مجوز وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا در ورزش راجع به بازگشایی فعالیت برخی رشته‌های ورزشی، این عرصه مهم اجتماعی را از تعطیلی سه ماهه در آورد.
کد خبر: ۸۵۱۵۲۳
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۷ 18 May 2020

به گزارش تابناک قم، دقیقا 88 روز است که شیوع کرونا تمام فعالیت‌ها در کشور از جمله اماکن ورزشی را به تعطیلی است و هیچ یک از اماکن ورزشی دولتی و باشگاه‌های خصوصی امکان خدمات‌رسانی به علاقمندان به ورزش را ندارند و در واقع ورزش عملا تعطیل بوده ولی اکنون شرایط لازم برای فعالیت برخی رشته‌ها فراهم شده است.

بازگشایی برخی اماکن ورزشی در قم

ورزشی‌ها و قهرمانان تمام رشته‌های ورزشی با وجود سختی‌های زیادی که بر اثر شیوع کرونا متحمل شدند اما به اجبار با این موضوع کنار آمدند و با مشارکت در پویش‌هایی همچون «در خانه می‌مانیم و ورزش می‌کنیم» و ... به قطع زنجیره انتقال و شیوع بیشتر این ویروس کمک کردند.

فعالان این عرصه مهم اجتماعی بعد از تصمیماتی که ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد فعالیت‌های ورزشی گرفت، حالا به شدت خوشحالند و با اینکه ستاد هنوز تصمیمی راجع به برگزاری رقابت‌های ورزشی نگرفته اما از سر گیری فعالیت‌های ورزشی را نویدبخش رونق دوباره در ورزش می‌دانند.

این در حالی است که باشگاه‌های ورزشی خصوصی و اماکن ورزشی دولتی به شدت دچار خسارت و زیان اقتصادی شده‌اند و این تعطیلی‌ها ورزشکاران حرفه‌ای را از شرایط آمادگی جسمانی خارج کرده و آنها در کنار عموم مردمی که فعالیت همگانی ورزش انجام می‌دادند، به شدت تشنه بازگشایی اماکن ورزشی برای حضور آزادانه در ورزش هستند.

یک خبر جدید بعد از تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا که ورزشکاران و علاقمندان به ورزش را از سردرگمی و بلاتکلیفی خارج کرده این است که بعد از جلسه روز گذشته اداره کل ورزش و جوانان، از امروز سالن‌های در اختیار رشته‌های ورزشی‌ای که در اطلاعیه شماره 13 ستاد مقابله با کرونا در ورزش نام برده شده، مجوز بازگشایی دارند.

در نهایت تمام ورزشی‌ها خوشحال هستند ولی هنوز به باشگاه‌های خصوصی یا مکان‌های ورزشی دولتی اجازه بازگشایی رسمی داده نشده و آنها نیز بعد از سخنان روز گذشته رئیس جمهور، منتظرند تا احتمالا بعد از پایان ماه مبارک رمضان رسما فعالیت خود را بعد از سه ماه تعطیلی از سر بگیرند.

فعالیت رشته‌های انفرادی و غیر گروهی مجاز است

تصمیمات گرفته شده در وزارت ورزش و جوانان به اطلاعیه شماره 13 ستاد مقابله با کرونا در ورزش ختم شد و این ستاد اعلام کرد پیرو ابلاغیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فعالیت رشته‌های انفرادی و غیر گروهی که ارتباط فردی زیادی در آن ورزش‌ها وجود ندارد با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در سراسر کشور مجاز است.

در این اطلاعیه آمده که رشته‌های تنیس، تنیس روی‌میز، وزنه‌برداری، بدمینتون، قایقرانی، دوومیدانی، اسکیت، بولینگ، تیراندازی، تیراندازی با کمان، سوارکاری، اتومبیلرانی و موتورسواری، دوچرخه‌سواری، کوهنوردی، گلف، جهت‌یابی، اسکی، پیاده‌روی، بازی‌های فکری، طناب‌زنی، ورزش‌های طبیعی، ماهیگیری ورزشی، فریزبی، یوگا، ورزش تفریحی مهارت فردی، ورزش آمادگی جسمانی فدراسیون ورزش‌های همگانی، غواصی، دارت، پتانگ و شطرنج رشته‌های ورزشی هستند که فعالیت آنها مجاز است و تمام باشگاه ها موظف هستند پیش از آغاز فعالیت، در سامانه سلامت وزارت بهداشت ثبت‌نام کنند.

همچنین در این اطلاعیه تصریح شده است با توجه به اهمیت رعایت نکات بهداشتی، تمام باشگاه‌ها به طور دقیق نظارت خواهند شد و ستاد مقابله با کرونا در ورزش هرگونه تصمیم بعدی راجع به فعالیت‌های ورزشی را منوط به بررسی شرایط روز در نقاط مختلف کشور و ابلاغ وزارت بهداشت اتخاذ می‌کند.

بعد از این اطلاعیه وزارت ورزش و جوانان، تنها یک سئوال مهم در ذهن علاقمندان به ورزش به ویژه مسوولان باشگاه‌های ورزشی خصوصی و اماکن دولتی به وجود آمد، اینکه آیا این فضاها امکان و اجازه بازگشایی و خدمات‌رسانی به ورزشکاران و علاقمندان به ورزش را دارند؟

امور باشگاه‌های اداره کل ورزش و جوانان استان قم بلافاصله در کانال اختصاصی خود در فضای مجازی بعد از انتشار اطلاعیه شماره 13 ستاد مقابله با کرونا در ورزش، پاسخ این سئوال را داد و اعلام کرد: به اطلاع موسسین و مدیران می‌رساند در حال حاضر دستورالعملی از طرف وزارت مبنی بازگشایی به ادارات کل ارسال نگردیده و مطلب فوق به منزله تایید بازگشایی اماکن ورزشی نیست، لذا خواهشمند است تا اطلاع ثانوی از بازگشایی باشگاه‌ها خودداری نمایید.

در اطلاعیه امور باشگاه‌ها فعلا به فعالیت باشگاه‌های خصوصی در رشته‌های بدن‌سازی و پرورش‌اندام، رشته‌های رزمی، رشته‌های کشتی، کاراته و نظیر این رشته‌ها که برخوردهای فیزیکی و تن به تن دارد، اجازه فعالیت داده نشده که با اعلام رئیس جمهور در نشست ستاد مقابله با کرونا، فعالیت‌های ورزشی از جمله مسابقات به شرط اجرای پروتکل‌های بهداشتی و بدون تماشاگران پس از عید فطر آزاد خواهد شد.

خوشحالی مردم و جامعه ورزش

بعد از اطلاعیه امور باشگاه‌های اداره کل ورزش و جوانان، ستاد مبارزه با کرونا در ورزش این اداره کل اعلام کرد: فعلا باشگاه‌های ورزشی خصوصی که در مجوز فعالیت آنها از اداره کل ورزش و جوانان ۳۰ رشته‌ ورزشی عنوان شده در اطلاعیه شماره ۱۳ وزارت بهداشت ذکر شده طبق شرایط مجاز به فعالیت هستند.

از جمله شرایط در نظر گرفته شده این است که باشگاه‌ها حتما باید رشته‌های عنوان شده و مورد نظر در مجوز آنها ذکر شده باشد، دارای کد رهگیری از سامانه سلامت بوده و در ورودی باشگاه نصب شده باشد و اقلام ضد عفونی در محل ورودی، پذیرش و مکان‌های قابل دسترس ورزشکاران در باشگاه قرار بگیرد، ضمن اینکه رعایت ‌پروتکل‌های وزارت بهداشت به منظور پیشگیری و مقابله با کرونا الزامی است.

بعد از این تصمیم بازگشایی برخی سالن‌های ورزشی در اختیار رشته‌هایی همچون تنیس روی‌میز، وزنه‌برداری، بدمینتون، تیراندازی و تیراندازی با کمان و همچنین امکان باز شدن برخی اماکن روباز نظیر پیست موتورسواری و اتومبیلرانی، زمین گلف و فعالیت رشته کوهنوردی خرسندی جامعه ورزش را به دنبال داشت.

هیات تنیس روی‌میز استان قم نخستین هیاتی است که در کانال اختصاصی خود در فضای مجازی از آغاز فعالیت سالن‌ اختصاصی این رشته به نام شهید محمدی در مجموعه ورزشی جهان‌پهلوان تختی خبر داد و علاقمندان به این رشته از امشب می‌توانند برای فعالیت مجدد به سالن بروند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار