وارد شهر که بشوی با وجود پیشرفت های شهری هنوز هم می توانی گذشته را در این شهر ببینی. شهری که در طبقه پایین هر خانه آن، کارگاه سفالگری آن خانواده قرار دارد و این کارگاه ها درآمد خانواده ها را تامین می کنند.
کد خبر: ۱۲۷۵۷
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۶ 12 March 2015

وارد شهر که بشوی با وجود پیشرفت های شهری هنوز هم می توانی گذشته را در این شهر ببینی. شهری که در طبقه پایین هر خانه آن، کارگاه سفالگری آن خانواده قرار دارد و این کارگاه ها درآمد خانواده ها را تامین می کنند.

به گزارش ایسنا ؛هنر سفالگری نسل به نسل به مردم شهر لالجین رسیده و سفالگری، هنر آبا و اجدادی مردم این شهر است و برخلاف سفال های چینی که اکنون در بازار ایران فراوان شده اند، از کیفیت و اصالت بسیاری برخوردارند و هنوز هم مردم لالجین برای ساخت سفالهای زیبایشان از چرخ های دستی استفاده می کنند.

این شهر در شمال استان همدان و از توابع شهرستان بهار است. جمعیت این شهر 14 هزار و 724 نفر است و شغل اکثریت مردم این شهر سفالگری و بعد از آن کشاورزی است. این شهر به عنوان مرکز سفال ایران معرفی شده و رتبه اول صادرات سفال را در کشور به خود اختصاص داده است.

حضور در این شهر و دیدن کارگاه های قدیمی سفالگری، آشنا شدن با مراحل ساخت یک سفال و در انتها خرید سفال های بسیار زیبای آن، خاطره های بسیار خوبی در اذهان مسافران باقی خواهد گذاشت به طوریکه مشتاقانه در سفرهای بعدی، باز هم این شهر را در مقصد سفرهای خود قرار می دهند.

لالجین حرف اول را سفالگری می زند

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان به خبرنگار ایسنا گفت: استان همدان با توجه به قدمت و پیشینه تاریخی خود، دارای ظرفیت و پتانسیل فراوانی در زمینه صنایع دستی است.

"علیرضا قاسمی" با بیان اینکه 34 هزار نفر در استان همدان در 155 رشته صنایع دستی فعالیت می کنند، افزود: در حال حاضر در استان همدان 22 هزار کارگاه در رشته های مختلف صنایع دستی دایر است.

وی تصریح کرد: رشته های فعال صنایع دستی در استان همدان شامل سفالگری، مبلمان، منبت، معرق، سرامیک، مصنوعات سنگها، چرم، زیراندازهای سنتی و بسیاری رشته های دیگر است و استان همدان و شهر لالجین در زمینه سفالگری حرف اول را در کشور می زند.

قاسمی تاکید کرد: خاک شهر لالجین به علت قابلیت ها و ویژگی های خاص آن، بسیار مناسب سفالگری است اما متاسفانه از آن برای ساخت مصالح دیگر همچون آجر نیز استفاده می شود که با تعاملات و صحبتهای انجام شده، قرار بر جلوگیری از استفاده بی رویه از خاک این شهر شده است.

وی خاطرنشان کرد: تنها مشکل در زمینه سفالگری این شهر، نبود فرهنگ بسته بندی مناسب و استاندارد با برند خاص شهر و استان برای محصولات است. آموزشها و تلاشهای بسیار خوبی در ایجاد این فرهنگ صورت گرفته و انشاالله به زودی شاهد رفع این مشکل خواهیم بود.

قاسمی همچنین بیان کرد: با توجه به فرا رسیدن ایام نوروز و حضور مسافران نوروزی در استان همدان، در هر شهری از استان بازارچه صنایع دستی برپا خواهد شد تا مسافران عزیز بتوانند به راحتی از این بازارچه ها سوغاتی و محصولات صنایع دستی دلخواه خود را تهیه کنند.

وی در پایان گفت: در همدان نیز در محل دو اثر باستانی برجسته شهر یعنی تپه هگمتانه و آرامگاه باباطاهر و یکی از اماکن گردشگری شهر این بازارچه ها برپا خواهند شد همچنین نمایشگاه دائمی صنایع دستی در محل تله کابین گنجنامه یکی دیگر از محل های خرید سوغاتی و محصولات صنایع دستی است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار