همکاری وزارتخانه ها و تمامی دستگاه های متولی، روند احیای دریاچه ارومیه با جدیت دنبال شده است.

محمدصادق معتمدیان  با اشاره به اینکه حقابه تالاب های دریاچه ارومیه در سال ۱۴۰۱ حدود ۶۵ میلیون مترمکعب تعیین شده بود، افزود: تاکنون ۹۰ میلیون مترمکعب آب از سدها به سمت تالاب های اقماری دریاچه ارومیه هدایت شده و این مسئله موجب تثبیت و احیای این تالاب گردید.

وی همچنین با بیان اینکه شرایط خوب دریاچه ارومیه و تالاب ها، نشاط اجتماعی را برای جامعه به ارمغان آورده، خاطرنشان کرد: بهبود وضعیت دریاچه ارومیه و تالاب های اقماری آن، آثار خوب زیست محیطی و میزبانی از صدها هزار پرنده مهاجر را فراهم کرده است.

استاندار آذربایجان‌غربی به استقبال گردشگران نوروزی و مسافران از بهبود شرایط دریاچه ارومیه نیز اشاره کرده و افزود: با همکاری دستگاه های مختلف در راستای اجرای برنامه های فرهنگی احیای دریاچه ارومیه، اخیراً برنامه باشکوهی در ساحل دریاچه برگزار شد که با استقبال بی نظیر مردم روبرو شد و این مسئله علاقه ویژه مردم به دریاچه ارومیه را نشان داد.

معتمدیان همچنین با بیان اینکه برای احیای کامل دریاچه ارومیه حجم آب آن باید به ۱۴ میلیارد مترمکعب برسد، اضافه کرد: حجم آب مورد نیاز برای تثبیت وضعیت دریاچه ارومیه نیز ۶ میلیارد مترمکعب است  که با توجه به تبخیر سالانه ۲ میلیارد مترمکعب و میزان ورودی آب به دریاچه ، نیازمند زمان لازم و یک برنامه ریزی منسجم از جمله مراقبت، رصد و اجرای برنامه های نرم افزاری هستیم.

وی در ادامه با اشاره به رویکردهای نرم افزاری احیای دریاچه ارومیه در کنار اهمیت صیانت و ارتقای معیشت مردم، افزود: در راستای تغییر الگوی کشت در شمال آذربایجان غربی، طرح ۳ هزار هکتاری  کاشت درختان کم اب بر پسته و گردو  اجرا شده است و این طرح می تواند به عنوان یک طرح نمونه در جایگزینی کاشت درختان گردو و پسته به جای درختان سیب در راستای افزایش درآمد کشاورزان و کاهش آب مصرفی در حوزه کشاورزی به باغداران معرفی شود.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه به رویکرد دولت سیزدهم مبنی بر مردمی سازی امور نیز اشاره کرده و یادآور شد: همراهی مردم در اجرای سیاست هایی چون تغییر الگوی کشت، نیازمند تبیین برنامه ها و آگاهی مردم با استفاده از ظرفیت رسانه ها بویژه صدا و سیما و شبکه های اجتماعی می باشد.

معتمدیان همچنین با اشاره به اختصاص ۶ هزار میلیارد تومان برای اتمام پروژه های نیمه تمام نرم افزاری احیای دریاچه ارومیه در دولت سیزدهم، افزود: در کنار اجرای طرح کشت جایگزین، استفاده از سیستم های نوین آبیاری و تداوم نهضت گلخانه ای نیز درخصوص احیای دریاچه ارومیه با جدیت دنبال می شود.

وی در پایان با تاکید بر اینکه مردم نقش اصلی را در حوزه نرم افزاری احیای دریاچه ارومیه دارند، تصریح کرد: مردم منطقه در کنار همراهی برای اجرای طرح تغییر الگوی کشت که افزایش درآمد را نیز به دنبال خواهد داشت، با جلوگیری از برداشت های غیرمجاز از حقابه دریاچه ارومیه، همکاری لازم را با دستگاه های مربوطه داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار