هیات خادم الرضا علیه السلام با سبقه فعالیت ۳۱ ساله از شناخته شده ترین و بزرگترین هیات های مذهبی قم و کشور است که بیش از ۵۵ هزار نفر از جوانان و اقشار مختلف مردم در آن عضویت دارند.
کد خبر: ۱۱۶۲۱۲۶
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۰ 10 April 2024

به گزارش تابناک‌ قم، ۳۱ سال قبل جمعی از دانش آموزان دبیرستان امام رضا علیه السلام قم آن زمان که ۱۸ سال از بهار عمرشان گذشته بود، تصمیم گرفتند تا هیاتی را راه اندازی کنند. بچه‌ها مدرسه امام رضا علیه السلام، نام هیات شان را «خادم الرضا علیه‌السلام» نامیدند و شاید آن زمان کمتر کسی از میان آنان تصور می‌کرد که این هیأت در دهه‌های آینده بتواند تحولی در عرصه برگزاری مراسم مذهبی در مناسبت‌های مختلف در سطح استانی و حتی ملی ایجاد کند.

امروز کمتر کسی است در میان هیاتی های سراسر کشور که نام «هیأت خادم الرضا علیه‌السلام قم» را نشنیده باشد و تقریباً تمامی اهالی قم این هیات را با برگزاری مراسم‌های دهه اول ماه محرم در مجموعه بزرگ ورزشگاه شهید حیدریان می‌شناسند و از حضور در برنامه‌های هیأت در طی سه دهه اخیر خاطره دارند.

احمد واعظی، محمود کریمی، سید مجید بنی فاطمه، حسین سیب سرخی، جواد مقدم، حسن عطایی و … از جمله مداحان مشهور و کشوری هستند که طی این سه دهه اخیر و در دهه‌های اول ماه محرم در هیات خادم الرضا علیه‌السلام حضور یافتند و در کنار سخنرانان و خطبا گام بلندی در جهت برپایی پرشور اقامه عزای حسینی با حضور گسترده جوانان برداشتند.

عضویت بیش از ۵۵ هزار نفر در هیات خادم الرضا علیه‌السلام

هیأت خادم الرضا علیه‌السلام توانست پس از ۳۱ سال از آغاز تأسیس بالغ بر ۵۵ هزار نفر از جوانان و اقشار مختلف مردم قم را به خود جذب کند و عضو این تشکیلات مذهبی شوند و این هیات طی این سال‌ها، نه تنها در عرصه برگزاری مراسم‌های مذهبی، بلکه در حوزه‌های مختلف از جمله امور فرهنگی، دینی، اجتماعی، هنری و ورزشی نیز منشأ اثر و خدمت بوده است و برپایی مراسم‌های مذهبی در چندین کشور مختلف دنیا نیز در کارنامه این هیأت به چشم می‌خورد و در سال‌های گذشته به عنوان تشکل برتر کشور شناخته شده است.

در چند سال گذشته نیز که شیوع ویروس کرونا محدودیت‌هایی را برای برگزاری اجتماعات ایجاد کرده بود، یکی از فعالیت‌های قابل توجه هیات خادم الرضا علیه‌السلام، اجرای طرح مواسات و همدلی در راستای تاکید رهبر معظم انقلاب بوده که طی آن به کمک خادمان هیأت، کمک‌های غیرنقدی جمع آوری و در میان خانوارهای مناطق کم برخوردار شهر قم توزیع شد. تولیدات رسانه‌ای این هیأت به خصوص در دهه اول ماه محرم هر سال، در سکوهای مختلف، میلیون‌ها بازدید دارد و مورد استقبال هیاتی ها به خصوص نسل جوان واقع می‌شود.

چارت بندی علمی و تشکیلاتی هیئات، برگزاری مجالس بزرگ در سطح کشور، تشکیل و گسترش برنامه‌های ویژه دهه مهدویت با محوریت حضرت ولیعصر (عج)، برگزاری بیش از ۱۳۰ همایش و جشنواره بزرگ در موضوعات اثر گذار فرهنگی و اجتماعی، حضور چشم گیر در عرصه‌های سایبری و فضای مجازی در کارزار فرهنگی رسانه‌ای، اجرای طرح‌های جهادی با بسیج نیروهای مردمی، توجه به دغدغه‌های مقام معظم رهبری و نظام در مقولات اجتماعی مثل برگزاری جشن ازدواج آسان و توجه ویژه به بحث خانواده، مساله حجاب و عفاف، پیشگیری از اعتیاد و… در قالب ۸ محور فعالیت‌های فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی، عرصه جوانان، جشنواره بزرگ مهدویت، فعالیت‌های مذهبی، طرح‌های جهادی، حجاب و عفاف، خانواده و فعالیت‌های سایبری تنها گوشه‌ای از توفیقات این هیئات مذهبی، فرهنگی، اجتماعی و جهادی است.

یکی از برنامه‌هایی که هیات خادم الرضا علیه‌السلام در سالهای اخیر در اجرای آن اهتمام ویژه ای داشته، برگزاری نشست‌های صمیمی با گروه‌های مختلف که در طول سال به نحوی با این هیات در برگزاری برنامه‌ها همکاری و مشارکت داشته‌اند بود تا به نحوی از تلاش‌ها و همت این افراد در برگزاری مراسمات مذهبی تقدیر شود.

امسال نیز به مدت ۱۴ شب از ابتدای ماه مبارک رمضان، هر شب با محوریت یکی از گروه‌ها، این نشست‌ها همراه با اقامه نماز جماعت مغرب و عشا و برپایی دورهمی صمیمانه در حسینیه بنی فاطمه (س) قم برگزار شده است.

برپایی ضیافت افطار و دورهمی صمیمانه برای گروه‌های مختلف

خطبا و سخنرانان، مداحان اهل بیت علیهم السلام، قاریان قرآن کریم، شاعران آئینی، مسؤولان هیأت‌های مذهبی، خبرنگاران و اهالی رسانه، خادمان هیأت، همیاران هیأت، دانش آموزان دبیرستان امام رضا علیه السلام، اهل قم و کتابداران از جمله این گروه‌ها بودند. همچنین ضیافت افطاری ویژه خانواده‌های معظم شهدای مدافع حرم و امنیت و در شبی دیگر ضیافت افطاری با حضور تعدادی از ایتام استان قم نیز برگزار شد.

در شماری از این مراسم‌ها تجلیل‌هایی از پیشکسوتان هر گروه و نیز از خانواده‌های معظم شهدا صورت می‌گرفت و نشان افتخار خادمی هیأت به همراه یک جلد کلام الله مجید به افراد منتخب اهدا می‌شد.

حمید ناطقی مسؤول هیات خادم الرضا علیه‌السلام در خصوص برنامه‌های این هیأت در گفت وگو با خبرنگار مهر گفت: هدف از برگزاری این سلسله ضیافت‌ها در ماه مبارک رمضان که مقارن با ایام نوروز و سال جدید شده، صله رحم و تقدیر از تلاش‌های گروه‌های مختلف که در طول سال با هیأت همکاری داشته‌اند بود که خوشبختانه هر شب با استقبال خوب این عزیزان، برنامه‌ها برگزار می‌شد.

وی بیان کرد: برای هیات خادم الرضا علیه‌السلام مهم است که ارتباط مستمری با فرهیختگان و گروه‌های مختلفی که با هیأت در برگزاری مراسم‌ها و برنامه‌ها همکاری دارند، داشته باشد و این گردهمایی‌ها آثار و برکات خوبی به همراه داشته است.

هیأت‌های مذهبی با تمامی ارکان خود نقش محوری در امر جهاد تبیین دارند

مسؤول هیات خادم الرضا علیه‌السلام قم اضافه کرد: سخنرانان، مداحان و مسؤولان هیأت‌ها به عنوان اصلی ترین ارکان هیئات مذهبی، نقش بسیار مهم و راهبردی در عرصه آشنایی نسل جوان با معارف اسلامی بر عهده دارند و همانگونه که رهبر معظم انقلاب نسبت به امر جهاد تبیین در سال‌ها اخیر تأکیدات بسیاری داشته‌اند، هیأت‌های مذهبی با تمامی ارکان خود می‌توانند نقش محوری و اصلی در این زمینه داشته باشند و از تمامی ظرفیت‌ها برای جذب نسل جوان می‌بایست بهره برد.

ناطقی عنوان کرد: در سالهای اخیر رشد استفاده از فضای مجازی و بستر اینترنت در بین اقشار مختلف جامعه به خصوص جوانان بسیار چشمگیر بوده و از سویی دیگر نیز دشمنان کشور در این عرصه در حال سرمایه گذاری هستند تا اهداف خود را به منظور جدایی جامعه از ارزش‌های دینی و اسلامی دنبال کنند که به این دلایل، تصمیم گرفتیم به سمت هوشمندسازی فعالیت‌ها و برنامه‌های هیأت حرکت کنیم که این برنامه ابعاد مختلفی دارد که مهمترین آن نحوه برقراری ارتباط هوشمند با مخاطبان در بستر فضای مجازی است و ایجاد اولین هیأت هوشمند کشور است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار