مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان تاکید کرد:
مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان بر لزوم آموزش تاب‌آوری و مهارت نه گفتن به دیگران جهت پیشگیری از مصرف مواد مخدر تاکید کرد.
کد خبر: ۶۳۳۹۴۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۸ 23 July 2018

محمدصادق کریمی‌کیا در همایش مبارزه با مواد مخدر که امروز (اول مردادماه) برگزار شد، اظهار کرد: تاثیر اعتیاد بعدها در کف میدان و جامعه دیده می شود. باید موضع و سیاست‌ها درخصوص مصرف مواد مخدر گفته شود و امیدواریم تعامل دوطرفه بین جامعه و دولت اتفاق بیافتد تا این معضل پرآسیب را کمتر کنیم.

وی افزود: بعضی می‌خواهند که معضل اعتیاد را در کشور نداشته باشیم اما این موضوع امکان‌پذیر نیست. متاسفانه در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که با این پدیده شوم مواجه هستیم. اعتیاد معلول بسیاری از علتها است و خود اعتیاد نیز علت معضلهای دیگر است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان تصریح کرد: برخی‌ اعتیاد را یک مساله شخصی می‌دانند. از دریچه فردی می‌شود دلایلی آورد و اعتیاد را یک مساله شخصی دانست اما متاسفانه تنها بخشی از ماجرای اعتیاد مربوط به یک شخص است و بخش زیادی از آسیب‌های این موضوع به دیگران مربوط می‌شود.

کریمی‌کیا بیان کرد: اگر در جامعه‌ای معدود انسان‌هایی دچار اعتیاد، طلاق و خودکشی شوند بر اساس فاکتورها و عواملی می‌توان آن را توجیه کرد که یک مساله فردی است اما اگر تعداد زیادی از افراد جامعه دچار آسیب شوند دیگر نمی‌توان این مساله را بر اساس مسائل فردی تبیین کرد.

وی گفت: با توجه به آمار و اطلاعاتی که در کشور و استان خوزستان وجود دارد، اعتیاد یک مساله اجتماعی است. ساختارهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بر اعتیاد تاثیرگذار هستند و بخشی از مصرف مواد مخدر به فشار تجویزی برمی‌گردد که طی آن، دوستان یا اطرافیان برای کاهش دردها و مشکلات پیشنهاد مصرف مواد مخدر را می‌دهند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان با اشاره به تاثیر فشار فرهنگی بر اعتیاد ادامه داد: یکی از راه‌های میانبر برای رسیدن به کمال‌گرایی انسان‌ها، اعتیاد است. اگر می‌خواهند به لذتی برسند ساده‌ترین راه را انتخاب می‌کنند اما گرفتاری اعتیاد بسیار بیشتر از آرام‌بخشی آن است.

وی بیان کرد: عوامل زیادی در اعتیاد تاثیرگذار هستند. بحثی وجود دارد که چرا بسیاری از افراد با وجود اینکه در موقعیت مشابه قرار می‌گیرند، معتاد نمی‌شوند؟ این موضوع مربوط به آموزه های بین المللی در بحث تاب‌آوری است که در این خصوص آموزش و اطلاع‌رسانی می‌شود و علی‌رغم عرضه مواد مهارت نه گفتن و خودکنترلی به افراد ارائه می‌شود.

کریمی‌کیا افزود: باید در موضوع آموزش تاب‌آوری و مهارت نه گفتن به دیگران، از کشورهای دیگر الگو بگیریم و مطابق با شرایط کشور خود از این آموزش‌ها استفاده کنیم. تاب‌آوری یکی از آخرین متدهای دنیا در کشورهای پیشرفته در پیشگیری از مصرف مواد مخدر است.

وی عنوان کرد: در هلند ممنوعیت قانونی برای عرضه مواد مخدر وجود ندارد اما می‌بینیم که پس از برداشتن ممنوعیت در این کشور آمار مصرف مواد مخدر تغییری نکرده است. کشور هلند مسئولیت‌های مصرف را به افراد آموزش می‌دهد و بنابراین آموزش بسیار تاثیرگذار است.

مدیرکل امور اجتماعی و استانداری خوزستان گفت: امیدواریم با کمک یکدیگر و سازمان‌های مردم‌نهاد که داوطلبانه و بدون سود اقتصادی در حال کار کردن هستند، بتوانیم در زمینه پیشگیری از مصرف مواد مخدر کار کنیم.

وی بیان کرد: موضوع آسیب‌های اجتماعی یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است. امیدواریم بتوانیم شاهد کاهش و کنترل مصرف مواد مخدر در کشور و خوزستان باشیم زیرا زیبنده کشور نیست که با وجود آموزه‌های دینی و نظام متعالی همچنان با چنین آسیبی مواجه باشیم.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار