طرح احیای چهار هزار هکتار بافت‌های تاریخی وفرهنگی فرسوده استان آغاز شد .
کد خبر: ۶۳۳۹۴۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۶ 23 July 2018

تابناک فارس به نقل از صداو سیما: استاندار فارس در چهارمین جلسه ستاد استانی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محلات فارس با اشاره به سیاست جدید ابلاغی از سوی رئیس جمهور ، افزود: بر اساس همه دستگاه‌های دولتی و شهرداری‌ها موظفند با نگاه جدید به موضوع بازآفرینی بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ای زمینه‌ لازم برای احیا و بازسازی این مناطق را فراهم کنند.

تبادار، ایجاد مسکن برای نیازمندان را از دیگر اهداف مهم در طرح جدید بازآفرینی اعلام کرد و افزود: با اجرای سیاست‌های جدید و بازآفرینی بافت‌های فرسوده علاوه بر اینکه مالکان ساختمان‌های موجود در بافت از تسهیلات مناسب برخوردار می‌شوند، با استحکام بخشی و ساخت و ساز‌های جدید، زمینه‌ لازم برای پویایی و حیات مناطقی که از امنیت لازم برای زندگی برخوردار نبودند، نیز فراهم خواهد شد.

وی گفت: معافیت از عوارض ساخت و ساز و ارائه تسهیلات با کارمزد ۶ درصد از مشوق‌های اجرای طرح احیای بافت‌های تاریخی و فرهنگی است.
نماینده عالی دولت با اشاره به تسهیلاتی که در طرح جدید بازآفرینی در نظر گرفته شده است، یاد آور شد: همه دستگاه‌های دولتی باید زمین‌هایی که در بافت‌های فرسوده دارند را در اختیار این طرح قرار دهند و شهرداری‌ها نیز مکلفند در این راستا بدون دریافت عوارض پروانه‌های لازم برای نوسازی و بهسازی را صادر کنند .
وی در ادامه با تاکید بر اینکه دستگاه‌های دولتی و شهرداری‌ها باید زمینه‌های لازم برای ورود بخش خصوصی به سرمایه گذاری در بافت‌های فرسوده را فراهم کنند، گفت: بانک‌ها نیز باید تسهیلات لازم را در جهت پیشبرد اهداف بازآفرینی اختصاص دهند.
استاندار فارس با بیان اینکه نزدیک به ۴ هزار هکتار بافت فرسوده و حاشیه در استان فارس وجود دارد گفت : تا کنون اقداماتی از سوی راه و شهرسازی و سازمان‌های مربوطه در راستای بازآفرینی این بافت‌ها انجام شده است.
وی ادامه داد: ایجاد خانه‌های محله و دفاتر تسهیلگری محلات نیز انگیزه‌ای برای پویایی و حیات در بافت فرسوده ایجاد کرده است.
استاندار فارس با یادآوری این موضع که فعالیت‌های انجام شده به تنهایی کافی نیست، افزود: برای ساماندهی بافت فرسوده در کلانشهر شیراز و دستیابی به اهداف کلان سیاست دولت در بازآفرینی این بافت راهی طولانی در پیش است.
تبادار با بیان اینکه در ساماندهی بافت فرسوده شهر شیراز علاوه بر بازسازی و نوسازی محلات، ساماندهی محور زندیه، سعدیه و محور عرفان باید مورد توجه باشد تاکید کرد: در کنار توجه به بافت فرسوده باید کارکرد‌ها و نماد‌های تاریخی و فرهنگی را نیز در نظر گرفت.
وی با اشاره به اینکه باید همه امکانات بخش‌های دولتی و دستگاه‌های اجرایی برای تحقق اهداف بازآفرینی به کار گرفته شود، گفت: همه اقدامات به دقت پیگیری و اجرا خواهد شد .
استاندار فارس با تاکید بر اینکه حضور بخش خصوصی نقشی موثر در بازآفرینی بافت‌های فرسوده دارد ، حمایت همه جانبه دولت از انبوه سازان و سرمایه گذاران بخش خصوصی که در حوزه ساخت و ساز مشارکت دارند را اعلام کرد.
نماینده عالی دولت همچنین درباره وجود بعضی از ناهنجاری‌های اجتماعی در بافت‌های فرسوده گفت: از منظر اجتماعی، آلودگی‌های فیزیکی در این مناطق باید پاکسازی شود که این موضوع از سوی کارگروهی در حوزه سیاسی اجتماعی با همکاری، شهرداری، بهزیستی و نیروی انتظامی دنبال می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار