بسته شهرستان‌های تابناک اصفهان؛
تابناک: این منطقه تاریخی به احتمال زیاد به دلیل تغییر شرایط آب و هوایی خالی از سکنه شده و در گستره زمان در زیر شن‌های روان مدفون شده است .
کد خبر: ۱۴۵۶۲۵
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶ 16 December 2015

به گزارش تابناک اصفهان، حجت الاسلام محسن قرائتی در آیین گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: دانشجوی ما باید آگاه باشد و همواره باید یک اسلام شناس را به همراه داشته باشد.

وی افزود: تفکرات و اعتقادات دانشجوی ما در 30 ثانیه ممکن است به هم ریخته شود و دشمن از طریق دنیای مجازی بدنبال این هدف همواره شبهاتی برای جوانان ایجاد می کند.

قرائتی گفت: به عنوان نمونه دشمنان شبهه ای برای جوانان ایجاد می کنند که ولایت فقیه چیست؟ اما ما باید بدانیم که در همه کشورها ولایت فقیه هست به این معنا که وقتی اختلاف در کشور بوجود آمد یا به بن بست رسید، یک نفر حرف آخر را می زند و این مقام در نظام ما به یک مجتهد عادل واگذار شده است.

قرائتی افزود: جوانان ما باید توجه کنند که دشمن مسائل علمی و دانستنی ها و اطلاعات مفید را در فضای مجازی به آنها ارائه نمی کنند، بلکه اعتقادات آنها را نشانه رفته اند.

وی اظهار داشت: دانشجوی ما خود را باید کشف و استخراج کند و بداند بسیار ارزشمند است و به بودن کنونی خود نیز اکتفا نکند.

وی افزود: امروز کلمه فارغ التحصیلی بلایی در جامعه شده در حالیکه در اسلام فارغ التحصیل نداریم، هشت میلیون جوان تحصیلکرده بیکار در کشور وجود دارد که از شغل آزاد مهارتی پدران خود ابا دارند و این درحالی است که علم وجود دارد اما مهارت نیست.

قرائتی تاکید کرد: خاک آموزش و پرورش و دانشگاه را باید عوض کرد، مدرک بدون مهارت بی فایده است و باید یکسری از درس ها و ارائه اطلاعات از برنامه های درسی حذف شود و بخشی از مدرک ها نیز مربوط به هنر باشد.

زنده رود با دور زدن درچه به ناژوان رسید

رییس شورای اسلامی شهر دُرچه گفت: همانند سال گذشته حجمی از آب زنده رود با دور زدن منطقه دُرچه و از طریق کانال آبیاری روبروی میدان میوه و تره بار این شهر وارد بیشه ناژوان می‌شود در حالی که بستر رودخانه در فلاورجان و دُرچه خشک است.

اکبر جزینی ظهار کرد: در نیمه آذر ماه امسال آب زاینده رود برای کشت پاییزه شرق بسته شد، اما در هفته گذشته و همانند سال قبل حجم کمی آب از طریق کانال آب روبروی میدان میوه و تره بار شهر دُرچه وارد رودخانه در بیشه ناژوان می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه آب در مسیر طبیعی خود از شهرستان فلاورجان و منطقه دُرچه عبور می‌کند و سپس به ناژوان و شهر اصفهان می‌رسد، اظهار کرد: در حال حاضر آب زاینده رود از طریق بند نکوآباد مبارکه و با دور زدن شهر دُرچه به رودخانه می‌ریزد و بستر طبیعی آن در این شهر و نیز فلاورجان خشک است که این امر را نوعی ظلم به مردم این شهر می‌دانیم و موضوع را به نماینده شهرستان خمینی شهر نیز منتقل کرده‌ایم.

رییس شورای اسلامی درچه ادامه داد: برخی عنوان می‌کنند که این امر با توجه به کمبود آب پشت سد تصمیم شورای عالی آب است، چرا که فرو رفت آب رودخانه در فلاورجان و دُرچه زیاد است، اما این سوال پیش می‌آید مگر در مسیر ناژوان آب در بستر زاینده رود فرو رفت ندارد؟

کشف محوطه تاریخی در حریم بادرود

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نطنز گفت: محوطه تاریخی متعلق به قرون اولیه اسلامی، در حریم شهر بادرود کشف شد.

حسین یزدانمهر با اشاره به کشف محوطه تاریخی در حریم شهر بادرود اظهار کرد: این محوطه به طور اتفاقی و در پی گزارش مأمورین یگان حفاظت منابع طبیعی بادرود مبنی بر حفاری غیر مجاز در حریم بیرون شهر بادرود کشف شد.

وی افزود: پس از مراجعه کارشناسان میراث فرهنگی به منطقه مورد نظر، محدوده‌ای به وسعت حدود 5 هکتار با آثار و شواهدی از معماری خشت و گلی مدفون شده در زیر ماسه‌های بادی و سفال‌های سطحی و سرباره‌های کوره‌های سفالگری یافت شد که قدمت آن به دوره‌های اولیه اسلامی بازمی‌گردد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نطنز تصریح کرد: این منطقه به احتمال زیاد به دلیل تغییر شرایط آب و هوایی خالی از سکنه شده و در گستره زمان در زیر شن‌های روان مدفون شده است .

با ثبت منطقه در فهرست آثار تاریخی شهرستان نطنز، اقدامات حفاظتی لازم برای شناسایی بیشتر آن انجام شده است.

تولید پماد سوختگی در شهرضا

فرماندار شهرضا با بیان اینکه فقر سبب از بین رفتند غرور انسان می‌شود، بیان کرد: ابتدای شروع روابط نامشروع شبکه‌های مجازی است و عدم انجام تکالیف و وظایف از سوی ما مشکلات بعدی را به همراه‌ دارد.

گلابی با اشاره به اینکه اگر بانوان بخواهند دیده شوند باید تلاش کنند، اظهار کرد: بانویی در این شهر ۱۲۰ کتاب و اثر دارد و بیشتر جلسات کتاب و کتاب‌خوانی را بانوان شرکت می‌کنند.

وی گفت: دانش آموزان دختر این شهر پماد سوختگی را تولید کردند که در کشور نظیر ندارد، در شهرستان ما جامه زنان حرفی برای گفتن دارند باید بانوان کارهای خود را ارائه دهند تا جامعه‌ای پویا داشته باشیم.

امضای توافق‌نامه کاهش هزینه‌های ختم!

یکی از فرهنگ های که در اکثر روستاها فریدن باب شده این است که صاحبان عزا در مجالس ترحیم، سوم یا هفته متوفی خود از اکثریت حاضرینی که در خاکسپاری وی شرکت کرده اند، با یک وعده ی ناهار یا شام در داخل مساجد از انها پذیرایی و قدردانی می کنند، که مواقعی تعداد حاضرین در این مراسم به بیش از ۱۰۰۰ نفر خواهد رسید چون از روستاهای اطراف نیز در این مجلس حاضر خواهند شد.

از آنجایی که این نوع مراسمات در فریدن گاهأ از نظر مالی بسیار سنگین و هزینه آور است، برخی از اهالی روستاهای فریدن بر آن شدند که این فرهنگ را تغییر دهند و هزینه های جاری را در کارهای خیر دیگر صرف کنند یا به یک مراسم قرآن خوانی اکتفا کنند تا این گونه باعث کاهش فشارهای مالی از دوش صاحب عزا شوند و همچنین خیر و ثواب بیشتری نصیب متوفی گردد.

دهستان نهرخلج مرکز بخش زنده رود شهرستان فریدن جزء اولین دیاری است که به این امر مبادرت کرده و با حضور حجت الاسلام اسماعیل سیاوشی امام جمعه شهر داران، اهالی این دهستان با امضای توافق نامه ای متعهد شدند که این فرهنگ را تغییر دهند و بتوانند از تحمیل این نوع مراسمات به صاحب عزا جلوگیری کنند.

این کار پسندیده که در شهرستان فریدن چندی است انجام می گیرد باعث می شود تا هزینه های سرسام آوری که در برخی از مجالس مصرف می گردد، در راه خیر خواهانه تری صرف گردد و می توان با مدیریت آن زندگی چندین نیازمند را در شهرستان فریدن نجات داد.

طی گفت و گویی با رئیس اداره بهزیستی فریدن، متوجه حضور هزار معلول در این منطقه شدیم که برخی از آنها در شرایط مالی سختی به سر می برند که حتی گاهأ توانای پرداخت هزینه های دارویی خود را ندارند و همچنین فعالیت افراد خیر در این حوزه بسیار محدود می باشد، که شاید بتوان با مدیریت صحیح هزینه های مطرح شده، آنها را در این راه صرف کرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار